اسامی انواع چرم

چرم چیست ؟ آشنایی با انواع چرم و ساختار آنها

محصولات چرمی به دلیل زیبایی خاصش از محبوبیت زیادی برخوردار است و فروشگاه‌های زیادی از این فرصت استفاده می‌کنند و چرم‌های بی کیفیت را به عنوان چرم خوب معرفی می‌کنند و با بیشتر شدن حجم کارها و درگیری های ذهنی ، خرید حضوری به مراتب کمتر شده و  فروشگاه‌های آنلاین، راه حل مناسبی برای خرید کفش هستند که اعتماد کردن و تشخیص جنس باکیفیت از طریق خرید اینترنتی نیز چالش‌های خودش را دارد. همانطور که میدانید دو دسته چرم، طبیعی و مصنوعی موجود است که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. در ادامه با انواع چرم ها، کاربرد و ویژگی های هرکدام آشنا میشویم.

نحوه به دست آمدن انواع چرم

چرم از دباغی پوست حیوانات مختلف از جمله گاو، گوسفند، کروکودیل، مار، شترمرغ و حتی حیوانات دریایی از جمله ماهی و کوسه تهیه می شود. دباغی چرم به فرایندی گفته می شود که در طی آن پوست حیوانات را در مواد شیمیایی و گیاهی می خیسانند تا از دوام بالایی برخوردار شود. تولید چرم در 4 چند مرحله: تبدیل پوست خام به سالامبور، تبدیل سالامبور به وت بلو، تبدیل وت بلو به کراست و تبدیل کراست به چرم صورت می گیرد که این مراحل در خیساندن و شستشو، آهک دهی، لش زدایی، موگیری، اهک گیری و آنزیم دهی، برش و تراش، رنگ آمیزی و براق کردن چرم گسترده می شوند. البته نوع دیگر چرم که احتمالا با ان آشنا هستید چرم های مصنوعی و صنعتی هستند که عموما از پلاستیک و پلیمر ساخته میشوند. فروشگاه بولگانو مقاله ای تحت عنوان تشخیص چرم اصل از نمونه های صنعتی را برای شما تهیه کرده است که پیشنهاد میکنیم به آن نیز سر بزنید

کارخانه دباغی چرم

تاریخچه چرم در ایران و جهان 

ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله اولین و قدیمی ترین تولیدکنندگان چرم در جهان می باشند. آثار باستانی به جا مانده از دوران قبل از میلاد نشان دهنده این میباشد که ایرانیان از حدود 1500 سال قبل از پوست برای تهیه لباس، کفش و ابزار جنگی استفاده می کردند تولیدات انواع پوست در دوره عباسی در سراسر قلمرو اسلامی پر رونق بوده است.

تجارت چرم و پوست پس از حمله مغول ها نیز پر رونق بود در دوره تیموری نیز چرم برای ساخت جلد کتاب ها استفاده زیادی داشته علاوه بر این در این دوره نیز چرم به عنوان استفاده در هنرهای دستی نیز استفاده می شده در گذشته چرم برای نگارش استفاده بسیاری داشته به طوری که برای نوشتن فرمان های داریوش از چرم استفاده می کردند دلیل انتخاب چرم برای نگارش قطعا می تواند ترکیب مقاومش باشد که عمر بالایی را دارا می‌باشد.

انواع مختلف چرم و کاربرد آنها

چرم طبیعی

معروف ترین نوع چرم که از گذشته از پوست حیواناتی همچون گاو، گوسفند، کروکدیل، مارمولک و … به دست می‌آمده، چرم طبیعی میباشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاربرد این نوع چرم بسیار گستره شده و به طور کلی به سه دسته: چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین دسته بندی میشود. در ادامه با کاربرد هر کدام از آنها آشنا میشویم

چرم سبک

این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره به دست می آید که از ظرافت و نازکی بالایی برخوردار می باشند به همین دلیل در ساخت محصولاتی همانند لباس، کاپشن و دستکش استفاده می‌شوند و در مواقعی از چرم های سبکی که از کیفیتی پایین تر برخوردارند به عنوان آستر در تولیدات کفش و لباس استفاده می‌شوند.

برای نگهداری از چرم سبک بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

  • البسه که از این محصول تولید شده اند را بعد از خرید و پیش از استفاده کردن، ضد آب کنید. اسپری محافظت کننده مخصوص را بر روی آن بپاشید تا میزان ماندگاری آن بیشتر از قبل شود.
  • چنانچه بر روی این جنس لباس ها لکه ایجاد شد که با تمیز کردن عادی پاک نشد آن را به خشکشویی بدهید تا یک شخص متبحر آن را تمیز نماید.
  • یکی از عمده ترین نکات در مواظبت از چرم سبک دقت به شیوه انبار کردن آن می باشد. جهت این کار بهتر است از چوب ریختی ها حاوی پد استفاده نمایی تا لباس به مدت زمان زیادی در حالت چروک نماند.
  • درون پوتین های ساخته شده از این جنس را پر نمایید و آن ها را خالی داخل جا کفشی نگذارید، چرا که سبب چروک شدن و ترک خوردن کفش ها می شود. جهت پر کردن آنها می توانید بالشتک های ویژه بکار ببرید یا اینکه یک مجله را به شکل لوله کرده درون آن قرار دهید.
  • لباس های چرم را درون حفاظ پلاستیکی نگذارید چرا که سبب خشک شدن، ترک برداشتن و حتی تغییر رنگ لباس می‌شود.
  • کیف های تولید شده از این جنس را همانند پوتین پر کنید و درون کمد قرار دهید، گذاشتن کیف به صورت خالی سبب چروک شدن و صدمه به آن می‌شود.
  • این فرآورده در محل خشک، خنک و بی نور بیشترین ماندگاری را دارد ولی در برابر نور مستقیم آفتاب، گرما و رطوبت دوام آن کم شده و فوری صدمه می‌بیند.

چرم نیمه سنگین

مسلما این مسئله برای هر کسی امکان دارد پیش آمده باشد که به هر مغازه جهت خرید لوازم چرم وارد می‌شوید، فروشنده در زمان معرفی محصول خود از این جملات استفاده می‌کند: همه این لوازم چرم طبیعی می باشد بدین علت است که قیمت بالایی دارد، شما مشاهده نمایید با دست زدن به آن کاملا متوجه اصل و طبیعی بودن آن می‌شوید.ما در بولگانو انواع کفش چرم مردانه و کفش چرم زنانه را به همراه توضیحات تکمیلی برای شما مشتریان عزیز قرار داده ایم به شما پیشنهاد میکنم برای مشاهده آنها به فروشگاه بولگانو سر بزنید.

ولی همیشه برای خرید هر محصولی بهتر است در خصوص شناخت آن به خوبی تحقیق کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید و جنس های فیکی را به شما معرفی نکنند. همانطور که می‌دانید چرم ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می‌شوند که طبیعی هم خود به چند دسته تقسیم می‌شود و چرم نیمه سنگین از این نوع می‌باشد. به دلیل نایابی، کمیابی و دشواری در ساخت آن اکثرا در ساخت وسایل تزیینی بکار برده می‌شود، این گونه از چرم معمولا از پوست شترمرغ و کروکودیل ساخته می‌شود.

چرم سنگین

در این مبحث قصد داریم شما را با چرم سنگین یکی از کاربردی ترین چرم های طبیعی آشنا سازیم. چرم سنگین در حقیقت همان پوست جانوران مرده است که طی پروسه های متنوعی به شکلی در می‌آید که همه ما آن را می‌شناسیم و در تولید کاور مبلمان، کیف، کفش، پوشاک و خیلی موارد دیگر بکار برده می‌شود. این محصولات خیلی مستحکم و ماندگار است و افزون بر این ها لطیف و زیبا هم می‌باشد البته که آنها نیاز به مراقبت نیز دارند برای آشنایی با روش های تمیز کردن کفش چرم به این مقاله در فروشگاه بولگانو مراجعه کنید.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی به نوعی تولید می‌شود که تشابه بسیاری به چرم طبیعی دارد و این مسئله اغلب بازشناسی این دو از هم با مشکل مواجه می‌سازد. در حال حاضر در صنایع چرم این فراورده را به اسم های متنوعی نظیر اگزما، پلی اورتان و وگان هم معرفی می کنند.

چرم مصنوعی برعکس چرم طبیعی که به وسیله پروسه دباغی پوست جانوران ساخته می شود، در طول عملیات مکانیکی ساخته می شود. جهت ساخت این فراورده روش های متنوعی وجود دارد اما یکی از مرسوم ترین شیوه ها این است که یک لایه روکش با یک رویه اسفنج از نوع PVC یا پلی اورتان را روی لایه ای از پارچه می‌گذارند.

فراورده ای که در طول این فرایند ایجاد می‌شود تشابه بسیاری با چرم طبیعی دارد. هزینه به صرفه ساخت چرم مصنوعی در رابطه با نوع دیگر آن من جمله علل کاربردی شدن این محصول در صنایع پارچه، کفش و خودروسازی می‌باشد.

لوازمی که از این فراورده ساخته می‌شوند در قیاس با لوازمی که از نوع طبیعی تولید شده است قیمت به صرفه تری دارند. در این صورت درخواست برای محصولاتی که از این چرم تولید شده اند بیشتر است. نرخ ارزان و به صرفه آن، گوناگونی طرح و رنگ، وزن خیلی سبک، راحتی در برش و دارا بودن بافتی یکدست سبب محبوبیت آن شده است. از کاربرد های این چرم می توان به بکارگیری آن در تولید روکش های مبل و صندلی، صنعت خودروسازی، ایجاد انواع کیف و کفش، کمربند، کت، دستکش، کاغذ دیواری و … اشاره کرد.

چرم گیاهی یا وگان

در دباغی این نوع چرم استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل رسیده و بیشتر از رنگ های گیاهی و مواد و روغن های حیوانی استفاده می شود. این نوع چرم به علت سازگاری بیشتر با محیط زیست و جلوگیری از عوارض در صورت تماس با پوست انسان در دسته بهترین دباغی ها قرار می گیرد. چرم گیاهی انعطاف پذیر بوده و رنگی قهوه ای را دارا می باشد که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست استفاده شده باز می گردد.

چرم گیاهی در برابر آب پایداری کمتری را دارا می باشد و بی رنگ می شود و اگر پس از خیس شدن اقدام به خشک کردنش کنید چروک شده و موجب کاهش انعطاف پذیری و نرمی اش می شود. چرم گیاهی در صورت تماس آب گرم به شدت چرمک شده و شکل ژلاتین را به خود می گیرد و پس از خشک شدن سفت شده و حالت شکننده به خود می گیرد. خشک کردن چرم گیاهی در تاریخ برای ساخت زره و همچنین اتصال کتاب ها به کار می رفته.

آشنایی با ویژگی های چرم طبیعی

همانطور که قبلا ذکر شد چرم انواع مختلفی دارد که یکی از آنها چرم طبیعی است. این محصول دارای فواید بسیاری است که همین سبب محبوبیت آن شده است. در زیر به برخی از مزایای آن می پردازیم:

  • ماندگاری

دوام این محصول خیلی زیاد است. مسلما مقصود از دوام بسیار سفت بودن مانند سنگ نیست. اگرچه برخی از این فراورده ها بدین صورت تولید می شوند. با بکارگیری آن، چرم با حفظ شکل و تقویت خود، منعطف پذیر تر و نرم تر هم می شود. یکی دیگر از مزایای این محصول این است که ترک بر نمی دارد و به هیچ وجه پوسته پوسته نمی شود.

  • منعطف پذیری

آیا می دانید که الیاف این فرآورده خیلی ریز و درهم پیچیده است که ۱ گرم آن شامل ۳۰۰ متر مربع سطح داخلی می باشد؟ این همان عامل عمده ای است که چرم را در مقابل پارگی، کشش و خم شدن خیلی مستحکم می کند. این فراورده حتی می تواند در مقابل گرما و دمای شدید هم استقامت داشته باشد.

  • تنوع

یکی از مزایا چرم طبیعی تنوع ان می باشد. از انواع صاف و نرم نظیر نبوک و جیر گرفته تا انواع رنگ شده و سخت شده. حتی شما به راحتی می توانید بر روی آن شکل و طرح های متنوعی ایجاد نمایید و بر روی آن طرح های برجسته حک کنید.

  • قابلیت تنفس

این فراورده رطوبت را به خوبی جذب و آن را به شکل بخار به بیرون انتقال می دهد مسلما هیچ نوع بافت دیگری نمی توان با این خصوصیت رقابت کند. کفش های تولید شده از چرم طبیعی به دلیل تنفس پذیری بالا اغلب در تابستان و مناطق گرم استفاده میشود.

  • استایل

خصوصیت پرکاربرد این محصول با لوکس و زیبا بودن آن کاملا همخوانی دارد. رنگ یا مدل هر چیزی ‌که باشد سطح کیفی خود را به خوبی نشان می دهد.

  • عمر نامحدود

چرم طبیعی ساختاری با عمر نامحدود می باشد. مد روز امکان دارد تغییر کند ولی این فراورده ها به هیچ وجه از مد نمی افتند و در هر مکانی کلاس خیلی بالایی دارد.

  • قیمت

امکان دارد این محصول نرخ بالایی داشته باشد. ولی به همان میزان هم به صرفه هستند. چرا که دوام بالایی دارند و هزینه ای که برای آن صرف می کنید با ارزش خواهد بود.

  • بوی جذاب

اگر قصد خرید کفش چرمی را دارید و فروشنده اصرار دارد که این چرم اصل میباشد، یکی از روش هایی که میتواند به شما در تشخیص چرم اصل کمک کند بوی خوب آن است. بوی خوب چرم یکی از دلایل محبوبیت آن در میان آقایان و خانم هاست. التبه گاهی اوقات رنگ خوردن چرم را نیز باید در نظر بگیرید.

انوع مدل های چرم طبیعی

چرم مراکشی

این نوع چرم در رده چرم های محکم قرار می گیرد ولی در عین حال بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد. در زمان های گذشته چرم مراکشی را دوختن پوست دباغی می کردند در این روش پوست را به شکل مشک یا کشکول در می آوردند سپس آن را با مقداری سماق پر کرده و در ظرف های پر شده از همان محلول شناور می ساختند سپس به وسیله تیغه های چوببی در حال گردش بر روی پوست ضربه های وارد می کردند.

از این نوع چرم بیشتر برای صحافی کتابها استفاده می شد اما امروزه این چرم ها را برای تهیه کالا های چرمی ظریف مانند کیف های زنانه و کیف دستی و جیبی مردانه استفاده می شود. 

چرم اسپانیایی

چرم اسپانیایی در واقع نوعی از چرم مراکشی می باشد که امروزه این نوع چرم ها را از پوست اسب با کیفیت مرغوب به روش پوست پیرایی گیاهی تولید می کنند.عمل پوست پیرایی با استفاده از پوست درختان بید و غان انجام می شود. چرم های تولید شده به این روش از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند و خواصیت ضد آب را نیز دارند از این نوع چرم در ساخت کفش مردانه مرغوب استفاده می شود. 

چرم روسی

از مشهور ترین و پر طرفدار ترین چرم های دنیا می توان چرم روسی را نام برد. همان گونه که از اسم این فراورده پیدا است برای نخستین بار در کشور روسیه ساخته شده است. این فراورده همانند سایر انواع دیگر کارایی هایی زیادی دارد و برای تهیه لوازم متنوعی بکار برده می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

هر نوع چرمی برای خود خصوصیات و مشخصه هایی دارد که معمولا با توجه به آنها قابل شناسایی می‌باشد. چرم روسی هم مسلما یک مشخصه مهم دارد که او را از سایر نمونه های دیگر متمایز می‌کند.

خصوصیت عمده ای که این گونه فراورده را از سایر چرم ها متمایز نموده بوی خیلی خوب و منحصر به فرد چرم می‌باشد و اینکه این گونه فراورده از عمل پوست پیرایی توسط پوست درخت بید و غان ایجاد می شود. مسلما در حال حاضر این گونه چرم دیگر مختص به کشور روسیه نمی‌باشد و در بسیاری از کشور های دیگر با شیوه ها و تکنیک های متعددی ساخته می‌شود. این فراورده جهت صحافی، تولید، کیف، چمدان و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم دانه دار یک رویه

در این نوع از چرم ها از لایه خارجی پوست استفاده می شود، پوست کاملا سمباده خورده تا علائم و نشانه های طبیعی پوست از آن حذف شود و همین امر باعث ایجاد بافت صاف و با دوام و کیفیت بالا می شود هر چند که سمباده کاری چرم از عمر واقعی آن می کاهد.

چرم دانه دار کامل

در ساخت این نوع چرم نیز از لایه خارجی پوست استفاده می شود ولی رویه خارجی پوست دست نخورده باقی می ماند این امر تمامی نشانه های یک چرم طبیعی مرغوب را باقی میگذارد چرم دانه دار کامل از محکم ترین و با دوام ترین چرم ها به حساب می آید.

چرم جیر

چرم جیر یکی از انواع مدل های با کیفیت چرم است. استفاده از جیر طبیعی در تیپ شما، شکلی مدرن، زیبا و لوکس به پوشش شما می‌بخشد. اگرچه فقط تهیه این فراورده اهمیت ندارد، پس از خرید، مراقبت از آن نیز حائز اهمیت است که در این مقاله به بعضی از موارد مهم اشاره خواهیم کرد. این نوع فراورده به دلیل جنس ویژه ای که دارد به آسانی دستخوش صدمه می شود در نهایت رعایت نکات مهم در خصوص شستشو نیز حائز اهمیت خواهد بود.

جهت مراقبت از چرم جیر و ماندگاری بالای آن بایستی موارد عمده ای را در نظر بگیرید. در ضمن احتمالا برای چند خش و صدمه کوچیک می خواهید کیف و کفش خود را دور بیندازید. در این مطلب نکاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا دوام و ماندگاری لوازم خود را افزایش دهید.

  • این محصول با آب نباید تماس داشته باشد.
  • جهت تازه نگه داشتن این فراورده بایستی از برس خاصی استفاده کرد.
  • برای رفع نمودن رطوبت کیف و کفش، پودر تالک یا کمی سرکه سفید را امتحان کنید‌.
  • در زمان تهیه هر کفش چرمی، بایستی راهنمای مراقبت از کفش چرم را حتما مطالعه نمایید. چرا که هر کالایی با ملاحظه به جنس ویژه خود احتیاج به مراقبت خاصی دارد.
  • سطوحی که روی آن خش بوجود آمده است را با مقداری خمیر دندان بمالید و پس از آن با پارچه ای نمناک آن را تمیز نمایید. پس از خشک کردن محصول مشاهده خواهید کرد خراش از بین رفته است
  • جوش شیرین و آب گرم را با هم ترکیب کنید و به وسیله یک پارچه روی خراش بمالید. پس از آن جای آن را با پارچه نمناکی تمیز نمایید.
  • چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید و روی کفش یا کیف خود مالش دید در وهله بعد به وسیله یک پارچه تمیز آن را پاک نمایید.

چرم اشبالت

چرم اشبالت یکی از جذاب ترین و زیباترین نوع چرم می‌باشد که به علت شکل جذاب و لوکسی که دارد از محبوبیت و طرفداران زیادی برخوردار است و نیز در محصولات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مبحث قصد داریم به نحوه بازشناسی نوع مصنوعی آن از طبیعی بپردازیم که ممکن است این سوال پیش اید که چگونه این کار امکان پذیر است؟

چنانچه بخواهیم به صورت تخصصی به این مسئله نگاه کنیم یک راه عمده جهت تشخیص این موضوع، بوی آن می باشد. شناسه دیگر ظاهر آن می‌باشد. چرم طبیعی به شکل شقه و جلد کامل می‌باشد که شکل طبیعی پوست جانوران را دارد ولی نوع مصنوعی با طول و عرض معینی عرضه می‌شود.

طرح ها و مدل های روی نوع مصنوعی شبیه بهم و تکرار شونده می‌باشند ولی طرح ها و مدل های روی نوع طبیعی در بخش های متنوع آن تغییر می‌کند و در همه جا مشابه به هم نیست.

مورد دیگری که می تواند به شما یاری رسانده تا این دو را به راحتی از هم تشخیص دهید نرخ آن است چرا که قیمت مصنوعی از طبیعی خیلی پایین تر است و این مورد یکی از عمده ترین و اصلی ترین وجه تمایز این فراورده می باشد.

چرم نبوک

چرم نبوک یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین چرم هایی است که از گروه چرم گاو می‌باشد. این فراورده کاربردی هم به شکل ساده هم طرح دار به بازار ارائه داده می شود. چرم نبوک گاوی معمولا از لایه تاپ گرین ایجاد می‌شود. نحوه ایجاد آن به صورتی است که چرم به بخش های مختلفی تقسیم می‌شود و لایه نخست از آن خارج شده و دومین لایه لطیف تر و مرغوب تر می‌شود. بعد از آن با جلا دادن و پردازش آن رویه چرم مخملی طوری ایجاد می‌شود. این فراورده بسیار مرغوب، با کیفیت و جذاب می باشد اما در حین حال به نگهداری زیادی نیز نیاز دارد. این فراورده معمولا برای کیف و کفش بکار برده می شود.

این مدل نوعی چرم مینیاتوری به حساب می آید که از فراورده اصلاح شده تولید می‌شود. نبوک به جیر شباهت دارد ولی مقداری گرانتر است. بخش رویه آن زمانی دست خود را بر روی آن می کشید به بیانی، خواب آن تحول می یابد. ظاهری ناصاف تر از جیر دارد و امکان دارد نشانه های طبیعی پوست حیوان را هم بر روی خود حفظ نموده باشد.

همانگونه که قبلا هم ذکر شد چرم نبوک در مدل های متنوعی نظیر ساده و طرح دار ایجاد و به بازار عرضه می‌شوند. مدل ساده بعد از جلا دادن، پردازش آن و عملیات خاص به خود وارد بازار می گردد. می توان بدین صورت عرض کرد که صنعت مد هر روز خواهان تحول و سبک ها و طرح های نوینی برای این صنعت می‌باشند.

چرم ورنی

چرم ورنی که به چرم لاکی هم معروف است. یکی از انواع چرم طبیعی به حساب می آید ‌که از پوست گاو، گوساله و برخی اوقات از پوست بز تولید می‌شود تا شکلی براق پیدا کند. در این صورت سطح براق خصوصیت عمده این فراورده می‌باشد. رنگ پودری ورنی هم به منزله یک رویه بی رنگ جهت حفاظت یا بالا بردن براق شدن قطعات رنگ شده استفاده می‌شود.

دوام و ماندگاری این فراورده نسبت به چرم های کامل و نبوک معمولا کمتر است. ولی به علت منحصر بودن آن و بکارگیری مقطعی باز هم فرآورده پر فروشی به حساب می آید. در حقیقت این فراورده ها به علت فرمی براق، زیبا و شیک آن معمولا مصارف رسمی و مجلسی دارند. در این صورت چنانچه به کالکشن های جدید مد و لباس سر بزنید متوجه مدل ها و کار های شیک این محصول می شوید و حدودا همه برند های مشهور و غیرمشهور از این جنس محصول در طرح های خود استفاده می ‌کنند. چرم ورنی اکثرا در صنایع کفش و کیف سازی به کا گرفته می‌شود.

تفاوت چرم نبوک و جیر چیست؟

تابحال نام چرم جیر و نبوک به گوش شما خورده؟ با تفاوت و شباهات های آنها آشنایی دارید؟ اگر بخواهیم به صورت کلی این دو چرم معروف را با یکدیگر مقایسه کنیم، چرم نبوک از قسمت بیرونی پوست ساخته میشود که نسبت به چرم جیر مقاوم تر و سخت تر است. چرم جیر برخلاف نبوک از لایه داخلی به دست می‌اید و مقاوت کمتری دارد و جز چرم های لوکس محسوب میشود. اما هر دوی آنها نسبت به چرم های سنتی صاف تر و نرم تر هستند.

سایر چرم های طبیعی خاص 

در این بخش از مقاله قصد داریم در خصوص انواع چرم مار، مارمولک و کروکودیل مطالبی را در اختیار شما بگذاریم.

  • چرم مار

چرم مار اقسام متنوعی دارد ولی برای علاقمندان این نوع چرم قبل از آنکه خرید داشته باشند سوالاتی مهم و خطیر به وجود می آید، من جمله اینکه این چرم ها طبیعی می‌باشند یا مصنوعی؟ چه نوع مدلی دارند؟ نرخ آنها به چه عوامل و ملاکی وابسته است؟ و از کجا می توان آن را خریداری کرد؟ بهتر است بدانید این فراورده در حال حاضر افزون بر نوع طبیعی، مدل های مصنوعی هم دارد.

مطابق پژوهشات و آمار های کسب شده در بین اقسام و مدل های متنوع چرم مار طبیعی، چرم مار پیتون بیشترین درخواست و خرید را به خود تخصیص داده است.

  • چرم مارمولک

این فراورده خیلی متنوع، منعطف پذیر و به آسانی قابل برش و اصلاح می باشد. این محصول بین ۰.۴ الی ۰.۶ میلی متر قطر دارد ولی به هیچ وجه پاره نمی شوند. چرم مارمولک حاوی ساختاری زیبا، ظریف، نازک و جلای برقی می باشد و در انواع رنگ های زیبایی ایجاد می‌شود. سفید کردن و رنگ کردن این فرآورده به صورت یکنواخت جهت به دست آوردن چرمی یکدست خیلی راحت است. این محصول در نواحی که توده ها به هم متصل می شوند ظریف تر و حساس تر است.

مقصود اصلی بکارگیری این فراورده ساخت کیف دستی و کفش است. چالش اصلی در ساخت چرم از خزندگان این می‌باشد که بافت پوست آهو کشش آنچنانی ندارد و در قیاس با پستانداران استفاده کمتری دارند. پوست جانوران خزنده بدون آسیب کمیاب است.

  • چرم کروکودیل

 کروکودیل جز خزندگان می‌باشد و دارای پوستی ضخیم و سخت می باشد که همانند گونه ای زره پوش عمل می کند. تقریبا ۲۵ نوع از این جانور در دنیا یافت می شود. کروکودیل ها در آب شیرین و نمکی به حیات خود ادامه می‌دهد. چرم کروکودیل را برای ساخت کیف، کفش یا کمربند بکار می‌برند. تنها از شکم و پوست جانداران جوانتر همواره جهت ساخت چرم استفاده می کنند. پوست پشت به علت اینکه حاوی زره می باشد به خصوص در جانوران مسن خیلی سفت و سخت تر است. چرم کروکودیل با ملاحظه به طول ارزیابی می شود، همواره پوسته هایی به پهنای ۲۸ الی ۳۵ سانتی متر عرضه می شود. 

پوست ماهی

پوست بدن ماهی معمولا ضدآب می باشد و این خصوصیت به دلیل آبزی بودن آن می‌باشد. ساخت چرم پوست ماهی برای اشخاصی که شناخت کافی و لازم در خصوص ارزشمندی این فراورده را دارند خیلی سودمند است. چرا که پوست ماهی به صرفه می‌باشد و قیمتی هم ندارد و معمولا پرورش دهندگان ماهی آنها را بکار نبرده و به اسم اشغال آن را دور میریزند. از سویی ساخت چرم پوست ماهی خیلی آسان تر از دیگر چرم ها می‌باشد.

چرا که شیوه و مدت زمان دباغی آن کم و مواد شیمیایی زیادی را برای آن بکار نمی‌برند و حداقل در دو روز تهیه می شود.‌ در این صورت پوست ماهی بعد از خارج شدن از ماهی، داخل مخزن مناسبی واقع شده و با بکارگیری از مواد شیمیایی و معدنی پوست از شکل فاسد شدنی به چرم مبدل می شود.

اقسام چرم پوست ماهی بعد از تولید شدن به محصولات عمده ای تبدیل می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می ‌کنیم:

  • ساخت کفش زنانه و مردانه
  • تولید کت و پالتو های جذاب و لوکس
  • ساخت اقسام کیف زنانه و مردانه
  • تولید انواع تابلو های دیواری متنوع

سخن پایانی

استفاده از محصولات چرمی از گذشته های دور رواج داشته است. ویژگی های خاص چرم همیشه مورد توجه انسان بوده و توانسته ارتباط خوبی با آن برقرار کند. برخلاف سایر اجناس، با گذشت زمان نه تنها استفاده از چرم از مد نیفتاده بلکه گسترده تر نیز شده است. اگر قصد خرید محصولات چرمی از جمله کیف، کفش، کمربرند و … را دارید اشنایی با انواع چرم کمک زیادی به شما میکند. به طور کلی چرم به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند که هر کدام از آنها نیز شامل زیر دسته هایی میشوند که در این مقاله به آنها اشاره شد. ناگفته نماند فروشگاه بولگانو نیز یکی از مراجع خرید کفش مردانه و زنانه چرمی است که با کیفیت ترین نوع چرم ها را با مناسب ترین قیمت ارائه میدهد.

2 نظر در “چرم چیست ؟ آشنایی با انواع چرم و ساختار آنها

  1. لیلا افشار می گوید :

    درود. لطفا عکس و نمونه ای از چرم ها را در سایت قرار دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.