تاریخچه مجموعه ورزشی کلمبیا و یک داستان موفقیت آمریکایی

تاریخچه مجموعه ورزشی کلمبیا و یک داستان موفقیت آمریکایی

شرکت لباس ورزشی کلمبیا از سال 1938 به عنوان یک کارخانه کلاه ساز کوچک آغاز به کار کرد. امروزه این شرکت دولتی شدهو  با درآمد تقریباً 1.5 میلیارد دلاری همچنان در حال فعالیت است که به لباس‌های بادوام و تبلیغات طنزآمیز معروف است.

برند کلمبیا از کجا متولد شد؟

رئیس نسل دوم کلمبیا، گرت بویل که اکنون 87 سال دارد، از کودکی در آلمان زندگی می‌کرد. وقتی نازی‌ها به قدرت رسیدند، پدر و مادرش، پل و ماری لامفرم، از آلمان فرار کرده و به پورتلند آمدند. پدرش كه مشاغلی را كه در آلمان داشت رها کرده و یك شركت كلاه سازی كوچك برای فروش پیدا كرد. او آن را در سال 1938 خریداری کرد و نام آن را Columbia Hat قرار داد. گرت بویل از آن روزگار به یاد می‌آورد که تابستان‌ها در این شرکت کار کرده، برچسب‌ها را روی کارتن‌ها می‌چسباند و برای حمل و نقل جعبه‌هایی را می‌بست.

وی در سال 1943 برای شرکت در دانشگاه آریزونا به توسکون نقل مکان کرد و در رشته جامعه شناسی فارغ التحصیل شد. وی در آنجا با نیل بویل آشنا شد که هنگام دریافت مدرکش در جارو برقی سازی کار می‌کرد. این زوج در سال 1948 ازدواج کردند.

در سال 1949، گرت و نیل بویل از آریزونا به همراه پسر کوچکشان تیم، به پورتلند نقل مکان کردند. نیل برای کار در شرکت پدرش گرت به آنجا رفت. در اواخر دهه 1950 شرکت شروع به فروش چند مورد لباس ورزشی مانند لباس اسکی علاوه بر کلاه کرد. در سال 1960 به لباس ورزشی کلمبیا معروف شد. وقتی پدر گرت در سال 1964 درگذشت، نیل جانشین وی به عنوان رئیس شرکت شد.

برند کلمبیا

تیم بویل، 62 ساله، رئیس و مدیر عامل فعلی کلمبیا، می‌گوید: “اولین خاطرات من در دوران کودکی همه مربوط به تجارت بود. وقتی پدربزرگ، مادربزرگ و پدرم در دفتر بودند، در مرکز شهر پورتلند با آنها دیدار می‌کردم. در دوره متوسطه، او در شرکت کار می‌کرد، کف‌ها را جارو می‌زد و کارهای عجیب دیگری را انجام می‌داد.

گرت به یاد می‌آورد که دائماً در جریان آنچه در کلمبیا رخ می‌داده بوده است، در حالی که تیم و دو خواهر و برادر کوچکش را بزرگ می‌کرد. گرت می‌گوید: “وقتی مشاغل خانوادگی دارید، آن را هنگام صبحانه، ناهار و شام می‌بینید و حرف‌های آنها را می‌شنوید.” او می‌گوید حتی زمانی که او در نقش مادرش بود، خوشحال بوده است.

تیم به دانشگاه اورگان در یوجین رفت و قصد داشت بعد از فارغ التحصیلی به دانشکده حقوق برود. او می‌گوید: “من همیشه به نوعی در ذهنم فکر می‌کردم که دوست دارم در این شرکت کار کنم، اما این یک شرکت بسیار کوچک بود.”

کلمبیا بهترین برند پوشاک ورزشی

شروع نسل جدید برند کلمبیا

اما در 4 دسامبر 1970، وقتی نیل بویل به طور ناگهانی بر اثر حمله قلبی درگذشت، همه چیز تغییر کرد. اندکی پیش از مرگ، نیل وام 150 هزار دلاری از بانک گرفته بود و خانه خود و مادر گرت را به عنوان وثیقه گذاشته بود. بقای خانواده با بقای تجارت گره خورده بود. تیم می‌گوید: “ما مجبور شدیم که کار کنیم.” “ما چاره‌ای نداشتیم. او می‌گوید: “ما خیلی سریع هر اشتباهی را که لازم بود انجام دادیم”، مانند اخراج بی مورد کارمندان. “همه چیز بد بود، و سپس بدتر شد.”

تیم می‌گوید: “تقریباً یک دهه طول کشید تا ارزش خالص مثبتی داشته باشیم.”  گرچه زندگی او توسط خودش برنامه ریزی نشده بود، اما موفقیت‌های زیادی را کسب کرد.

کفش و لباس کلمبیا

رشد تاریخی کلمبیا با یک پیشنهاد جذاب

این شرکت با ایجاد محصولات جدید باعث افزایش فروش خود شد و دوره جدیدی از رشد برند خود را آغاز کرد. در سال 1991 شروع به کار تولید کفش در شرکت کلمبیا آغاز شد و فناوری جذاب ضد آب بودن اختصاصی خود را ارائه کرد. در سال 1986، اولین کفش‌های خود را برای اسکی بازان ارائه داد.

تیم می‌گوید: “ما با یک مجموعه کوچک رشد بسیار چشمگیری داشتیم.” امروزه کلمبیا حدود 5000 جفت کفش در مدل‌های مختلف از کفش کوهنوردی و کفش پیاده روی به فروش می‌رساند.

تصمیم این شرکت برای واردات محصولات از آسیا علل خصوص چین به جای تولید در کارخانه‌های خود نیز به رشد آن کمک کرد. امروزه محصولات کلمبیا توسط تولیدکنندگان مختلف تولید می‌شود که در رتبه اول آسیا قرار دارد. تا پایان سال 2010، کلمبیا در مجموع 3626 کارمند داشت که حدود 2200 نفر در آمریکای شمالی، 1000 نفر در آسیا و 400 نفر در اروپا مشغول به کار بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.