تمیز کردن کفش جیر

تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی

خاصیت آسیب پذیری کفش های جیر یکی از دغدغه های اصلی هنگام خرید آن است. چرم های جیر ظاهر بسیار نرم و شکننده ای دارند و جز متریال های لوکس در تولید کفش مردانه و زنانه محسوب میشوند که نیازمند مراقبت و محافظت هستند. کفش ها برخلاف سایر اجزای پوششی با زمین، تماس مستقیم دارند. به همین دلیل همیشه در معرض لکه ها و کثیفی ها قرار دارند که گذر کردن از آنها و یا تمیز کردن غیر اصولی سبب آسیب رساندن به بافت کفش میشود. همچنین به یاد داشته باشید که تنها تمیز کردن کفش جیر کافی نیست و باید روش های مراقبت و نحوه نگه داری کردن از این نوع چرم را یاد داشته باشید. در این مقاله تمیز کردن کفش جیر را یاد میگیریم و در انتها نحوه نگهداری کردن از چرم جیر را برای شما بازگو میکنیم. با ما همراه باشید تا همیشه کفش های جیر تمیزی داشته باشید.

تمیز کردن گرد و خاک کفش جیر

حتماً می‌دانید که برای شستن فرش قبل از هرچیزی آن را جارو می‌کنند و کلیه گرد و غباری که در بافت آن وجود دارد را از بین می‌برند. این موضوع در رابطه با تمیز کردن کفش چرم مردانه جیر نیز باید انجام شود؛ البته نه به این معنا که باید کفش را جارو کرد!

  • استفاده از سوهان یا چاقو: اگر آلودگی‌های روی کفش ضخیم هستند و حس می‌کنید با پارچه یا دست از دستشان خلاص نمی‌شوید، با استفاده از یک چاقو یا سوهان می‌توانید مواد سفت و منجمدی که به سطح کفش چسبیده است را از روی آن جدا کنید.
  • استفاده از مسواک: جیر جنس بسیار جالبی دارد! زمانی که روی سطح یک لباس یا کفشی که از جیر تولید شده است دست می‌کشید، متوجه تغییر سطح آن خواهید شد. اگر روی سطح کفش جیر خطوطی ایجاد شده است می‌توانید با استفاده از یک مسواک که ترجیحاً بهتر است پلاستیکی باشد، سطح کفش را صاف کنید. علاوه بر مسواک، استفاده از یک حوله نیز برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود.
  • استفاده از بخار اتو: چنانچه هیچ یک از روش‌های معرفی شده برای از بین بردن گرد و غبار کفش جیر مناسب نبود، می‌توانید از یک اتو استفاده کنید. ابتدا روی سطح کفش خود یک عدد حوله قرار داده و بعد اتو را روی حالت بخار قرار دهید. توجه داشته باشید که حرارت بالای اتو می‌تواند کفش را دچار آسیب کند؛ در نتیجه بهتر است اتو را روی کمترین دمای ممکن قرار داده و از تماس مستقیم آن با سطح کفش جلوگیری کنید.  

تمیز کردن انواع لکه های کفش چرم جیر

دقت کنید برای ادامه فراید تمیز کردن کفش جیر باید تمامی لکه ها را بزداید زیرا ممکن است نتیجه عکس بگیرد. سه تا از رایج ترین لکه هایی که ممکن است به آن مواجه شوید، لکه های آب، چربی، گِل و ادامس هستند که روش های از بین بردن آن ها بررسی میکنیم

از بین بردن لکه ها آب

شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده ناشی از آب استفاده از خودِ آب است! یک براش تمیز بردارید و آن را آغشته به آب ولرم و تمیز کنید. سپس براش را تکان دهید تا آب اضافی از آن خارج شود. سپس کلِ کفش را براش بکشید؛ به طوری که تمامی قسمت‌های کفش به یک اندازه مرطوب شود. در نهایت اجازه دهید تا کفش شما به طور کامل خشک شود.

تمیز کردن لکه های چربی

از بین بردن لکه های چربی از روی کفش جیر کار بسیار دشواریست! این لکه میتوانند در بافت چرم نفوذ کنند پس در اولین فرصت باید اقدام به تمیز کردن آنها کنید. یکی از روش ها که در اکثر مواقع کارساز بوده استفاده از نشاسته ذرت است. مقداری نشاسته ذرت را بر روی کفش جیر بپاشید و بگذارید یک شبانه روز روی کفش باقی بماند. صبح روز بعد لکه ها را برس بزنید و نتیجه کار را مشاهده کنید.

از بین بردن آدامس از کفش

آدامس‌های چسبناک و سفت! آدامس یکی از بدترین آلودگی‌هایی است که نه‌تنها به کفش بلکه به هرچیزی که دلش بخواهد می‌چسبد! برای از بین بردن لکه‌های موم و آدامس تنها کافی است که کفش خود را فریز کنید. زمانی که کفش را درون فریزر قرار می‌دهید، آدامس سفت شده و امکان جدا کردن آن از سطح کفش فراهم می‌شود. پس از جدا کردن آدامس خوب است که کفش خود را برس بکشید. میتوانید از یخ نیز برای منجمد کردن ادامس استفاده کنید.

تمیز کردن گِل های چسیبده به کفش جیر

برخلاف لکه هایی مانند چربی و آدامس، گل ها تنها ظاهر خشنی دارد اما به راحتی تمیز میشوند. نکته ای که باید در نظر بگیرد، پس از کثیف شدن کفش ها صبور باشید و آنها را مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. پس از آن لکه های بزرگ را با دست و سایر آن را با استفاده از برس مخصوص جیر تمیز کنید.

روش های کاربردی تمیز کردن کفش جیر

اگر روتین مشخصی برای تمیز کردن کفش های خود دارید و دوست دارید کفش هایتان همیشه نو به نظر برسند میتوانید از روش های زیر برای تمیز کردن کفش های جیر استفاده کنید.

1- استفاده از سرکه سیب یا الکل

الکل حلال بسیاری از مواد محسوب می‌شود؛ در نتیجه می‌توان از آن برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی سطح کفش جیر و به ویژه لکه‌های رنگی استفاده کرد. تنها کافی است پنبه تمیز را آغشته به الکل کرده و به آرامی روی لکه ضربه بزنید. توجه فرمائید که پنبه باید دائماً عوض شود تا رنگ به قسمت‌های دیگر کفش منتقل نشود. علاوه بر الکل، می‌توانید از سرکه نیز برای تمیز کردن کفش جیر استفاده نمائید. همانند الکل، یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی بردارید و پس از آغشته کردن آن به سرکه، به صورت ضربه‌ای اقدام به از بین بردن لکه‌های ایجاد شده کنید.

2- استفاده از بخار آب

اگر برای تمیز کردن کفش جیر برس مخصوص آن را ندارید، می‌توانید از بخار آب و سوهان ناخن استفاده کنید. حرارت آب باعث می‌شود منافذ جیر باز شده و تمیز کردن آن را بسیار راحت‌تر می‌کند.

3- استفاده از پاک کن

شاید باورش سخت باشد، اما امکان تمیز کردن کفش‌های جیر حتی با پاک‌کن نیز وجود دارد! اگر لکه ایجاد شده روی سطح کفش رنگی و تازه است و هیچ یک از ابزار موردنیاز برای تمیز کردن آن را ندارید، می‌توانید از یک پاک‌کن استفاده نمائيد. پاک‌کن را به آرامی روی لکه رنگی بکشید تا لکه به طور کامل تمیز شود.

4- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های روغنی از روی کفش جیر گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. اگر لکه ایجاد شده روی سطح کفش روغنی و تازه است، مقداری پودر جوش شیرین بر روی آن بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بگذرد. سپس پودر را با استفاده از فرچه نرم یا دستمال نخی از روی سطح کفش پاک کنید.

5- پنبه و پراکسید

زیبایی کفش های جیر سبب جذابیت و محبوبیت بالای آن نزد خانم ها و آقایان شده که خرید آن میتواند سراسر دردسر باشد. اما با بولگانو از شر هرگونه کثیفی و لکه خلاص شوید. ممکن است به هر دلیلی کفش شما به خون اغشته شود که در این مواقع یک پنبه را آغشته با پراکسید کنید و بر روی لکه خون بمالید پس از مدتی شاهد ناپدید شدن لکه ها تا حد بسیار زیادی خواهید بود.

نکته: پراکسید یا آب اکسیژنه را میتوانید از داروخانه های سراسر کشور تهیه کنید

چگونه خراش های روی کفش جیر را رفع کنیم؟

کفش‌های جیر در اثر برخورد با اشیاء مختلف یا در اثر کشیده شدن به اطراف، ممکن است دچار خراشیدگی شوند که گاهاً این خراش‌ها در ظاهر کفش تأثیر بسیار ناخوشایندی داشته و جلوه آن را خراب می‌کند. برخی افراد پس از خراشیدگی کفش‌های جیر ممکن است که آن‌ها را دور بی‌اندازند! خوشبختانه روش‌هایی برای از بین بردن خراش‌های روی کفش جیر وجود دارد. برای از بین بردن خراش‌ها می‌توانید از خمیر دندان به همراه مسواک استفاده کنید. مسواک را خیس کرده و روی آن خمیر دندان بزنید. سپس با حرکات دایره‌ای و با فشاری ملایم لکه‌ها را از بین ببرید.

نحوه نگهداری از کفش های جیر

  • چنانچه پاشنه کفش جیر شما فرسوده شده است، توصیه می‌شود نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
  • به منظور افزایش مقاومت کفش در برابر اشعه آفتاب خوب است که از اسپری ضدآفتاب برای سطح آن استفاده نمائيد.
  • چنانچه کفش‌های شما در معرض آب قرار گرفته و خیس شده‌اند، بهتر است برای حفظ شکل ظاهری درون آن‌ها را با روزنامه پر کنید. روزنامه رطوبت را به خود جذب کرده و اجازه نمی‌دهد که فرم کفش خراب شود.
  • زمانی که کفش‌های جیر خود را نمی‌پوشید بهتر است آن‌ها را در یک کمد با دمای متعادل قرار دهید.
  • استفاده از وازلین برای تنظیم چربی کفش در صورتی که دچار خشک شدن شده باشد انتخاب خوبی است؛ چرا که احتمال شکستگی کفش‌های جیر در صورت خشک شدن بالا می‌رود.
  • استفاده از انواع تمیز کننده کفش، محافظ و ضدآب نیز می‌تواند در افزایش طول عمر این نوع از کفش‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

سخن پایانی

تمیز کردن کفش جیر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد هنگام کثیف شدن این نوع از کفش‌ها نگران آن هستند. در این راهنما با روش‌های نظافت و تمیز کردن کفش جیر به بهترین و موثرترین شکل ممکن آشنا شدیم. پیشنهاد ما این است برای نظافت این کفش‌ها حداقل یک اسپری پاک‌کننده، محافظ و ضدآب از سایت بولگانو سفارش دهید. فراموش نکنید که کفش‌های جیر زیبا و شیک هستند، اما در صورتی که تمیز باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.