آسیب کفش نامناسب

آسیب هایی که کفش نامناسب به پای شما میرسانند!

آیا میدانید معایب استفاده از کفش نامناسب چیست؟ به نظر شما پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد تا چه حد به پاها آسیب وارد می‌کند؟ کفش‌ها علاوه بر این که یکی از مهم‌ترین عناصر استایل هر فردی محسوب می‌شوند، در حفظ سلامت پاها نیز بسیار تأثیرگذار هستند. متأسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به ویژگی‌هایی که یک کفش خوب باید داشته باشد اقدام به خرید کفش می‌کنند. بعضاً دیده شده است که افراد تنها به خاطر این که کفش ظاهر زیبایی دارد آن را می‌پوشند و اصلاً به تنگ بودن یا راحت نبودن کفش توجهی نمی‌کنند! در ادامه این راهنما با فروشگاه بولگانو همراه باشید تا به شما عزیزان بگوئیم که عوارض کفش نامناسب چیست و چه مشکلاتی برای پاهای شما به وجود می‌آورند.

آشنایی با انواع کفش نامناسب

برای اینکه با کفش هایی نامناسب آشنا شوید ابتدا لازم است که ویژگی ها و مشخصات آنها را بشناسید. به طور کلی ما کفش هایی که راحتی را از پاهای شما سلب میکنند، نامناسب و غیر استاندارد خطاب میکنیم. از این رو میتوان کفش هایی که به خوبی از پاهای شما پشتیبانی نمیکنند، کفش هایی تنگ، کفش های تخت (کفشهای که لایه میانی ندارد و کاملا تخت هستند) و کفش های پاشنه دار را نامناسب دانست. در ادامه با انواع مدل هایی آنها و ضرر هایی که در داز مدت و کوتاه مدت به پاهای شما میرسانند آشنا میشویم.

کفش پاشنه بلند

کفش‌های پاشنه بلند جزو کفش‌های مورد علاقه خانم‌ها هستند که تقریباً می‌توان گفت دل هر خانمی را می‌برند! بعضی از خانم‌ها به دلیل علاقه‌ای که نسبت به این نوع کفش‌ها دارند به طور مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع به مرور زمان سبب آسیب زدن به پاهایشان می‌شود. البته اگر پاشنه کفش بیش از اندازه بلند باشد، مشکل دو برابر خواهد شد! پیشنهاد ما این است که اگر به کفش‌های پاشنه بلند علاقمند هستید و دوست دارید که آن‌ها را بپوشید از کفش‌هایی که پاشنه نسبتاً کوتاه‌تری دارند استفاده نمائید. این کفش ها در دراز مدت میتواند باعث کمر درد، صاف شدن قوس کف پا و درد های مفصلی شود.

کفش تنگ

همان‌طور که گفته شد گاهی اوقات برخی افراد با دیدن ظاهر یک کفش به قدری مجذوب آن می‌شوند که دیگر به ویژگی‌های دیگر آن توجه نکرده و آن را می‌خرند و استفاده می‌کنند. دوستان اگر یک کفشی از لحاظ سایز برای پاهای شما تنگ است، پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ‌وجه آن را نخرید و نپوشید! پوشیدن کفش‌هایی که به ویژه در ناحیه انگشتان پا تنگ هستند سبب بروز مشکلات دردناکی برای انگشتان می‌شوند که حتی کار را تا جراحی پیش می‌برند. البته گاهی اوقات ممکن است کفش، برای پاهای شما کمی تنگ باشد (آنها را هدیه گرفته باشید یا به صورت آنلاین از فروشگاه‌های نامعتبر خرید کرده اید که امکان بازگشت کالا وجود ندارد) در این مواقع با یک سری روش های کاربردی که در مقاله گشاد کردن کفش تنگ برای شما آورده ایم میتوانید کفش‌هایتان را 0/5 تا 1 سایز بزرگ تر کنید. اما به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان کفشی را به امید جا باز کردن نخرید.!

خرید کفش با کاربری اشتباه

تصور کنید که به دنبال یک کفش مناسب برای دویدن هستید و فروشنده به هر دلیلی یک کفش پیاده روی زنانه و یا مردانه به شما پیشنهاد می‌دهد و شما نیز از ظاهر آن خوشتان آمده و آن را می‌خرید. به نظر شما پوشیدن کفشی که برای پیاده‌روی طراحی شده، مناسب دویدن میباشد؟ ممکن است با دیدن ظاهر کفش و میزان راحتی که برای پاهایتان فراهم می‌کند به این سوال پاسخ «بله» دهید؛ اما باید بدانید که پوشیدن کفش‌هایی با کاربری اشتباه تنها به ضرر پاهای شما تمام می‌شود!

کفش پیاده‌روی برای قدم‌های آهسته طراحی شده‌اند و نمی‌توانند برای رانینگ گزینه خوبی محسوب شوند. در حالی که کفش‌ اورجینال رانینگ ساختار مناسب‌تری برای تحرک بیشتر پاها دارد؛ در نتیجه برای دویدن انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

آسیب‌های استفاده از کفش نامناسب

اکنون که با انواع کفش‌های غیراستاندارد آشنا شدیم، بهتر است که نگاهی به معایب استفاده از کفش نامناسب نیز داشته باشیم:

زدگی پا

اولین مشکلی که پس از چند بار پوشیدن کفش نامناسب و تنگ شاهد آن هستید، زدگی پا توسط کفش است. اگر تاحال زخم پشت پا را تجربه کردید میدانید که چقدر دردناک است و با عرق کردن پاها این درد چند برابر میشود و کاملا راه رفتنتان را با اختلال مواجه میکند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل استفاده از کفش مناسب و پوشیدن جوراب ضخیم است. اما گاهی اوقات پوشیدن کفش های نو نیز این مشکل را دارند و برای مدتی پاها را اذیت میکنند. اگر این مشکل را دارید شما را به مقاله نرم شدن پشت کفش ارجاع میدهیم.

میخچه

اولین عارضه‌ای که در اثر پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد می‌تواند در پاها ایجاد شود، میخچه و پینه است. همان‌طور که می‌دانید میخچه در صورتی که در کف پا ایجاد شود می‌تواند بسیار دردناک باشد. این ضایعات دردناک به زودی از بین نمی‌روند و تا مدتی شما را درگیر خود می‌کنند. اگر دچار این عارضه هستید مقاله درمان میخچه پا را در مجله فروشگاه ما مطالعه کنید

تاول

هرچقدر از درد تاول‌ها بگوئیم کم گفتیم! احتمالاً خودتان بهتر می‌دانید که تاول‌ها و به ویژه ترکیدن آن‌ها تا چه اندازه می‌تواند سوزناک باشد! تاول‌های دردناک یکی دیگر از عواقب استفاده از کفش کفش نامناسب به‌شمار می‌روند که تنها راه‌حل جلوگیری از بروز آن‌ها پوشیدن کفش‌های راحت و استاندارد است.

انگشت چکشی

انگشت چکشی یک ناهنجاری در پا است که در اثر پوشیدن کفش‌های تنگ به وجود می‌آید. در طی این ناهنجاری، انگشت پا از محل مفصل میانی خود به سمت پایین خمیده شده و سبب تبدیل شدن انگشت پا به چکش می‌شود! انگشت‌هایی که به حالت چکشی در می‌آیند، معمولاً در مراحل اولیه هنور انعطاف‌پذیر و نرم هستند؛ اما چنانچه نسبت به درمان آن‌ها بی‌توجهی شود، به مرور زمان انگشت سفت و خشک شده و برای درمان به جراحی نیاز دارد. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یکی از اصلی‌ترین دلایل ظهور این ناهنجاری هستند. علاوه بر این، کفش مردانه و زنانه تنگ نیز می‌توانند در تبدیل شدن انگشت پا به حالت چکشی تأثیرگذار باشند.

فرورفتگی ناخن

از دیگر معایب کفش نامناسب می‌توان به فرورفتگی ناخن در گوشت اشاره کرد. ناخن‌ها وظیفه محافظت از انگشتان پا را برعهده دارند، اما چنانچه از کفش‌های نامناسب و تنگ استفاده شود، امکان صدمه دیدن ناخن، کبود شدن آن و همچنین فرورفتگی آن در گوشت وجود دارد. همان‌طور که گفته شد پاها در کفش‌های نامناسب در وضعیت غیر عادی و ناراحت قرار می‌گیرند که این موضوع می‌تواند سبب رشد غیرطبیعی ناخن‌ها نیز شود.

التهاب انگشتان

ملتهب شدن انگشتان از دیگر عوازض پوشیدن کفش نامناسب محسوب شده که عموماً این موضوع در خانم‌هایی که به طور مداوم کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند دیده می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند هرچقدر هم که زیبا باشند سبب قرار گرفتن پا در وضعیت نامناسب شده و این عضو مهم بدن را تحت فشار قرار می‌دهند.

درد در ناحیه کمر

بسیاری از افرادی که دچار کمر دردهای شدید هستند و نمی‌دانند که دلیل اصلی این درد چیست، باید بدانند که پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد می‌تواند یکی از علت‌های اصلی این مشکل باشد. جالب است بدانید که ۹۰ درصد استخوان‌های بدن در پاها وجود دارند. زمانی که این استخوان‌ها تعادل خود را از دست دهند، کل بدن دچار مشکل می‌شود. به شما توصیه میکنیم اگر از بیماری کمر درد رنج میبرید به هیچ عنوان از این مدل کفش ها استفاده نکنید.

مقاله پیشنهادی: کفش مناسب برای کمر درد

کج شدن ستون فقرات

از دیگر مشکلات استفاده از کفش نامناسب میتوان به کج شدن ستون فقرات اشاره کرد. دوستان، پاهای شما وزن کل بدنتان را تحمل کرده و تمامی ضرباتی که هنگام پیاده‌روی کردن و دویدن به پا وارد می‌شود را جذب می‌کند؛ در نتیجه این پاهای شما هستند که ستون فقرات را صاف نگه می‌دارند. پوشیدن کفش‌هایی که از استانداردهای لازم برخوردار نبوده یا این که سایز پاهای شما نیستند، سبب کج شدن ستون فقرات و ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شوند.

پای ورزشکار

برای جلوگیری از بیماری Athlete’s foot یا به اصطلاح “پای ورزشکار” میتوانید دارو های ضد قارچ از داروخانه نزدیک محل سکونت خود تهیه کنید و انتظار داشته باشید که برای شما مفید باشند. بعید است که این عارضه به خودی خود درمان شود اما اگر در درمان آن تعلل کنید در آینده مجبور میشوید به پزشک مراجعه کنید. یکی از علائم اصلی پای ورزشکار بروز لکه های سفید و خارش در پاهاست.

صاف شدن کف پاها

پوشیدن کفش‌هایی که نامناسب یا تنگ هستند به مرور زمان سبب فشار بر روی رباط‌ها و در نهایت صافی کف پا می‌شوند. کفش‌هایی که اندازه پاهای شما نیستند در طولانی مدت باعث کم کردن قوس پا شده و مشکلات دیگری را برای پاهایتان به وجود می‌آورند.

خار پاشنه

این عارضه اکثرا به دلیل رسوب کلسیم در قسمت پاشنه پا به وجود می‌آید. در واقع با بیرون زدن بافت فاشیا در اسخوان پاشنه باعث به وجود امدن خار پاشنه میشود. از آنجایی که این بیماری به مرور زمان به وجود می‌آید ممکن است شما تا زمانی که احساس درد نکنید متوجه خار پاشنه نشوید. معمولا در صبح، بعد از بیدار شدن بیشترین درد را احساس میکند و به گذشت چند ساعت این درد کاهش میابد (ممکن است در طول روز پس از ایستادن زیاد دوباره برگردد). احتمال بروز خار پاشنه در دونده ها و افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر است و پوشیدن کفش نامناسب در تحریک آن نقش بسیار مهمی دارد. برای آشنایی با کفش مناسب خار پاشنه به این مقاله مراجعه کنید.

چرا باید از کفش استاندارد استفاده کنیم؟

اگر تا این بخش از مقاله ما را همراهی کرده‌اید، پس با معایب کفش نامناسب و عوارضی که می‌تواند برای پاهایتان به همراه داشته باشد آشنا شدید. همراهان گرامی، پوشیدن کفش‌های استاندارد و مرغوب بسیار مهم است؛ چرا که پاها نقش کلیدی در بدن شما دارند و در صورتی که دچار مشکل شوند زندگی روزمره نیز برایتان سخت و دشوار خواهد شد.

خرید کفش اورجینال سبب قرار گرفتن پاها در یک وضعیت راحت خواهد شد؛ بنابراین زمانی که در حال راه رفتن با آن‌ها هستید یا این که کفش‌ها را از پایتان در می‌آورید احساس درد نخواهید کرد. علاوه بر این، پوشیدن کفش‌های مناسب از بروز انواع مشکلات در پا، کمر و لگن شما نیز جلوگیری کرده و درواقع می‌توان گفت سبب بهبود کیفیت زندگی شما می‌شود

ویژگی‌های کفش مناسب

اکنون نوبت آن رسیده که با مشخصات کفش مناسب آشنا شویم و پاهای خود را در امان نگه‌داریم، لازم است که با ویژگی‌های کفش‌های مناسب آشنا شویم تا بتوانیم با آگاهی بر آن‌ها هنگام خرید کفش بهترین مورد را برای خود پیدا کنیم. در ادامه با خصوصیات کفش مناسب آشنا خواهیم شد:

  • کفش‌های اصل در درجه اول راحتی پاهایتان را فراهم کرده و سبب سالم ماندن آن‌ها می‌شوند.
  • معمولاً کفش‌هایی که استاندارد هستند از قابلیت تنفس‌پذیری برخوردارند؛ به این معنا که از عرق کردن پاهایتان جلوگیری می‌کنند.
  • کفش‌های مناسب به هیچ‌وجه سفت نیستند و از انعطاف‌پذیری قابل قبولی برخوردار می‌باشند. میزان انعطاف‌پذیری هر کفشی باتوجه به کارایی که دارد می‌تواند متفاوت باشد.
  • هنگامی که یک کفش مناسب را می‌پوشید، هیچ قسمت خاصی از پاهایتان تحت فشار مضاعف قرار نمی‌گیرد.
  • پوشیدن کفش‌های استاندارد هیچ یک از مشکلات کفش نامناسب را برای شما به همراه نداشته و کاملاً مطابق با آناتومی پاهای شما است.
  • جنس رویه کفش‌ از دیگر مواردی است که باید در نظر داشته باشید. استفاده از کفش زنانه و مردانه که از رویه چرم و دیگر رویه های استاندارد ساخته شده اند به رفع بوی بد پا و جلوگیری از رشد انواع میکروب ها در کفش و پاها کمک می‌کند. لازم به ذکر است که فروشگاه بولگانو یکی از  ارائه‌دهندگان انواع کفش‌های باکیفیت با زیره و رویه مناسب در ایران محسوب می‌شود.
  • یکی از نکاتی که هنگام خرید کفش باید در نظر بگیرید داشتن زیره استاندارد است. جنس زیره کفش باید به‌گونه‌ای باشد که از سر خوردن، لغزش و سایش جلوگیری کند. علاوه بر این، ضخامت کفش باید به اندازه باشد که بتواند از پا تا حد ممکن در برابر سرما، گرما و ضربات وارده ناشی از پیاده‌روی و دویدن محافظت نماید.

سخن پایانی

در این مقاله با معایب کفش نامناسب آشنا شدیم. دوستان عزیز، پاها قلب دوم انسان هستند و نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند. اولین نکته ای که هنگام خرید کفش در نظر بگیرید، سایز کفش میباشد. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که هنگام خرید کفش بسیار دقت کرده و از مرکز معتبری هم‌چون فروشگاه بولگانو بخرید تا اگر احیانا برای پاهای شما مناسب نبودند امکان بازگشت کالا وجود داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.