آشنایی با تکنولوژی های مختلف کفش طبیعت گردی و کوهنوردی

آشنایی با تکنولوژی های مختلف کفش طبیعت گردی و کوهنوردی

اگر هنگام خرید کفش‌ها و چکمه‌های اورجینال دقت کرده باشید، نوشته‌هایی در قسمت زیره حک شده‌اند، اما این نوشته‌ها چه معنایی دارند؟ هر کدام از آنها بیانگر چه ویژگی‌هایی هستند؟

فناوری Outdoor در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های عظیم در زمینه طراحی و پیشرفت چکمه‌های پیاده‌روی، مسیری طولانی را طی کرده است. از فناوری‌هایی برای گرم نگه داشتن انگشتان پا در شرایط قطب شمال، تا نوآوری‌هایی که به شما کمک می‌کنند در مسیرهای به شدت لغزنده بدون سر خوردن حرکت کنید.

بسیاری از مارک های اصلی چکمه‌های مخصوص کوهنوردی و طبیعت‌گردی مانند کلمبیا، مرل و کاترپیلار در حال توسعه فناوری‌های خاص خود هستند، برخی از این تکنولوژی‌ها بر فراهم کردن احساس راحتی کافی متمرکز شده‌اند و برخی دیگر به حداکثر رساندن سطح ضد آب یا چسبندگی متمرکز شده‌اند.

بیایید نگاهی دقیق به برخی از این فناوری‌ها  بیندازیم تا دریابیم هر کدام از آنها چه ویژگی را به کفش می‌افزایند و کدام تکنولوژی برای شما مناسب است؟

1.    تکنولوژی VIBRAM

هدف این تکنولوژی، نگه داشتن شما در مسیرهای لغزنده است.

یکی از مهیج‌ترین فن آوری های جدید طراحی بوت کوهنوردی و کفش طبیعت‌گردی باید Vibram Megagrip باشد. راه رفتن در مسیرهای کوهستانی لغزنده یا حتی هنگام قدم زدن در شهر در یخ و برف زمستانی کمی می‌تواند دلهره آور باشد.

Megagrip یک ترکیب لاستیکی با کارایی بالا است چسبندگی بی نظیری را هنگام راه رفتن روی سطوح مرطوب و لغزنده ایجاد می‌کند و به شما حداکثر قابلیت چسبندگی و قابلیت انعطاف پذیری را روی زمین می‌دهد تا در هر شرایطی پایدار بمانید.

این زیره‌های چسبناک و ماندگار، به شما کمک می‌کند بدون توجه به آنچه مادر طبیعت زیر پایتان می‌اندازد، برای مدت طولانی‌تری پیاده‌روی کنید. برای اینکه این فن آوری را برای خود تجربه کنید، برای نمونه، به کفش‌های کوهنوردی مردانه مرل Merrell Rove Mid Knit J20091را که برای اطمینان از عملکرد عالی و کنترل انواع زمینها پ، با زیره‌های فنیVibram طراحی شده‌اند، بررسی کنید.

1.    تکنولوژی رویه GORE-TEX 

 به شما کمک می‌کند تا خشک بمانید و در پیاده روی راحت باشید.

هیچ چیز بدتر از ناتمام ماندن پیاده‌روی نیست. آن هم فقط بخاطر بارش باران و خیش شدن پاهایتان در چکمه‌های طبیعت گردیتان. خوشبختانه فناوری Gore-Tex برای جلوگیری از این مشکل عرضه شده است، یکی از بهترین فناوری‌های کفش طبیعت گردی و کوهنوردی برای محافظت از پاهای شما در برابر سرما و رطوبت در عین حفظ تنفس پاها.

تنفس، ضد آب و ضد باد، ویژگی‌های پارچه Gore-Tex است تا در هوای نامناسب پاهای شما را گرم و خشک نگه دارد. با این حال، این رویه هوشمند اجازه خروج گرمای بیش از حد و تنفس را به پاهای شما می‌دهد و مانع از خستگی ناخوشایند پاهای شما هنگام پیاده روی می‌شود.

بسیاری از کفش‌های طبیعت‌گردی مرل و کفش‌های کلمبیا از این فناوری در طراحیشان بهره برده‌اند. برای نمونه کفش طبیعت‌گردی مرل  CHAMELEON 7 GORE-TEX

2.    تکنولوژی NESTFIT

آوردن راحتی برتر در هر مرحله

وقتی صحبت از راحتی می شود، هیچ فناوری کفش طبیعت‌گردی بیش از NestFit که توسط Treksta توسعه داده شده و سطح بالایی از راحتی را در تمامی مراحل فراهم می‌کند ، شما را هیجان زده نخواهد کرد.

NestFit tech تا 23٪ فشار روی پاها را کاهش می‌دهد و 31٪ از میزان خستگی عضلات را به حداقل می‌رساند. به طور خلاصه، می‌توانید مدت طولانی‌تری ، با راحتی بیشتر و بدون احساس خستگی پا و گرفتگی بیشتر، پیاده‌روی کنید.

این فناوری با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های پاهای 20،000 نفر ایجاد شد و Treksta را قادر ساخت تا با هدف حمایت از هر اینچ از پاها از لحظه لغزش بر چکمه های راه رفتن تزریق شده یک نقشه سه بعدی از 226 استخوان و 33 مفصل ایجاد کند، NestFit. را با کفش‌های Treksta X5 امتحان کنید. این چکمه‌های پیاده روی با فناوری NestFit رویایی تقویت شده‌اند و تقریباً به صورت سفارشی برای سطح پشتیبانی بالاتر در پیاده روی های طولانی مدت، تولید شده‌اند.

3.    تکنولوژیTPU THERMO TECH

هدف این ایجاد حفاظت پیشرفته برای پاهای شما است.

برای حداکثر محافظت در طبیعت، به فناوری Thermo Tech Application که برای ارائه ساختار پیشرفته به چکمه‌های کوهنوردی طراحی شده است، نگاهی بیندازید. طراحی این کفش بدون استفاده از درج و دوخت انجام می‌شود، بنابراین طراحی یک پارچه‌ای دارد. این باعث می شود که کاملاً راحت باشد (به دلیل کمبود درز) و از طرفی جلوی سنگ‌ها و شن‌ریزه‌هایی را که ممکن است در پیاده روی از کفشتان عبور کند را می‌گیرد.

چکمه های سه فصل ، بادوام و سبک La Sportiva Trango TRK GTX دارای بالاترین قسمت ساخته شده با استفاده از تقویت کننده های TPU Thermo Tech Application و همچنین یک کلاهک لاستیکی و پاشنه پا برای چرخش مناسب هستند و محافظت خوبی در برابر ریزش سنگ و خراشهای عمومی ایجاد می‌کنند.

4.     تکنولوژی CLEANSPORT NX:

هدف از این تکنولوژی به حداقل رساندن بوی نامطبوع پا در کوهنوردی‌های سخت و سنگین است.

خوب بنابراین ممکن است این یک فناوری ضد بارانی نباشد، اما فناوری ضد بو به شما کمک می‌کند تا با حفظ بوی نامطبوع پا، مدت طولانی‌تری پیاده روی کنید.

فناوری ضد بو یک فناوری پروبیوتیک است که هزاران میکروب مفید طبیعی را که با پارچه های سطح کفش مورد استفاده قرار می گیرد پیوند می‌زند. استفاده از میکروارگانیسم‌های زنده بر روی پارچه از این طریق دافع بوی طبیعی (و سازگار با محیط زیست) ایجاد می‌کند که ماندگار است .

چطور؟ هر زمان که میکروب‌ها با عرق ایجاد کننده بو تماس پیدا کنند، فعال شده و بوی بد را از بین می برند. Keen Targhee III Mid، مثالی از کفشی با این تکنولوژی است. البته تکنولوژی ضد بو در کفی کفشی مانند کفش کلمبیا  FireCamp Bootنیز وجود دارد.

5.    تکنولوژی TechLite

LITE با مواد پایدار، طبیعی و بازیافتی از جمله آستر ساخته شده از دانه های قهوه، محیط را اولویت بندی می کند. کفش‌های دارای رویه ساخته شده با تکنولوژی تک لایت، امکان تنفس را برای پای شما فراهم می‌کنند. این رویه امکان خروج آب را از کفش فراهم می‌کند تا پای شما را خشک نگه‌دارد  و از تاول زدن و بوی نامطبوع پا جلوگیری به عمل آورد. کفش‌های اسپرت طبیعت‌گردی و پیاده روی روزانه کلمبیا و برخی برندهای دیگر، از این تکنولوژی بهره می‌برند. برای نمونه می‌توان از کفش پیاده‌روی زنانه کلمبیا Columbia DRAINMAKER  و columbia FirecamP یاد کرد.

1.    تکنولوژی Omni.Grip

زیره خارجی دارای ویژگی Omni grip، پایداری با دوام، و بسیار مقاوم در برابر سر خوردن در سطح خیس و خشک ایجاد می‌کند. این زیره‌ها با جلوگیری از لغزش، از شما در برابر زمین خوردن محافظت خواهند کرد. برای نمونه می‌توان از کفش‌های اسپرت کلمبیا نظیر کفش زنانه columbia Firecamp یاد کرد.

2 نظر در “آشنایی با تکنولوژی های مختلف کفش طبیعت گردی و کوهنوردی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.