کفش دویدن مناسب

راهنمای خرید کفش مناسب برای دویدن

دویدن با کفش نامناسب می‌تواند شروع یک فاجعه باشد، به خصوص اگر قصد دویدن روی زمین‌های ناهموار را داشته باشید. انتخاب ضعیف کفش می‌تواند باعث درد پا، کمردرد، التهاب مفصل آشیل، زانو و سایر موارد شود. البته انتخاب کفش مخصوص دویدن (رانینگ) می‌تواند دشوار باشد؛ چرا که برندهای بی‌شمار، صدها سبک و سطوح مختلف پشتیبانی با ظاهر متنوع در انواع مختلف کفش مردانه و زنانه رانینگ را عرضه کرده اند که می‌تواند شما را سردرگم کند. قبل از انتخاب کتونی مناسب دویدن، باید زمینی را که در آن می‌دوید، سبک دویدن و سلیقه شخصی خود را در نظر بگیرید و بر اساس آنها کفشی را انتخاب و اقدام به خرید کنید. زمانی که اولین قدم‌های خود را در کفش‌های جدیدتان برمیدارید، از زمانی که صرف خواندن این مقاله و انتخاب کفش رانینگ مناسب کرده‌اید، پشیمان نخواهید بود.

چگونه مناسب ترین کفش برای دویدن انتخاب کنیم؟

برای انتخاب مناسب ترین کفش دویدن، صرف نظر از ظاهر باید به یک سری نیازهای اولیه مهم توجه کنیم:

1. مشخص کنید روی چه سطحی قرار است بدوید؟

این موضوع به طور قابل توجهی روی انتخاب بهترین کفش رانینگ تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر در پیست یا زمینی که مخصوصاً صاف طراحی شده و دارای چسبندگی است، می دوید، دیگر نیازی به کشش اضافی روی کفش خود ندارید. بطور کلی:

دویدن در جاده به کشش کمتر و وزن کمتری نیاز دارد.

دویدن در مسیر ناهموار به کفشی نیاز دارد که کشش، پشتیبانی و بالشتک مناسبی برای محافظت از پاشنه پا داشته باشد.

کفش مناسب برای دویدن جاده

رایج ترین نوع دویدن، دویدن روی سطح جاده است. اگر عمدتا روی سطوح سخت‌تری می دوید، به یک کفش مخصوص دویدن احتیاج دارید که بتواند ساییدگی و پارگی تحمل کند همچین فشاری که در هنگام دویدن به پاهای شما می‌آید را کاهش دهد. کفش آلترا بهترین انتخاب برای شما هستند این کفش از زیره ترکیبی فوم و رابر تشکیل شده است که علاوه بر راحتی در هنگام دویدن، از مقاوت بالای نیز در برابر سایش برخوردار است.

کفش مناسب برای دویدن روی سطوح ناهموار

اگر مسیرهای ناهموار و مسیرهای خاکی را ترجیح می‌دهید ، باید کفشی انتخاب کنید که از کشش زیادی برخوردار باشد و از شما در برابر سنگ، ریشه، لغزش و شرایط گل آلود یا مرطوب محافظت کند. همچنین مهم است که به این فکر کنید که مسیرهایی که دنبال می‌کنید چقدر حرفه‌ای هستید و چند بار قصد دارید آن را طی کنید.

کفش مناسب برای تردیمل

اگر بیشتر در خانه و باشگاه ورزش می‌کنید و دویدن روی تردمیل را ترجیح میدهید، انتخابتان نباید خیلی متفاوت از کفش جاده ای باشد، اما با توجه به ضربه وارده از سوی تردمیل، شاید انتخاب کفش بالشتکی کمی سبکتر یا با زیره کمتر هوشمندانه‌تر باشد.

2. نوع دویدن را مشخص کنید.

 مهم است که در نظر بگیرید نوع دویدنتان چگونه است. کفش های ورزشی در دسته‌های مختلفی وجود دارند ، مانند کفش‌های تمرینی یا کفش پیاده روی، اگرچه این کفش‌ها برای داخل سالن، پیست، کراس کانتری، دو سرعت یا دویدن طولانی مناسب نیستند اما شما باید مدل دویدن خود را بشناسید.

دویدن تفریحی و گاه به گاه

چند روز در هفته می دوید؟ گاها برای تفریح و سلامت بصورت روزانه و آرام برای خود می‎دوید؟ در این صورت، اکثر کفش‌های مخصوص دویدن برای این فعالیت ها بسیار مناسب است. کفش مخصوص دویدن با بالشتک استاندارد وظیفه پشتیبانی از دویدن روزانه شما را بر عهده خواهد گرفت.

دویدن در مسیر طولانی

اگر قصد دارید بیش از 25-30 مایل در هفته بدوید، باید توجه بیشتری به بالشتک و زیره کفش خود داشته باشید. شایان ذکر است که اکثر کفش‌ها دارای طول عمری به اندازه فقط 300-500 مایل هستند، بنابراین برای کمک به افزایش طول عمر کفش‌ها و کاهش خطر آسیب دیدگی، به شدت توصیه می شود هنگام تمرین در مسافت های بالاتر، دو جفت کفش به همراه داشته باشید. این کفش‌ها می‌توانند دو کفش یکسان یا دو مدل مختلف باشد تا اندکی تنوع برای بدن شما ایجاد شود.

مسابقه و دویدن سرعتی

برای دویدن سرعتی نیز می توانید با یک کفش استاندارد بدوید. اما اگر سرعتا شما بالاتر رود، یک کفش سبک و با بالشتک کم ممکن است انتخاب بهتری باشد. داشتن یک کفش سبک‌تر برای مسابقات ، دویدن سرعتی، فواصل کوتاه و انواع دیگر سرعت، کمک خوبی به چرخش کفش شما میکند. اما اگر تمام کارهایی که شما انجام می‌دهید کوتاه و سریع است، یک کفش سبک برای دویدن ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

3. پاهای خود را به صورت حرفه‌ای ارزیابی کنید.

امروزه تجهیزات حرفه‌ای وجود دارد که می‌توانند راه رفتن شما و نوع پای شما را تجزیه و تحلیل کنند. این به شما کمک می کند تا بدانید آیا برای جلوگیری از چرخش پای خود به داخل به پشتیبانی نیاز دارید یا خیر.

4. وزن خود را در نظر بگیرید.

 هرچه سنگین وزن‌تر باشید، تأثیر نیروی وارده بین پای شما و زمین بیشتر خواهد بود. این افزایش ضربه ممکن است شما را ملزم به خرید کفش با پشتیبانی اضافی کند، حتی اگر نوع پای شما خنثی باشد و به طور معمول به شما توصیه نشده باشد. خصوصاً اگر از قبل احساس درد پا  یا کمردرد کرده‌اید.

سایز مناسب کفش های دویدن

سایز کفش رابطه مستقیم با میزان راحتی دارد. در واقع اگر کفش دویدن شامل تمام ویژگی های فوق نیز باشد اما در انتخاب سایز مناسب کفش اشتباه کنید طولی نمی‌انجامد که با مشکلاتی همچون تاول، میخچه و مشکلات ناخن مواجه خواهید شد. اگر قصد خرید آنلاین کفش دویدن دارد حتما راهنمای اندازه گیری سایز پا را مطالعه کنید و اگر به فروشگاه حضوری مراجعه میکند به نکته های زیر توجه کنید:

  • هر دو پا را اندازه گیری کنید: معمولا در برخی افراد به دلیل انجام فعالیت های روزانه اندازه پاها با یکدیگر متفاوت است پس حتما هر دو پا را اندازه گیری کنید و اولویت را با پای بزرگتر قرار دهید.
  • ساعات پایانی روز اقدام به خرید کنید: هیچ موقع صبح کفش نخرید! زیرا پاها در طول روز کمی متورم میشوند و خرید کفش در اول صبح پاها را با مشکل مواجه میکند. توصیه میشود حدالامکان کفش های دویدن را پس از انجام یک فعالیت ورزشی بخرید.

اکنون با در نظر گرفتن موارد فوق، نوبت به خرید کفش مناسب دویدن رسیده است. در ادامه فهرستی از بهترین کفش‌های دویدن مردانه و زنانه به تفکیک ارائه شده است.

ویژگی های کفش رانینگ مناسب

انعطاف پذیری: استفاده از کفش های که از انعطاف کافی برخوردار نیست به هیچ وجه برای دویدن توصیه نمیشوند. زیرا در دراز مدت این کفش ها به مچ پا، تاندون آشیل و ماهیچه پاهای شما آسیب می‌رسانند. پس حتما به یاد داشته باشید که در هنگام خرید کفش رانینگ انعطاف پذیری آنها را تست کنید.

تنفس پذیری: همانطور که میدانید با فعالیت های ورزشی دما بدن شما بالا میرود که باعث تعریق در پاها و کفش شما میشود. دویدن نیز جز آن دسته از ورزشی های میباشد که تحرک بالایی نیاز دارد و اگر از کفش های استفاده کنید که از قابلیت تنفس پذیری خوبی برخوردار نباشند، علاوه بر ایجاد بوی بد پا و کفش سبب برزو تاول و میخچه نیز میشوند.

وزن کفش: اگر یک دونده حرفه ای هستید باید بدانید که وزن کفش چه تاثیر چشمگیری در سرعت شما دارد اما اگر برای تفریح یا تنانسب اندام نیز ورزش میکنید باید هنگام خرید به وزن کفش دقت کنید. طبیعی است که هرچه وزن کفش سبک تر باشد پاهای شما کم تر خسته میشود.

پهنای کفش: یک تفاوت ظاهری که کفش های رانینگ تخصصی نسبت به کفش های عادی دارند عریض بودن در قسمت جلویی کفش یا همان جعبه پنجه پا میباشد. هنگام دویدن باید انگشتان پای شما فضای کافی برای حرکت داشته باشند تا حس راحتی را با تمام وجود احساس کنید. دویدن ورزش لذت بخشی میباشد و انتخاب کفش دویدن مناسب یکی از ضرورتی ترین کارهای است که قبل از خرید باید انجام دهید استفاده زیرا استفاده از کفش رانینگ نامناسب سبب مشکلات ناخن، انگشت چکشی و … را برای پاهای شما به همراه دارد

آشنایی با بهترین کفش های رانینگ

امروزه افرادی که به طور منظم ورزش میکنند و به خصوص میدوند، در اولین فرصت باید اقدام به خرید کفش رانینگ کنند. زیرا استفاده از کفش نامناسب نه تنها سبب هدر رفتن انرژی، کاهش بهره وری میشود بلکه در دراز مدت اسیب های جدی را به پاها و زانو ها وارد میکند. انتخاب مناسب ترین گزینه کفش دویدن بستگی به عوامل مختلفی دارد که تا اینجا مقاله تمامی ویژگی هایی که یک کفش رانینگ مناسب باید داشته باشد را به صورت تخصصی بررسی کردیم. اما طیف و تنوع بسیار زیادی که از کفش های دویدن در بازار وجود دارد انتخاب را سخت میکند. بنظر شما راحت ترین راه برای خرید کفش دویدن چیست؟ اعتماد کردن به تجربه‌ی موفق دیگران کار کاملا عاقلانه و منطقی است. از این رو خرید کفش رانینگ از برند های معتبر که سال در طراحی و تولید کفش رانینگ تجربه دارند، ساده ترین راه است. کفش سالامون اصل، کفش ادیداس، کفش های تخصصی رانینگ الترا، کفش جوما، آسیکس و نایکی گزینه هایی هستند که با خیال راحت میتوانید از آنها خرید کنید.

تفاوت کفش پیاده روی و دویدن

اکثر افراد گمان میکنند کفش های پیاده روی به دلیل ظاهری مشابهی که با کفش های دویدن دارند میتوانند از آنها برای این فعالیت ورزشی استفاده کنند. اما باید به شما بگوییم استفاده از کفش پیاده روی برای دویدن نه تنها مناسب نیست بلکه میتواند به پاهای شما آسیب برساند. به طور کلی شما هنگام دویدن 3 برابر وزن خود را به پاهای خود تحمیل میکنید در صورتی که موقع پیاده روی این عدد به 1/5 میرسد. پس منطقی به نظر میرسد که کفش های دویدن از نظر طراحی و تکنولوژی ها با کفش پیاده روی متفاوت باشند. اگر شما هم از کفش پیاده روی به جای رانینگ استفاده میکنید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تفاوت کفش پیاده روی و دویدن را مطالعه کنید.

تاثیر بستن بند کفش در کفش های اسپرت

برای بستن بند کفش روش های متعددی وجود دارد که با توجه به فرم پاها و نیازتان باید آنها را گره بزنید. اگر از یک کفش تخصصی رانینگ استفاده میکنید بهتر است آنها را به شکل نرمال مانند تصویر گره بزنید. ابتدا بند کفش را از قسمت بیرون به داخل عبور دهید و سپس به از هر طرف سوراخ های متقابل را هدف قرار دهید و به شکل ضربه در تا آخر ادامه دهید. برای اطلاع از انواع کفش های اسپرت از جمله کوهنوردی، رانینگ، پیاده روی، طبیعت گردی توصیه میکنیم مقاله ای که برای شما قرار داده ایم را مطالعه کنید

خرید کفش رانینگ در بولگانو

به نظر شما یک کفش رانینگ مناسب باید چه ویژگی های داشته باشد؟ آیا تابحال تجربه استفاده از کفش های رانینگ را داشته اید؟ ما در فروشگاه اینترنتی بولگانو انواع کفش های دویدن زنانه و مردانه را در انواع طراح های مختلف و برند های معتبر برای شما مشتریان عزیز آورده‌ایم. به یاد داشته باشید که پاهای شما بهترین دوست شما هستند پس به خوبی از آنها مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.