تکنولوژی مختلف کتونی های مخصوص دویدن براساس برند

تکنولوژی مختلف کتونی های مخصوص دویدن براساس برند

اگر در چند سال گذشته برای کفش های دویدن اقدام به خرید کرده باشید، احتمالاً  با نام‌های بلند و مبهم مانند “Nike Free RN Motion Flyknit”  یا “Mizuno Women’s Wave Rider 20 GT-X” روبه رو شده‌اید. به ندرت این اسامی چیز مفیدی در مورد کفش یا فناوری‌های موجود در آن به شما می‌گویند.

نوآوری در کفش ورزشی از دهه 1970 میلادی به طور منظم اتفاق افتاده است، زمانی که بیل بوورمن ، بنیانگذار نایک ، به طور تصادفی “Waffle Trainer” را ایجاد کرد، انقلابی در کفش دو و میدانی ایجاد کرد  و نایک را به اقیانوس پول نقد تبدیل کرد. این روزها کفش‌های اورجینال مارک‌های برتر با استفاده از فناوری مختلف برای به حداکثر رساندن راحتی و دوام ساخته شده‌اند.

اگر از خود می‌پرسید که تمام این فناوری‌ها در واقع چه کاری انجام می‌دهند، تنها نیستید. به منظور انجام خریدهای آگاهانه، ما یک راهنمای مفید (سازماندهی شده توسط مارک) برای توضیح نحوه کار این فناوری‌ها و معنای واقعی نام های خاص برای شما جمع آوری کرده ایم.

اصطلاحات تخصصی کفش

هنگام جستجوی کفش مناسب دونده‌ها یا هر کفش دیگری، ممکن است با واژگان ناآشنایی روبرو شوید. برای کمک به تلاش شما، واژه نامه کوتاهی از اصطلاحات مرتبط را که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید یا نداشته باشید، تهیه کرده‌ایم. برخی از این اصطلاحات ممکن است در شرح فن آوری های خاص برند گنجانده شده باشند.

EVA : نام یک کوپلیمر سبک، انعطاف پذیر یا کف متقاطع متشکل از اتیلن (E) وینیل استات(VA)  است که از تعداد زیادی سلول کوچک که با هوا پر شده‌اند ساخته شده است. EVA هنگامی که وزن روی آن قرار می‌گیرد، فشرده می شود. با گذشت زمان، به همان اندازه موثر از از حالت فشرده خارج نمی شود.

PUپلی اورتان. ماده‌ای شبیه EVA اما سنگین‌تر و متراکم‌تر، و در نتیجه فشرده سازی طبیعی کمتری ایجاد می‌شود. به طور کلی دوام بیشتری نسبت به EVA دارد و ماندگاری آن قبل از فرسودگی بیشتر است.

یقه (Collar): بخشی از کفش که بالای پاشنه شما را احاطه می‌کند.

ناحیه برخورد(Crash zone): ناحیه ای از پای شما که ابتدا به زمین برخورد می‌کند و بیشترین ضربه را به خود جذب می‌کند.

Drop: اختلاف قد از پاشنه تا انگشتان پا است. معمولاً بر حسب میلی متر اندازه گیری میشود.

ضربه به پا(Foot strike): لحظه ای (هنگام دویدن یا راه رفتن) که کل پا صاف روی زمین قرار می گیرد.

جلوی پا (Forefoot):قسمت جلویی پایین پای شماست. گاهی اوقات “توپ” پا نیز نامیده می شود.

راه رفتن: سبک راه رفتن یا دویدن یک شخص.

قلاب (Lug):  به طور کلی برای بهبود چسبندگی به زیره لاستیک عاج اضافه می‌کند.

زیره میانی (midsole): لایه بالشتکی بین قسمت فوقانی و زیره. معمولاً از فوم ساخته می شود.

زیره(Outsole) : لایه زیرین کفش، برای تماس با زمین یا کف طراحی شده است. معمولاً از لاستیک یا کربن ساخته می‌شود.

چرخش داخلی (Pronation) رول طبیعی پا پس از ضربه پا. استفاده از بیش از حد در هنگام غلتیدن پا به سمت داخل رخ می دهد.

جعبه انگشت(Toe box): جلوی کفش، محل قرارگیری انگشتان پا.

عاج (Tread): بخشی از زیره است که مستقیماً با زمین یا کف تماس برقرار می‌کند.

رویه (Upper): قسمتی از کفش است که به دور پا می پیچد. معمولاً ترکیبی از مواد است.

اکنون که با اصطلاحات تخصصی کفش آشنا شدید، به صورت خاص به تکنولوژی‌های خاص هر برند و نامی که برای آن تکنولوژی برگزیده‌اند خواهیم پرداخت.

تکنولوژی‌های کفش‌های نایک Nike

برند نایک شناخته شده ترین تولید کننده کفش در دنیاست. که علاوه بر تولید کفش های اسپرت همگام با مد روز، انواع کفش های ورزشی از جمله رانینگ، پیاده روی، بسکتبال، فوتبال و سالنی را نیز عرضه میکند. هر کدام از این کفش ها علاوه بر رنگ بندی جذاب و بی نظیر دارای تکنولوژی های منحصر به فرد و که در ادامه تکنولوژی های بهترین کفش های نایک را بررسی خواهیم کرد.

Flyknit

رویه کفش به صورت کاموایی از نوع پلی استر سبک و متناسب، جهت کاهش ضایعات مواد با از بین بردن نیاز به چند صفحه طراحی شده است. طول و محل قرارگیری کابل‌های Flywire بسته به مکان متفاوت است. کفش‌های Flyknit مچ پا را کامل  احاطه می‌کنند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با جوراب یا بدون آن راحت هستند.

Air-Sole

برای بهبود بالشتک و دوام نسبت به EVA، دارای کیسه‌های تحت فشار هوا است، که در لاستیک پیچیده شده‌اند.

VaporMax

در این تکنولوژی، زیره‌های دارای هوا مستقیماً به قسمت بالایی کفش متصل می‌شوند، بنابراین “زیره میانی” یا “زیره” وجود ندارد و فقط یک کف دارای هوا وجود ندارد. انعطاف پذیری و حالت فنری را بهبود می‌بخشد.

Lunarlon

ترکیبی از بالشتک فوم نرم و محکم برای جذب ضربه و بهبود انتقال ضربه پا به انگشت.

Hyperfuse

سه لایه ماده – یک پایه مصنوعی ، یک مرکز مشبک و یک لایه بالایی فیلم (پلی اورتان ترموپلاستیک) – با استفاده از یک فرآیند ذوب گرم در هم آمیخته شده تا دوام و تنفس را ترکیب کند.

Zoom

دارای بالشتک نازک و سبک در زیر پاشنه و جلوی پا با حداقل وزن که جذب ضربه را فراهم می‌کند.

Free

کفش نایک فری برای تمرین‌های ورزشی پابرهنه طراحی شده در حالی که هنوز راحتی و محافظت کافی را برایتان فراهم خواهد کرد. شیارهای فلکس معکوس در زیره باعث خم شدن و کشش در همه جهات می‌شود.

Max Air

کیسه‌های کوچک پر از هوا برای کاهش وزن و ایجاد پاسخ بهتر به ضربه، جایگزین قسمتهایی از قسمت میانی زیره شده‌اند.

Shox

 در این نوع کفش‌ها از ستونهای توخالی، بالای صفحه پراکندگی PEBAX برای کنترل ضربه و فروپاشی آن به سمت مرکز پاشنه استفاده شده‌است. این طراحی دیگر بندرت استفاده می‌شود‌.

Nike Dynamic Support

 زیره میانی از سمت جانبی با فوم نرم  از سمت داخلی با فوم محکم تقویت شده است تا نرمی کفش را بهبود ببخشد.

تکنولوژی کفش‌های آدیداس Adidas

TraxionAdaptive

 زیره خارجی برای بهبود چسبندگی و پیشرانه در سطوح نامنظم، از جمله اطراف محیط مرطوب، لاستیکی ساخته شده است.

Boost

 یک فناوری بالشتک سازی فومی است که برای بازگشت حداکثر انرژی طراحی شده است. نرمتر از EVA معمولی، اما با واکنش ضربه‌ای  مشابه PU.

 

Bounce

 کفی میانی از فوم نرم  طراحی شده است تا حداکثر کشش ایجاد شود. آدیداس قبل از انتشار خط تولید کفش‌های ورزشی AlphaBounce ، فناوری Bounce را مجددا طراحی کرد.

Climachill

 در این تکنولوژی ، از پارچه بافته شده با تیتانیوم و کره‌های سه بعدی آلومینیومی خنک کننده استفاده شده تا احساس خنک سازی فوری را ایجاد کرده و عملکرد را در شرایط آب و هوایی گرم بهبود بخشد.

Fitcounter

 پیشخوان مخصوصی برای پاشنه ساخته شده است که به شما امکان حرکت بهینه آشیل را بدهد.

Forged Mesh

رویه تک لایه کفش با الگوی دندهای طوری طراحی شده است که حداکثر انعطاف پذیری و حرکت آزاد پا را فراهم کند و به طور همزمان از مچ پا پشتیبانی کند. با استفاده از فناوری ضبط حرکت ARAMIS ایجاد شده است، که به تعیین میزان فشار وارد شده بر هر قسمت از پا کمک می‌کند.

 

Primeknit

رویه گره‌ای یک پارچه دیجیتال که به وسیله گرما جوش خورده، در مناطق دارای تنش بالا اعمال می‌شود. این نوع از طراحی، دوام، کشش و راحتی بیشتری را در مقایسه با بافتنی استاندارد فراهم می‌کند.

Quickstrike

 در این تکنولوژی، زیره خارجی مصنوعی سبکی مستقیماً بر روی پایه نازک قالب ریزی می‌شود، برای افزایش دوام و کاهش وزن، در برابر سایش مقاومت ایجاد می‌کند.

 

Stableframe

 زیره میانی اصلاح شده‌ای برای جا دادن پا به جای نشستن در زیر پا، ساخته شده است. پشتیبانی را بهبود می‌بخشد.

Stretchweb

زیره‌ای از ترکیب لاستیک است که برای کاهش فشار از طریق ضربه به پا طراحی شده است، بنابراین باعث کاهش ضربه و خطر آسیب می‌شود.

 

Torsion System

یک پشتیبان قوس از ترموپلاستیک برای حرکت مستقل هر دو پا و عقب بدون افزایش فشار طراحی شده است که انتقال ضربه از پاشنه به انگشت را بهبود می‌بخشد.

Ultraboost

 نسخه بهبود یافته فناوری Adidas Boost، شامل “کپسول های انرژی” TPU در داخل زیره میانی برای بهبود پاسخ به ضربه است. در مقایسه با EVA معمولی، Ultraboost عملکرد را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می‌کند و دوام بیشتری دارد.

تکنولوژی‌های به کار رفته در کفش‌های نیوبالانس NewBalance

EnCap

 دارای هسته بالشتک نرم EVA در زیره، دارای لبه سخت پلی اورتان برای پشتیبانی و دوام بیشتر.

Fresh Foam

 زیره میانی فومی که از سه ماده جداگانه تشکیل شده است. این زیره مقاوم‌تر و پاسخگوتر از RevLite است. Drop از پاشنه تا انگشتان پا کاهش یافته است.

REVlite

 یک ترکیب فومی نوآورانه است که همان پاسخ و دوام فوم‌های New Balance را دارد که 30 درصد سنگین ترند. REVlite دویدنی سبک و بدون به حداقل رساندن ساخت و ساز و یا به خطر انداختن بالشتک یا پایداری زیر پا ارائه می‌دهد.

تکنولوژی کفش‌های ریبوک Rebook

Floatride

زیره میانی نرم که بالشتک سازی را به حداکثر می‌رساند بدون این که پاسخ ضربه را از بین ببرد.

PUMP

 کفش‌های مخصوص دویدن Reebok مجهز به فناوری PUMP کاملاً بدون ساختار هستند تا زمانی که متورم شوند، در این زمان کیسه‌های کششی متناسب با فرم پای شما برای تناسب یکپارچه قالب می‌گیرند.

Smoothfuse

 رویه مش مصنوعی، سبک و بدون درز که خصوصیات رویه بافتنی را با هزینه کمتری تقلید می‌کنند.

Ultraknit

 رویه گره‌ای بدون درز که قابلیت تنفس و انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. مثل Primeknit از آدیداس.

تکنولوژی کفش‌های Asics

ComforDry

در قسمت‌های مختلف بسیاری از کفش‌های Asics برچسب کامفوردرای را می‌تواند مشاهده کرد. مواد ComforDry رطوبت را جذب و قابلیت تنفس را فراهم می‌کند.

Duomax

طراحی منحصر بفردی که برای مقابله با تنش ناشی از استفاده بیش از حد در یک زاویه ساخته شده است.

FluidAxis

 شیارهای نامنظمی که در پاشنه زیره ایجاد شده‌اند، برای ایجاد خمیدگی طبیعی پا و بهبود راحتی طراحی شده است.

Fluidfit

 رویه مشبک متشکل از یک قسمت الاستیک و یک بخش تقویت شده، برای بهبود پاسخگویی و پایداری هنگام دویدن طراحی شده‌است.

Fluidride

 زیر لایه دو لایه از Solyte سبک و SpEVA فنری ساخته شده است تا جذب شوک را بدون افزایش وزن کفش فراهم کند.

Flytefoam

کفه میانی فومی الیاف آلی که پاسخ ضربه را نسبت به فوم‌های کم ضربه مانند EVA بهبود می‌بخشد.

Trusstic

رزینی است که در زیره آن قرار دارد و با جلوگیری از پیچ خوردن کفش به صورت غیر طبیعی، ثبات ایجاد می‌کند. الگوی رزین به نوع کفش بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.