واکس کفش چیست؟ چگونه آن را احیا کنیم

چگونه واکس خشک شده را احیا کنیم؟

یک کفش به هر میزان که سطح کیفی ساخت آن بالا باشد باز هم جهت حفظ شکل زیبای خود به واکس کفش احتیاج دارد. این محصول در رنگ های مختلفی ارائه شده است تا بتوان مطابق رنگ کفش، واکس مطلوبی را انتخاب و شکل زیبا و صیقلی برای کفش خود ایجاد کرد. اما گاهی اوقات شاهد خشک شدن و ترک برداشتن آن خواهیم بود. در ادامه با روش های فرمول ساخت، علت سفت شدن و احیای واکس خشک شده آشنا میشویم.

واکس کفش از چیست؟

واکس کفش از موم، نفت خام، اتیلن گلیکول، صمغ های گیاهی، روغن ها و تربانتین ایجاد شده است. واکس در واقع جهت ضد آب کردن کفش تولید شده اند. مدت زمانی پس از ساخت این محصول مردم به این مسئله پی بردند که کفش هایشان با واکس زیباتر و براق تر هستند، بدین جهت در آن زمان کفش های براق مرسوم شدند. موم زنبور عسل یا نخل از ورود آب پیشگیری می کنند و روی کفش چرم ظاهری صاف و براق می دهند اما به جهت اینکه به چرم بچسبند موادی نظیر لانولین، اتیلن گلیکول و چربی پشم اضافه می کنند. این مواد هم کمک کرده تا موم ها، حلال ها و روغن ها با آب ترکیب شوند و ایجاد نامیزه کره مانند و متراکم را بدهند که سبب می شود این خمیر مومی شکل آسانتر بر روی کفش بکار برده شود.

علت خشک شدن واکس کفش

چنانچه برای مدت زمان زیادی از واکس کفش جهت صیقلی و براق نمودن کفش های خود استفاده می کنید امکان دارد گاهی دیده باشید که واکس خشک شده و دچار ترک شده است، این به دلیل آن است که معمولا واکس ها اکثرا از حلال ایجاد شده اند و بخار می شود. در این صورت زمانی که حلال بخار می شود موم دستخوش ترک شده و کاملا سفت می شود. ولی برای برطرف نمودن این مشکل راهی وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نکته: همانطور که به آن اشاره شد واکس کفش از حلال هایی مانند نفتا و لانولین ساخته شده و ممکن است موجب اشتعال شود.

چگونه واکس کفش خشک شده را درست کنیم؟

همانطور که متوجه شدید با تبخیر شدن حلال ها موجب خشک شدن واکس میشود در این مواقع نیاز نیست که آنها را دور بیندازید. با دنبال کردن مراحل زیر با کمترین هزینه میتوانید واکس های خود را نرم کنید.

مرحله اول: حرارت دادن واکس کفش

واکس آتش زا می باشد در این صورت نباید آن را روی شعله مستقیم قرار داد تا ذوب شود. با این وجود ما بایستی آن را حرارت دهیم تا مجدد فرم بگیرد. مناسب ترین روش برای انجام این عمل ، فراهم نمودن یک سینی آب و گذاشتن آن روی اجاق گاز است. یا اینکه می توانید از دو قابلمه برای این کار استفاده کنید. یکی از آنها را تا ۳/۴ قابلمه پر از آب کنید و قابلمه دیگر را بر روی این ظرف زیرین بگذارید و قوطی واکس را در محور ظرف بالایی بگذارید.

مرحله دوم: انتخاب حلال مناسب

از مراحل احیای واکس کفش خشک شده این است که نخست یک حلال را جهت بکارگیری در دوباره پر کردن این ماده انتخاب کنید. روغن تربانتین را می توانید از مرکز فروش بولگانو تهیه کنید. البته به جای این روغن هم می توانید روغن پرتقال را بکار ببرید چرا که بوی آن خیلی بهتر است و از پایین ترین درجه دمایی اشتعال برخوردار است.

مرحله سوم: افزودن حلال به واکس

اکنون نوبت اضافه کردن حلال به قوطی واکس میباشد برای اینکار ابتدا مقدار مورد نیاز حلال را به درون قوطی واکس بریزید، سپس آن را درون سینی بگذارید اما دقت کنید هنگامی که آب را حرارت می‌دهید نباید آن به دمای 100 برسد، حدود ۸۰ درجه سانتیگراد کافی است چرا که به میزان کافی آب داغ است و واکس داخل آن شروع به آب شدن می کند. چنانچه بیش از اندازه به آن گرما دهید امکان دارد بد بو شود و این نشانه جالبی نیست.

مرحله آخر: خشک شدن موم

پس از اضافه کردن حلال و مخوط شدن آن با واکس نوبت به سرد شدن مواد میرسد. برای اینکار بعد از حل شدن موم، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید موم سرد شود. امکان دارد حدود یک ساعت طول بکشد. اما اجازه دهید بدون تماس این موم خنک شود . بعد از سرد شدن محصول مورد نظر شما آماده است، اکنون می توانید کفش های خود را براق و زیبا کنید.

فرمول ساخت واکس کفش با روش های مختلف

برای ساخت واکس کفش نخست بایستی حلال مطلوبی را انتخاب کنید. در گذشته از حلال نیتروبنزن جهت این کار استفاده می شد. ولی به دلیل اثر گذاری نامناسبی که بر روی چرم می گذارد استفاده از آن در آینده بی رونق گردید. در حال حاضر از روغن تربانتین جهت حلال بکار برده می شود ولی در برخی موارد به دلیل گرانی این محصول به جای آن از پارافین مایع یا نفت استفاده می شد که مسلما کیفیت واکس کفش را کاهش خواهد داد. در تعیین ماده حلال بایستی شروط زیر را رعایت کرد:

  • نقطه جوش آن بایستی به نقطه جوش تربانتین نزدیک باشد.
  • توانایی بخار شدن آن اگرچه زیاد باشد با چند مرتبه باز و بسته کردن درب قوطی ، محتویات درون آن خشک و بی استفاده می شود. اگرچه توانایی بخار شدن آن پایین باشد در زمان واکس زدن سبب تاخیر در عمل شده و از صیقلی شدن چرم ممانعت می کند.
  • توانایی ذوب آن برای دیگر مواد در تولید واکس کفش و حفظ آنها در درجه های متنوع حرارت
  • افزون بر مواد ذکر شده بایستی روغن مطلوبی در واکس ها استفاده شود که جایگزین مناسبی برای چرم طبیعی باشد. برای این کار همواره از لانولین، استئارین، اولئین و بعضی از روغنهای نباتی به میزان کافی استفاده می کنند.

فرمول شماره اول

برای ساخت این محصول به ۱۰ کیلو گرم موم کارنوبا ، ۳ کیلو گرم موم زرد، ۱ کیلو گرم اسید اولئیک، ۱ کیلو گرم استارین، ۴۵ کیلو گرم روغن تربانتین، ۴ کیلو گرم عاج سیاه و ۵ کیلو رنگ مشکی حل شدنی روغن نیاز دارید. نخست کارنوبا ، موم زرد و استارین را ذوب کنید، رنگ مشکی را با اسید اولئیک ترکیب و کم کم تربانتین و مرکب عاج را به آن بیفزایید. پس از آن این دو بخش را با هم ترکیب کنید.

فرمول شماره دو

۱۸ کیلو گرم موم زرد، ۴۰ کیلو گرم روغن تربانتین، ۲ کیلو گرم صابون، ۴۰ لیتر آب و رنگ مشکی یا قهوه ای حل شدنی در روغن به میزان لازم، نخست موم را روی شعله ملایم حل و روغن تربانتین را به آن بیفزایید. پس از آن آب و صابون حل شده داغ را در اندازه کمی به محلول اضافه نمایید و به صورت مرتب هم بزنید و در آخر رنگ مدنظر خود را اضافه کنید.

فرمول شماره سوم

۱۰۰ گرم موم کارنوما، ۴۰۰ گرم موم زرد، ۴ لیتر روغن تربانتین، ۷۵ گرم کربنات پتاسیم، ۶۰۰ گرم آب جوش. نخست موم ها را به طور کامل ذوب نمایید و از روی حرارت کنار بگذارید، پس از آن همزمان آب داغ را بیفزایید و به صورت مرتب هم بزنید ، سپس روغن تربانتین را به این مواد اضافه کنید.

آشنایی با انواع واکس کفش

همانطور واکس کفش در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که باید آنها را بر اساس نوع جنس و رنگ کشفتان انتخاب کنید. به طور کلی واکس کفش با چهار دسته: جامد، مایع، اسپری و کرم های پاکننده کفش تقسیم میشوند که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

  • واکس جامد

این مدل از قدیمی ترین نوع واکس می باشد که در این مقاله در رابطه با احیای آن یک روش کاربردی برای شما عزیزان ارئه کردیم. معمولا واکس های جامد با قوطی های دایره ای شکل شناخته میشود که به همراه فرچه و اسفنج استفاده میشوند. ناگفته نماند یکی از بهترین انتخاب ها برای تمیز کردن کفش چرم مردانه واکس جامد میباشد.

  • واکس اسپری

امروزه اسپری ها یک روش رایج در میان افراد برای تمیز کردن، براق کردن و ضد آب کردن است که در زمان کوتاهی میتوانید کفش های خود را واکس بزنید. برای استفاده از این مدل واکس کفش کافیست آنهارا بر روی کفش خود اسپری کنید.

  • واکس مایع

این نوع از واکس ها بیشتر مناسب جلا دادن کفش میباشند و در محافظت از کفش شما نقش چندانی ایفا نمیکنند. واکس های مایع به شکل اسفنج های آمیخته به روغن در بازار موجودند و شما می توانید آنها را بر روی سطح کفش بمالید و کفش خود براق کنید.

  • کرم های پاک کننده کفش

یکی دیگر از انواع واکس کفش می توان به کرم پاک کننده اشاره کرد. این محصولات برای انواع متنوع کفش بکار می روند و کفش را براق می کند.

سخن پایانی

یکی از دلایل محبوبیت کفش های چرمی زیبایی ظاهری آنها میباشد اما همانطور که میدانید این کفش ها همواره در معرض خط و خش قرار دارند. به همین دلیل استفاده کردن از واکس مناسب کفش در حفظ سلامت و افزایش طول عمر کفش نقش مهمی دارد. اما ممکن است شما نیز خشک شدن واکس را تجربه کرده باشید. شما با مطالعه این مقاله روش احیا کردن واکس کفش و فرمول ساخت آن آشنا شدید.

3 نظر در “چگونه واکس خشک شده را احیا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.