تمیز کردن کفش چرم

بهترین روش تمیز کردن کفش چرم

زیبایی کفش چرم سبب محبوبیت بالای آن نزد عموم جامعه شده است. اما کفش چرم نیاز به مراقبت ویژه ای دارد تا زیبایی و ظاهر اولیه خود را حفظ کند. چرم دوام و مقاوت بالایی دارد و برای سالیان طولانی قابل استفاده است. کفش چرم را میتوانید در سبک های مختلف از جلمه اسپرت، رسمی، چکمه ها و … پیدا کنید. ممکن است تابحال پیش آمده باشد که در یک روز بارانی دوست داشته باشید که از کفش های چرم خود استفاده کنید اما دغدغه تمیز کردن و کثیف شدن آن، شما را از پوشیدن بازدارد. دیگران نگران نباشید با روش های تمیز کردن کفش چرم که در این مقاله با یکدیگر بررسی میکنیم، هرجا و هر زمان که بخواهید میتوانید بدون نگرانی از کفش های چرم استفاده کنید.

مراحل قدم به قدم تمیز کردن کفش چرم

تمیز کردن گرد و خاک با برس و دستمال

برای تمیز کردن کفش‌ چرم که توصیه می‌شود هر سه ماه یک بار این کار را انجام دهید، در ابتدا باید تشخیص دهید که کفش شما چرم دباغی شده است یا خیر. با چک کردن برچسب پشت زبانه کفش یا جعبه آن می‌توانید پرزدار بودن یا چرم کامل بودن کفش را مشخص کنید. اگر کفش شما چرم کامل است، با استفاده از یک برس خشک تا زمانی که خاک زدوده شود آن را پاک کرده و از یک پارچه تمیز خشک برای تمیز کردن سطح چرم استفاده نمائید.

اگر کفش شما چرم پرزدار است، بهتر است از مغازه‌های کفش‌فروشی برس با شانه‌های زبر تهیه کرده و از یک پاک‌کن برای پاک کردن خطوط و لکه‌های روی سطح آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برس باید در یک جهت حرکت داده شود.

آماده سازی محلول آب و صابون

پس از این که سطح کفش چرمی شما به خوبی پاک شد، با استفاده از محلول آب و صابون یک پارچه تمیز را کمی مرطوب کرده و بر روی سطح کفش چرم کامل (بدون پرز) بکشید. چنانچه کفش شما از نوع چرم پرزدار است، توصیه می‌شود در صورت خیس شدن کفش آن را به وسیله یک حوله کاغذی خشک کنید. البته اگر روی سطح کفش چرمی پرزدار لکه روغنی ایجاد شده است، می‌توانید بر روی لکه پودر تالک بریزید. پیشنهاد می‌شود پس از خرید کفش چرم پرزدار بلافاصله از یک اسپری سیلیکونی به منظور ضد آب کردن آن استفاده کنید.

خشک کردن کفش چرم

پس از تمیز کردن کفش چرم کامل آن را در دمای اتاق قرار دهید تا کاملاً خشک شود. توجه داشته باشید که قرار دادن کفش‌های چرم بدون پرز در کنار بخاری یا زیر نور مستقیم خورشید سبب ترک‌خوردگی و تغییر رنگ کفش می‌شود. اگر چرم کفش شما از نوع پرزدار است، همان‌طور که گفته شد تنها کافی است که آن را با استفاده از یک حوله کاغذی خشک کنید.

تمیز کردن قسمت داخلی کفش چرم

پس از آنکه قسمت خارجی کفش را تمیز کردید، نوبت تمیز کردن قسمت داخلی کفش میرسد.شاید تصور کنید این قسمت کفش زیاد مهم نیست و نیازی به تمیز کردن ندارد. ولی باید بدانید عرق پا و باکتری هایی که درون کفش هستند دلیل اصلی بوی نامطبوع و عفونت های پای شما هستند.تمیز کردن درون کفش از گسترش میکرب،قارچ،آلودگی و بوی نامطبوع جلوگیری می کنید

  • ابندا یک دستمال خشک بردارید و با استفاده از چند قطره آب و آمونیاک مرطوب کنید.
  • قسمت داخلی کفش را با استفاده از دسمال مرطوب تمیز کنید و کفش را در سایه قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • بعد از خشک شدن قسمت داخلی کفش،مقداری جوش شیرین درون کفش بریزید.کفش را به خوبی تکان دهید تا پودر در تمام قسمت ها پخش شود و سطوح داخلی را بپوشاند.
  • کفش را به همین صورت تا روز بعد نگه دارید.صبح بعدی، باقی مانده جوش شیرین را خالی کنید و دور بریزید.

در نهایت هم به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از بوی نامطبوع پا می‌توانید از محصولات بهداشتی و مراقبتی پا مانند پودر خوشبوکننده مخصوص استفاده کنید.

5 روش مناسب برای تمیز کردن کفش چرم

بهترین روشی که میتوان معرفی کرد که کفش را در بهترین وضعیت قرار داد این هست که پس از هر بار استفاده از کفش، آن را تمیز کنید.البته اکثر مواقع این تمیز کاری نادیده گرفته می شود و باعث می شود مقداری زیادی گرد و خاک و لکه روی کفش باقی بماند و به مرور زمان باعث آسیب زدن به چرم شود. پس چه اقدامی باید انجام داد؟

1- تمیز کردن کفش چرم با برس و دستمال

همیشه قبل از تمیز کردن کفش های چرم با استفاده از یک برس و یا مسواک قدیمی گرد و خاک را از سطح کفش پاک کنید. اگر از این مرحله گذر کنید ممکن است نتیجه عکس بگیرید و لکه ها در سراسر کفش پخش شوند. برای اینکار برس را بر روی قسمت های که اغشه به گرد و خاک هستند بکشید و سعی کنید همزمان یک فشار ملایم را وارد کنید تا تمام آنها از بافت کفش پاک شوند. سپس با استفاده از یک دستمال نم دار شروع به تمیز کردن کنید. دقت کنید کفش چرم را هرگز به صورت مستقیم در معرض آب قرار ندهید چرم طبیعی به سرعت آب را به خود جذب میکند و سبب لکه های بیشتر میشود.

2- استفاده از روغن زیتون برای براق کردن کفش چرم

روغن زیتون باعث نرم شدن، براق شدن و تمیز شدن کفش چرم میشود.اگر احساس می کنید رویه کفشتان کدر و ظاهری کثیف داره حتما از روغن زیتون استفاده کنید. با این روش میتوانید به راحتی کفش مردانه چرمی خود را به حالت روز اول برگردانید همچنین این محلول میتواند جایگزین مناسبی برای واکس های شما نیز باشد.

برای تمیز کردن کفش با روغن زیتون، ابتدا چند قطره روغن بر روی کفش بریزید سپس با استفاده از یک پارچه تمیز به آرامی بر روی کفش خود بکشید.

3- پودرتالک برای ازبین بردن لکه های کفش

لکه‌های روغن روی سطح کفش کاملا مشهود هستند ولی خوشبختانه باید بدانید که این لکه‌ها به راحتی و با استفاده از پودر تالک یا همان پودر بچه از بین می‌روند. این ماده چربی را جذب می‌کند و موجب جلوگیری از ایجاد لکه روی هر سطحی می‌شود.

  • برای شروع لکه های روغن روی کفش را با استفاده از دستمال خشک پاک کنید تا رطوبت و خیسی آن به صورت کلی از بین برود.زمان تمیز کردن لکه های چربی مواظب باشید چون اگر دستمال را بیش از حد روی کفش بمالید باعث پخش شدن لکه های روغن روی کفش می شود.
  • در مرحله بعدی پودر تالک را روی قسمت مورد نظر بریزید و اجازه دهید شب تا صبح در همان حالت باقی بماند.این کار باعث جذب روغن های اضافه می شود.
  • صبح روز بعد کفش را به آرامی تکان دهید تا اضافی های پودر روی زمین بریزد و پس از آن باقیمانده پودر ها را با استفاده از برس نرم پاک کنید.

4- تمیز کردن کفش چرم با پوست موز

برای تمیز کردن کفش های چرمی روش های مختلفی وجود دارد که یکی از موثر ترین و راحترین آنها استفاده از پوست موز است. همانطور که میدانید پوست موز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و برای تمیز کردن کفش چرم نیز کاربرد دارد. در این روش سعی کنید از موز هایی استفاده کنید که به طور کامل رسیده نشده اند و پوست آنها همچان زرد است.

روش استفاده:

  • پوست موز را جدا کنید و بر روی لکه های کفش بمالید
  • سپس با استفاده از یک دستمال نخی آن را بر روی کفش بکشید تا رطوبت و کثیفی از بین برود
  • سپس کفش را در معرض نور خوشید قرار دهید تا خشک شود
  • از کفش های براق و تمیز خود لذت ببرید!

5- آیا میتوان کفش چرم را با سرکه تمیز کرد؟

استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه‌های روی کفش چرم یک توهم بزرگ است! سرکه سبب خشک و آسیب‌پذیر شدن بافت کفش‌ها و هر نوع محصولات چرمی می‌شود. علاوه بر این، سرکه قادر به کامل تمیز کردن و از بین بردن لکه‌ها نمی‌باشد. در نتیجه پیشنهاد ما این است که اگر قصد استفاده از سرکه برای براق و تمیز کردن کفش‌های چرمی خود دارید، این کار را انجام ندهید و در عوض، از محصولات مخصوص چرمی استفاده نمائید.

تمیز کردن کفش چرم جیر

چرم ها به دسته های مختلفی دسته بندی میشود که هر از آنها را باید به شیوه مخصوص به خود تمیز شوند. یکی از دلایلی که باعث میشود تمیز کردن کفش چرم جیر با سایر چرم ها تفاوت داشته باشد، دوام پایین آن میباشد که نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به طور کلی چرم از قسمت بیرونی تشکیل میشود در صورتی که جیر از قسمت داخلی پوست تهیه میشود و از نرمی بالاتری برخوردار است.

تمیز کردن چرم جیر با برس مخصوص

اولین قدمی که برای تمیز کردن همه کفش ها باید بردارید تمیز کردن آنها از گرد و خاک است. در رابطه با کفش چرم که از نوع جیر است به شما توصیه میکنیم برس های مخصوص چرم جیر را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. این برس از از یک بافت نایلنی نرم تشکیل شده اند که به چرم آسیب نمیرسانند. سعی کنید اینکار را برای همه قسمت های کفش با تکرار های عقب و جلو انجام دهید تا از هرگونه کثیفی عاری شوند.

استفاده از پاک کن

پاک کن یکی از ابزار های کاربردی تمیز کردن لکه های کفش چرم جیر محسوب میشود. در مرحله اول لکه هایی که بعد از تمیز کردن خاک های کفش خود مشاهده میکنید را شناسایی و در یک جهت شروع به مالیدن کنید تا به چرم آسیبی وارد نشود.

پاک کردن لکه ها با نشاسته ذرت

استفاده از نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه ها و چربی کفش معجزه میکند. در مرحله از تمیز کردن کفش چرم مقداری نشاسته ذرت را به اندازه ای که الیاف چرم جیر را بپوشاند بر روی کفش بریزد و بگذارید 2 ساعت بماند. سپس توسط برس یا مسواک قدیمی را کمی خیس کنید و پاک کردن مواد از روی کفش کنید.

اسپری ضد آب را فراموش نکنید!

تا اینجا شما کفش های شما مانند روز اول تمیز و درخشان شده اند اما به یاد داشته باشید که باید از این زحمات خود مراقبت کنید. اسپری های ضد آب کفش چرم تا حد خیلی زیادی از کثیف شدن و آسیب دیدن دوباره چرم جلوگیری میکند که حتما توصیه میکنیم از آنها استفاده کنید. توجه داشته باشید که آنها را از فاصله 30 سانتی متری اسپری کنید تا به بافت چرم آسیبی وارد نشود.

چگونه کفش چرم را براق کنیم؟

روش‌های مختلفی برای براق کردن کفش چرم وجود دارد که بسیار ساده و کاربردی هستند. پس از این که کفش چرم خود را تمیز کردید، می‌توانید از وازلین استفاده کنید. وازلین حکم واکس برای کفش‌های چرمی را دارد! تنها کافی است که مقداری وازلین را روی کفش قرار داده و با استفاده از دستمال نخی آن را روی سطح کفش پخش کنید. در نهایت با حوله‌ای تمیز سطح کفش خود را خشک کنید تا براق شود.

علاوه بر وازلین، روغن کتان نیز برای براق کردن کفش چرمی پیشنهاد می‌شود. می‌توانید چند قطره از این روغن را روی سطح کفش چرم مشکی بریزید و بعد با استفاده از دستمالی لطیف آن را پاک کنید. علاوه بر این، امکان استفاده از روغن زیتون نیز وجود دارد. اما به یاد داشته باشید که استفاده مداوم از روغن‌ها به مرور زمان سبب کدر و مات شدن سطح کفش چرم شما می‌شود. بنابراین بهترین روش براق کردن کفش‌های چرمی چیست؟

از کرم، واکس و فوم تمیز کننده کفش چرم استفاده کنید.

در بازار کرم‌هایی مخصوص براق کردن کفش‌های چرمی متناسب با رنگ آن‌ها وجود دارد که بهترین و امن‌ترین روش برای برق انداختن این کفش‌ها هستند. تنها کافی است که کرم پولیش را با استفاده از یک برس خشک روی سطح کفش بمالید و پس از گذشت چند دقیقه سطح کفش را با کمک یک پارچه خشک براق کنید. علاوه بر این، واکس‌های مخصوص کفش چرم نیز برای شفاف‌ کردن این محصولات و افزایش طول عمر آن‌ها مناسب هستند. اگر در نظافت کفش‌های چرمی دقت نداشته باشید و با استفاده از موادی که هیچ‌گونه شناختی نسبت به نتیجه استفاده از آن‌ها ندارید کفش‌های خود را تمیز کنید، احتمال خرابی بافت و تغییر رنگ کفش بسیار بالا می‌رود؛ از این رو پیشنهاد می‌شود این ریسک را نکنید و از فوم‌های تمیزکننده مخصوص کفش‌های چرمی استفاده نمائيد! روش استفاده از فوم به این صورت بوده که ابتدا آن را روی یک اسفنج می‌زنیم و بعد اسفنج را روی سطح کفش می‌کشیم. سپس اسفنج را با آب شسته و آن را آب‌گیری می‌کنیم. زمانی که میزان رطوبت اسفنج کم شد، یک بار دیگر آن را روی سطح کفش می‌کشیم تا آلودگی‌های باقی‌مانده از بین برود.

سخن پایانی

در این مقاله شما با روش های تمیز کردن کفش چرم آشنا شدید و همانطور که مشاهده کردید این روش های بسیار ساده و ارزان هستند پس سعی کنید در حفظ کفش های چرم خود کوشا باشد. در آخر ما به شما پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مراقبت از کفش چرم را در مجله بولگانو مطالعه کنید زیرا کفش های چرم به دلیل ظرافت و زیبایی که دارند همواره نیاز به نگهداری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.