کفش کوهنوردی یا بوت کوهنوردی

کفش کوهنوردی یا بوت کوهنوردی

قصد خرید کفشی مناسب برای کوهنوردی دارید، اما بین انتخاب کفش کوهنوردی یا بوت کوهنوردی تردید دارید؟ نمی‌دانید کفش کوهنوردی مناسب‌تر است یا بوت کوهنوردی؟ شاید جالب باشد بدانید کفش کوهنوردی محدود به بوت و کفش نمی‌شود، انواع کفش کوهنوردی، صندل کوهنوردی، بوت‌های سبک، بوت‌های سنگین، کفش‌های پیاده‌روی طبیعت گردی در برندها و با جنس‌های مختلفی وجود دارند که حتی باعث می‌شوند در انتخاب سردرگم‌تر شوید.

انواع کفش‌های کوهنوردی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ چه رمانی کفش کوهنوردی به بوت‌های سنگین کوهنوردی ارجحیت دارند؟ آیا از نظر قیمتی با هم تفاوتی دارند؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله پاسخ داده خواهند شد.

برای انتخاب یک کفش کوهنوردی خوب واقعا به چه چیزی نیاز دارید؟

زمانی که می‌خواهید یک کفش کوهنوردی انتخاب کنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

         کفش کوهنوردی باید از پای شما محافظت کند
         کفش کوهنوردی باید راحت باشد. نباید در اثر پوشیدن آنها تاول بزنید
         کفش کوهنوردی باید سبک باشد. چرا که در حین کوهنوردی هزاران قدم خواهید برداشت، با کفش سنگین‌تر، هربار که پای خود را بلند می‌کنید، انرژی بیشتری از دست خواهید داد.

آیا کفش ضد آب کمکی می‌کند؟

ضد آب بودن مفهومی است که روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد اما از نظر عملی نیز چندان مناسب نیست. چرا که جلوی تنفس پای شما را می‌گیرد. در واقع ضد آب بودن خاصیتی است که  هنگام پیاده روی در زمستان به آن واقعا نیاز دارید تا انگشتان خود را از سرمازدگی محافظت کنید.

به جای نگه داشتن آب در بیرون کفش، اجازه دهید وارد شود. کفش هایی که دارای قسمت بالایی بسیار قابل تنفس اجازه می‌دهند که پاهای شما به راحتی خیس شوند و همچنین سریع خشک شوند. به صورت عملی، این بدان معنی است که پاهای شما خشک تر است و کمتر در معرض تاول است. بنابراین وقتی کفش کوهنوردی خود را انتخاب می کنیدبه قابلیت تنفس آن بیشتر از ضد آب بودن توجه کنید.

با در نظر گرفتن ویژگی‌های فوق، احتمالا  در انتخاب کفش مناسب برای کوهنوردی در میان انواع مختلف کفش کوهنوردی راحت‌تر تصمیم گیری خواهید کرد.

انواع کفش کوهنوردی

صندل کوهنوردی

شاید برای بعضی ها کمی تعجب آور باشد، اما صندل‌های کوهنوردی می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای یک کوهنورد معمولی باشند. صندلها فوق العاده سبک هستند، به این معنی که شما در طول پیادهروی انرژی زیادی را برای حرکت دادن پاهای خود صرف نمیکنید.. بسیاری از افراد برای کمک به محافظت در برابر سنگها و ریشه های مختلف، صندل‌های دارای نوعی محافظ انگشت پا را ترجیح می‌دهند.  

به دنبال صندل هایی با ویژگی های مشابه بیشتر کفش های کوهنوردی خوب باشید: یعنی مواد کوک ، زیره های سخت و تکیه گاه های مناسب برای قوس پا.

کفش‌های پیاده‌روی مناسب برای دوندگی طولانی (Trail runner)

کفش هایی که مخصوص دویدن در مسیر طولانی طراحی شده‌اند، با چند تفاوت ظریف شبیه کفش های استاندارد پیاده روی هستند. بیشتر کفش های مخصوص دوندگی طولانی دارای بالشتک ، زیره های سخت و کمی بالاتر از مچ پا هستند. این کفش‌ها می‌توانند بسیار گران باشند.

با اینحال، اگر بهترین گزینه را می خواهید و با تهیه کفش جدید پس از هر 500 مایل مشکلی ندارید (برای اکثر افراد 6-12 ماه) ، با کفش‌های مخصوص دوندگی همراه باشید. آنها سبک‌تر از کفش های پیاده روی هستند. میزان نفس کشیدن پا نسبت به کفش های کوهنوردی بیشتر است، اما محافظت کمتری دارند. اما سبک بودن و راحتی باعث می شود که احساس کنید با کفش های کتانی در خیابان قدم می‌زنید.

نیم بوت کوهنوردی

نیم بوت کوهنوردی  احتمالا همان چیزی است که اکثر مردم وقتی به فکر کفش‌های کوهنوردی هستند، به آن فکر می‌کنند. نیم بوت کوهنوردی دارای پشتیبانی اضافی مچ پا، حمایت از سفتی پا و چرم تقویت شده یا لایه بیرونی مصنوعی هستند. آنها همه کاره هستند. البته مطمئناً ، کمی سنگین‌تر خواهند بود ، اما اگر اینکه از آنها در یک سفر چند روزه و طولانی مدت استفاده نکنید، احتمالاً حتی متوجه نخواهید شد. فراموش نکنید که به دنبال نشانه های اصلی کیفیت باشید: کفی طبی، آنتی باکتریال و ضد بو و لایه میانی کفش Techlite برای جلوگیری از ضربه به پا، ویژگی‌های کفش کوهنوردی کلمبیا.

بوت کوهنوردی

اگر فقط می‌خواهید حداکثر محافظت را از پای خود فراهم کنید و کفشی داشته باشید که برای هزاران مایل دوام داشته باشد، یک چکمه کوهنوردی را انتخاب کنید. چکمه‌های کوهنوردی سنگین‌تر هستند و برای پیاده روی به انرژی بیشتری نیاز دارند. اگر از مسیر خارج می شوید یا می خواهید برای همه شرایط، از جمله زمستان ، چیزی کاملاً بادوام و محکم انتخاب کنید، چکمه کوهنوردی گزینه خوبی است.

البته ، برای همه این محافظت‌ها ، هم از نظر جسمی و هم از نظر مالی هزینه می‌ پردازید. فلز ، لاستیک و چرم اضافی که باعث می‌شود چکمه‌های سنگین، خیلی سنگین باشند! انتظار نداشته باشید که آنها خیلی راحت باشند. این نوع چکمه ها برای کار سخت طراحی شده‌اند.

کفش کوهنوردی- بهترین مدل برای اغلب مردم

کفش های کوهنوردی  ویژگی‌های مثبت چکمه‌های کوهنوردی و کفش‌های دوندگی طولانی را و آنها را در یک با هم ترکیب می‌کنند. کفش کوهنوردی، سبکتر و راحت‌تر از چکمه‌های کوهنوردی است، اما به طور کلی سطح محافظتی یکسان دارند (منهای اطراف مچ پا). کفش های طبیعت گردی و کوهنوردی برای عمر طولانی‌تر (حدود 800 مایل یا 18-17 ماه برای بیشتر افراد) نسبت به یک کفش پیاده‌روی طراحی شده‌اند اما به دلیل ایجاد محافظت بیشتر، کمی سنگین‌تر هستند و کمی سخت تر از یک کفش دوندگی طولانی هستند. به طور کلی دوام، وزن سبک‌تر و محافظت مناسب، بهترین تعادل را برای کوهنوردان فراهم می کند. بی شک، دو برند مرل و کلمبیا از کفش‌های معروف در این زمینه‌اند که کیفیت تضمین شده‌ای را فراهم می‌کنند.

در پایان به صورت خلاصه به سوال شما در مورد انتخاب کفش یا چکمه کوهنوردی پاسخ داده شده است:

چه موقع به چکمه های کوهنوردی نیاز دارید؟

1) وقتی مسیرها بخصوص سنگلاخی، پوشانده شده با ریشه یا اشیا other دیگر در مسیر ناهموار باشند.

2) وقتی مسیر مرطوب است.

3) احتمال پیچ خوردن مچ پا زیاد است.

4) وقتی مسیرهای پیاده روی به طور استثنایی شیب دار هستند.

5) هنگام پیاده روی در برف.

چه موقع کفش کوهنوردی مناسب خواهد بود؟

1) مسیرهای پیاده روی  خوب نگهداری شده.

2) پیاده روی روزانه

3) دویدن طولانی

4) اردوگاه ها

بنظر شما بهترین کفش برای کوهنوردی چیست؟ شما هم تجربیات خود را در مورد کفش مناسب کوهنوردی با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.