پنج ویژگی یک کفش خوب

پنج ویژگی یک کفش خوب

تخمین زده شده است که یک انسان​​ در طول عمر خود، معادل پنج برابر محیط زمین از پاهایش برای راه رفتن استفاده می‌کند. با این وجود به ندرت پیش می‌آید که به کفش خود بیش از زیبایی آن توجه ‌کنیم. در حقیقت کفش مهمترین بخش پوشش یک فرد است، زیرا هیچ لباس یا وسیله پوششی دیگری نیاز نیست دقیقا متناسب با آن بخش از بدن باشد. علاوه بر این مسئله، پاهای یک انسان عملکردهای مکانیکی مهمی مانند انتقال وزن بدن را انجام می‌دهند، که مسلما به توجه بیشتری نیاز دارد. لازم به ذکر است که یک کفش نامناسب ممکن است منجر به مشکلاتی در قسمت‌های پایینی پا، زانوها، باسن و کمر شود. علاوه بر این، افتادن و زمین خوردن می‌تواند عواقب ناگواری به خصوص در افراد مسن به وجود آورد، که این موضوع بیشتر در میان کسانی اتفاق می‌افتد که کفش نامناسب دارند.

کفش خوب ویژگی‌های زیادی دارد. به طور معمول، قیمت عامل تعیین کننده‌ای برای این مسئله نیست، زیرا ممکن است یک کفش مناسب ارزان‌تر از کفش نامناسب باشد. به همین دلیل می‌توان گفت که مارک‌های معروف تضمینی برای یک کفش با کیفیت نیستند. بنابراین شما ابتدا باید بررسی کنید که کفش از ویژگی‌های زیر برخوردار است یا خیر و سپس کفش مدنظرتان را خریداری کنید.

1. قابلیت تنظیم داشته باشد

کفش‌ها باید یک ابزار قابل تنظیم مانند بندها داشته باشند، که با توجه به نیازهای هر فرد، این امکان وجود داشته باشد که اندازه کفش را با پای خود تنظیم کند.  

2. پایداری داشته باشد

یک کفش مناسب باید دارای پاشنه نرم و پایدار باشد و از حرکت پاشنه به شکل عمودی یا افقی جلوگیری کند.

3. به اندازه کافی جادار باشد

در قسمت جلوی کفش باید فضای کافی (هم عرض و هم عمق) برای انگشتان شما وجود داشته باشد. در هنگام راه رفتن عادی پای شما تا یک سانتی‌متر نیاز به طول بیشتر برای حرکت استاندارد دارد. بنابراین، شما باید کفشی بلندتر از بلندترین انگشت خود، تقریبا به اندازه عرض انگشت شست پا، انتخاب کنید.

4. حداکثر ارتفاع پاشنه باید 5/2 سانتی‌متر باشد

ارتفاع پاشنه کفش نباید بیش از 5/2 سانتی‌متر باشد. در غیر این صورت، پاشنه و مچ پا ناپایدارتر شده و در نتیجه مستعد رگ‌به‌رگ شدن و درد در قسمت جلوی پا می‌شوند.

5. در شرایط خوب و سالم باشد

کفش‌های خود را کنترل کنید و کفش‌هایی که بیش از حد فرسوده هستند را کنار بگذارید، زیرا این کفش‌ها اغلب برخی از عملکردهای اصلی خود را از دست داده‌اند. ادامه دویدن با کفش‌های فرسوده باعث افزایش استرس و تاثیر منفی بر روی پاها و مفاصل می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی بیش از حد گردد. به نظر ما یک جفت کفش مخصوص دویدن باید بعد از هر 500 تا 650 کیلومتر استفاده، عوض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.