6 نکته مهم خرید کفش مناسب

چگونه کفش مناسب انتخاب کنیم؟

همانطور که خرید کفش خوب تاثیر مثبتی بر روی سلامتی شما میگذارد پوشیدن یک کفش نامناسب میتواند عوارض جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. برای انتخاب کفش مناسب علاوه بر ویژگی های ظاهری کفش باید به نکات دیگری نیز توجه کنید زیرا استفاده از کفش غیر استاندارد در طولانی مدت به زانوها، کمر، مچ پا و نوع راه رفتن شما آسیب میزند. در ادامه با مشخصات کفش مناسب و نحوه انتخاب آن میپردازیم که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.

در ابتدا به بررسی توضیحی مختصر از کفش میپردازیم

کفش پوششی است برای محافظت و راحتی پا در هنگام انجام کارهای گوناگون. کفش ها در انواع مختلفی و به روش های مختلفی دسته بندی می شوند که این دسته بندی بر حسب ظاهر ، نحوه بسته شدن، جنس کفش و همچنین جنسیت افراد استفاده کننده است .به طور کلی متناسب با نوع کارکرد به کفش های اسپرت ،کفش های کلاسیک، کفش های ایمنی و خاص دسته بندی میشوند.

اجزای کفش به طور کلی به چند دسته تقسیم میشوند : رویه، استر، کفی، زیره، زبانه، پنجه کفش


کفشی انتخاب کنید که به سلامت شما ضرر نزند، بهترین کفش برای تأمین سلامتی پا، کفشی است که از فرم طبیعی پا تبعیت کرده و در عین حال از انحناهای پا حفاظت کند، انعطاف پذیری بیشتر باید در قسمت تخت کفش و در زیر پنجه های پا باشد که این ویژگی در اغلب کفش های اسپرت رعایت میشود. یک کفش خوب باید کفی نسبتاً صاف داشته باشد و طوری طراحی شود که جایگیری پاشنه پا در آن راحت باشد. در کفش باید فضای کافی برای پنجه پا و انگشتان وجود داشته باشد و قسمت فوقانی انگشتان باید از مواد نرم ساخته شود. بهترین حالت برای تطبیق پذیری بهتر این است که از بند در آن استفاده شود.

پاها بخشی از بدن هستند كه بیش از سایر اعضا مورد ضربه و فشار قرار دارند و معمولا مورد توجه كمی قرار می‌گیرند. اغلب کفش هایی که موجب آسیب به پا میشوند کفش های پاشنه بلند و مُد روز که سعی دارند پا را به حالت دلخواه خود درآورند هستند که اکثر انها نوک های تیز و باریک دارند که پا را در فضای بسیار کمتر از آنچه مورد نیاز پنجه هاست جا می دهد. کفش های تنگ به اعصاب فشار می آورند و حتی به آنها صدمه می زنند.

کفش مناسب خود را با توجه به فرم پا و نوع فعالیت‌تان انتخاب کنید.

یك كفش خوب، كفشی است كه از شكل و الگوی طبیعی پا تبعیت كند ضمن اینکه یک پوشش كلی در اطراف پا را بوجود آورد و همچنین ایجاد تاول نكند و پاها در آن راحت باشند و انگشتان پا در آن فشرده نشود.


سایز كفش از مهمترین ویژگی‌های كفش است. پا باید به راحتی درون كفش قرار گیرد. اگر فضای داخلی كفش كوچك باشد، باعث آسیب به بخش‌های مختلف پا (مثل قوزك‌ها، كناره‌ها یا سطح رویی پا) خواهد شد.

هیچوقت به امید جا باز کردن کفش نباشید. از همان ابتدا كفش باید اندازه پا باشد چون حتی بعد از مدت كوتاهی استفاده از یك كفش تنگ نیز پاها دچار آسیب میشوند و در بلندمدت فرد را مبتلا به بیماری‌هایی مثل میخچه می کند. یکی از مشکلات عمده اغلب افراد هنگام انتخاب کفش این است که همواره به دنبال کفشی هستند هم برای سر کار رفتن و هم برای استفاده‌های مجلسی یا پیاده‌روی‌های عصرگاهی، که این سه مورد با هم کاملا متفاوت بوده و نمی‌تواند به انتخابی مناسب منجر شود.

زیبایی ملاک مرغوبیت نیست

یکی از دلایل صرف وقت زیاد افراد برای انتخاب کفش این است که به‌ دنبال یافتن بهترین و زیباترین کفش مورد نظر خود هستند تا بتوانند با استفاده از آن ظاهری آراسته داشته باشند، اما این موضوع می‌تواند دلیل بر انتخاب کفش نامناسب باشد چون گاهی اوقات زیبایی برخی تولیدات باعث انتخابی اشتباه و غیراصولی در افراد می‌شود، آن هم به این دلیل که زیبایی مانع از در نظر گرفتن احتمال غیراستاندارد بودن کفش مورد نظرشان می‌شود. بهتر این است که اصلی‌ترین معیار انتخابمان را استاندارد‌ و با کیفیت بودن کفش بدانیم و پس از آن به‌دنبال زیبایی آن باشیم، زیرا این زیبایی ممکن است به بهای به خطر افتادن سلامت پاهایمان تمام شود . در این زمینه می‌توان به برخی محصولات درجه 3 یا حتی پایین‌تر چینی اشاره کرد که اکنون در بازار به وفور پیدا میشوند. پاهایی که هر روز مسافت‌های طولانی با آنها راه می‌رویم و از کوچه‌ها و خیابان‌ها عبور می‌کنیم، یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن انسان‌ است که قلب دوم هم نامیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.