همه چیز در باره چکمه و کفش های ایمنی

همه چیز در باره چکمه و کفش های ایمنی

انتخاب اینکه چه کفشی بپوشید تا با استایلتان ست شود، می‌تواند انتخاب دشواری باشد، اما وقتی صحبت از انتخاب کفش ایمنی برای کار می‌شود، بیشتر از زیبایی، حفظ ایمنی و تامین سلامت پاهایتان اهمیت پیدا می‌کند. ما می خواهیم به شما کمک کنیم کفش مناسب خود را انتخاب کنید. در این مقاله هر آنچه لازم است در مورد کفش ایمنی بدانید، آورده شده است؛ از سبک های مختلف کفش و چکمه گرفته تا سبک‌های مناسب متناسب با شغل شما. بنابراین اگر در مورد کفش‌های ایمنی اطلاعات کافی ندارید یا می‌خواهید بیشتر بدانید، متن زیر را بخوانید.

کفش ایمنی چیست؟

کفش و چکمه‌های ایمنی کفش‌های بادوام با محافظ انگشت هستند که از پا در برابر ریزش آوار، فشرده سازی محافظت می کنند و اکنون با اکثر کفش های ایمنی مجهز به صفحه میانی کف برای محافظت از سوراخ شدن زیر پا هستند که برای ایمنی مطلوب طراحی شده‌اند. آنها به طور معمول در داخل و اطراف یک مکان ساختمانی یا محیط صنعتی پوشیده می شوند و اغلب آنها از فولاد به عنوان کلاهک انگشتان استفاده می‌شود، البته امروزه سبک‌های بیشتری وجود دارد و از مواد کامپوزیتی استفاده می‌کنند. همه چکمه‌های ایمنی دارای علامت هایی هستند که نشانگر استانداردهای بین المللی و سطح محافظت آنها از ضربه، شوک الکتریکی و خطرات شیمیایی است.

سبک های مختلف کفش های ایمنی

امروزه طیف گسترده ای از کفش های ایمنی در بازار وجود دارد. بنابراین انتخاب یک کفش مناسب می‌تواند کمی گیج کننده باشد. کفش‌های ایمنی Metatarsal در مواردی که بیشترین نیاز به محافظت وجود داشته باشد، از پا محافظت می‌کنند. استخوان‌های متاتارس در پاهای شما دو قوس تشکیل می‌دهند، یکی در مرکز پای شما و دیگری در زیر پاشنه پای شما قرار دارد. این استخوانها بسیار ظریف هستند ، بنابراین محافظت از آنها ضروری است.

تمایل به استفاده از کفش‌های ایمنی کامپوزیت یا Comp Toe’s رو به افزایش است؛ زیرا در مقایسه با کلاهک‌ محافظ انگشت استیل وزن کمتری دارند. این نوع از کفش‌های ایمنی واقعاً برای کار در محیط های الکتریکی و خطرناک مناسب هستند و از طیف وسیعی از مواد کامپوزیتی از جمله الیاف پلاستیک و کربن ساخته شده اند.

یکی دیگر از کفش های ایمنی معروف‌تر موجود ESD یا Electro Static Dissipative Shoes است. اگر در محیطی با تجمع الکترواستاتیک کار می‌کنید، این کفش ها برای شما مناسب است. این کفش‌ها به کاهش جریان الکتریسیته از طریق انتقال به زمین کمک می‌کنند بنابراین خطر برق گرفتگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

استانداردهای کفش ایمنی:

کفش ایمنی به چند دسته مختلف تقسیم می شود. هر دسته دارای یک کد شناسایی است. تمام کفش ها باید با کد مربوطه علامت گذاری شوند. همچنین باید با دستورالعمل EC برای تجهیزات حفاظت شخصی مطابقت داشته باشد و الزامات لازم استانداردهای اروپا را برآورده سازد.

در اینجا استانداردهای جدید اروپایی برای کفش ایمنی آورده شده‌است:

EN-ISO 20344:2011 – تجهیزات حفاظت شخصی

EN-ISO 20345:2011– تجهیزات حفاظت شخصی – کفش ایمنی

EN-ISO 20347:2007– تجهیزات حفاظت شخصی – کفش کار

EN-ISO 13287:2006 – تجهیزات محافظ شخصی – مقاوم در برابر لغزش

EN-ISO 15090:2012 – تجهیزات حفاظت شخصی – کفش آتش نشانان

EN-ISO 17249:2004– تجهیزات محافظ شخصی – مقاوم در برابر برش

EN-ISO 20349:2010– تجهیزات حفاظت شخصی – خطرات حرارتی و جوشکاری

کفش ایمنی مناسب بر اساس شغل

طیف وسیعی از مشاغل وجود دارد که به کفش ایمنی یا بوت ایمنی نیاز دارند. بنابراین شاید انتخاب کفش ایمنی مناسب با شغلتان کمی دشوار و پیچیده به نظر برسد. به همین دلیل در در ادامه تلاش کرده‌ایم کفش ایمنی مناسب را بر حسب مشاغل مختلف فهرست‌بندی کنیم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مهندس عمران: به عنوان یک مهندس عمران باید برای بازدید از سایت‌ها وقت بگذارید و بنابراین خوب است همیشه  یک جفت چکمه با کلاهک محافظ انگشت فولادی که در ماشین داشته باشید. کفش‌هایی با پنجه و کف میانی برای محافظت از پا ، و همچنین کف محکم و یقه بالشتک آنها کاملاً همه کاره هستند که هنوز هم از همیشه محبوبیت بیشتری دارند. فراموش نکنید که می‌توانید با انتخاب بوت سرپنجه کامپوزیتی کفش‌های سبک‌تری را با همان کارایی انتخاب کنید.

مهندسان: اگر مهندس واحدهای صنعتی هستید، ممکن است یک کفش ایمنی با کلاهک انگشت فولادی برای شما مناسب باشد. با اینحال کفش‌های ایمنی با محافظ کامپوزیتی نیز به اندازه یک کلاهک انگشتی فولادی مقاوم هستند و از مواد کامپوزیتی سبک وزن ساخته شده‌اند که حرکت با آن بسیار راحت‌تر خواهد بود. یک چکمه با پشتیبانی از ژل متاتارس نیز به محافظت از استخوان های ظریف پای شما کمک می کند.

ساخت و ساز: کار در صنعت ساخت و ساز می تواند برای پاهای شما خسته کننده و مضر باشد. با پوشیدن یک جفت کفش ایمنی کف پا از بهترین مراقبت ممکن برخوردار شوید ، با اینکار از استخوان‌های شکننده پایتان محافظت خواهید کرد.

برق‌کاران: کفش ایمنی برای برق کاران هرگز چندان خوب نبوده است، سعی کنید سبک‌های مختلفی را انتخاب کنید تا مطمئن شوید از پاهای شما به خوبی محافظت می‌شود. کفش Electro Static Dissipative جریان الکتریکی را کاهش می‌دهد و خطر برق گرفتگی را کاهش می‌دهد. با این حال ، یک بوت کامپوزیتی با یک کف عایق‌بندی شده نیز وظیفه خود را انجام خواهد داد، با فلز کمتر یا بدون فلز، هیچ ماده هادی برای عبور برق وجود نخواهد داشت.

دفتر کار: ممکن است فکر کنید که در محیط کار دفتری نیازی به استفاده از کفش ایمنی نخواهید داشت؛ اما ممکن است گاهی به استفاده از کفش نیاز باشد. برخی از کفش‌های دارای کلاهک انگشتی از نوع استیل آکسفورد را انتخاب کنید، ظاهر آن مانند یک کفش اداری است اما محافظت کافی برای حمایت از قوس پا و انگشتان را نیز فراهم می‌کند.

انواع جنس کفش ایمنی

همانطور که قبلاً ذکر شد، انواع و سبک‌های بسیار متنوعی از کفش ایمنی وجود دارد. بنابراین انتخاب سبک مناسب برای شما و شغل شما می‌تواند کمی گیج کننده باشد.

با محبوبیت بیشتر کفش های ایمنی کامپوزیتی، یکی از موارد کلیدی که باید بخاطر بسپارید انتخاب کفش‌هایی  است که دارای فیبر Kevlar باشد. Kevlar یک الیاف سبک و انعطاف پذیر است که در کف میانی و انگشتان کفش ایمنی کامپوزیت از پا محافظت می ‌ند. کولار رسانایی کمتری نسبت به فولاد دارد حتی در سردترین زمستان‌ها پاهای شما گرم خواهد ماند.

بسیاری از افراد ممکن است نگران خساراتی باشند که در طولانی مدت کار در ساخت و ساز یا مهندسی به پای آنها وارد می شود.  کفش های ایمنی با محافظ کف پا مناسب برای محافظت از استخوان های ظریف پا هستند. کفش‌های ساخته شده از آلومینیوم، فولاد یا کامپوزیت‌های سبک، محافظ روی پای شما هستند تا از فشرده سازی یا ریزش آوار محافظت کنند.

کفش های ایمنی با ESD (Electro Static Dissipative) اگر در یک محیط الکترونیکی یا ارتباط از راه دور کار می‌کنید واقعا عالی هستند. آنها از محافظت کامل در برابر پالس‌های الکتریکی برخوردار هستند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. انتخاب کفشی با زیره ویبرام نیز ایده خوبی است.

کفش ایمنی کاترپیلار

در میان برندها و کمپانی‌های سازنده کفش ایمنی، شاید بتوان از کاترپیلار به عنوان یکی از موفق‌ترین و با کیفیت‌ترین برندها نام برد. اما چه چیزی کفش ایمنی کاترپیلار را خاص می‌کند؟

چه چیزی برند کفش ایمنی CAT را از مارک های دیگر متمایز می کند؟

شرکت Cat Footwear همیشه برای پیشرفت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای کار، پیشرفت کرده و کفش‌های ایمنی جدیدی را با فناوری پیشرفته و نوآوری ایجاد کرده است. این کمپانی با الهام از سال‌ها فعالیت در زمینه کار صنعتی مانند ماشین آلات سنگین، بالاترین استانداردها را تامین ایمنی شاغلین در این حوزه فراهم کرده‌است. به طوری که کفش ایمنی CAT ایمن است. این مارک در بیش از 150 کشور جهان توزیع شده و از یک مجموعه کوچک چکمه‌های کاری به یک مارک تجاری جهانی بزرگ تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.