ویژگی های کفش پیاده روی چیست؟

ویژگی های کلیدی کفش پیاده روی

پیاده روی یکی از فعالیت های ورزشی بسیار محبوب نزد آقایان و خانم ها است که فواید بسیار زیادی دارد و میتواند به تناسب اندام شما کمک کنید. اما ویژگی کفش پیاده روی نظیر وزن، کیفیت و جنس زیره اهمیت بیشتری از رنگ و طرح آنها دارند زیرا در هنگام پیاده روی پاهای شما تماس مستقیم با زمین برقرار میکنند و استفاده از یک کفش نامناسب میتواند به سلامت پاهای شما آسیب برساند. برای خرید کفش پیاده روی نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در ادامه با ویژگی کفش مناسب پیاده روی آشنا میشویم.

آشنایی با اجزای کفش های پیاده روی

زیره کفش

یکی از نکته های که هنگام خرید کفش پیاده روی به آنها توجه نمیکنم زیره کفش ها هستند. اما باید بدانید مهم ترین قسمت هر نوع کفش مربوط به زیره آن میباشد. زیره ای که کفش های پیاده روی استاندارد دارند معمولا از جنس رابر است که از انعطاف پذیری و مقاومت خوبی در برابر سایش و لغزش برخوردار است.

رویه کفش

بهتر است الیاف کفش پیاده روی از جنس کتان باشد و از مواد شیمیایی زیادی در تولید آن استفاده نشده باشد تا احتمال بروز حساسیت را به حداقل برساند. همچنین در انتخاب کفش های پیاده روی باید به تنفس پذیری آن هم دقت کرد چون تهویه خوب کفش باعث جلوگیری از بروز بیماری­ های قارچی در ناحیه پا می­شود پس روی کفش پیاده روی باید منافذی وجود داشته باشد که به عبور جریان هوا از کفش کمک کند و موجب ایجاد یک فضای بسته برای کفش نشود.

پاشنه کفش

استانداردی که برای کفش های پیاده روی به طور بین المللی استفاده می­شود یکسان است. حداقل قطر پاشنه یک کفش پیاده روی ۵.۱ است. پاشنه کفش پیاده روی نه باید خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک، چرا که در غیر این صورت امکان بروز درد در ناحیه ساق پا بعد از فعالیتی مثل پیاده روی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر پاشنه کفش نرم و نازک باشد قدرت جذب ضربه را ندارد و باعث بروز درد عضلانی و ساق پا می­شود. علاوه بر تمامی این موارد به لغزنده بودن کف کفش نیز دقت کنید چون زیره کفش نباید باعث لغزش پا شود. در غیر این صورت خطر پیچ‌­خوردگی پا وجود خواهد داشت.

پنجه کفش

اگر به پنجه کفش های پیاده روی و رانینگ دقت کنید متوجه تفاوت آنها با کفش های معمولی میشوید. پنجه کفش پیاده روی یکی از مهم ترین قسمت ها میباشد زیرا محل قرار گیری انگشتان پا میباشد. معمولا کفش های تخصصی پیاده روی دارای یک پنچه‌ی پای پهن هستند که در هنگام پیاده روی انگشتان فضای کافی برای حرکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل های کفش پیاده روی مردانه و زنانه

ویژگی های کفش پیاده روی استاندارد

کفش های پیاده روی به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارند باعث شده از سایر کفش های معمولی متمایز شود و دلیل نام گذاری آنها نیز به همین دلیل است. در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی کفش پیاده روی آشنا میکنیم:

1. استحکام بالا

اگر کفش پیاده روی را از برند های معتبر بخرید دیگر نگرانی از بابت دوام و طول عمر کفش نخواهید داشتن. زیرا آنها برای تولید کفش های پیاده روی از جدیدترین تکنولوژی ها و با کیفیت ترین متریال ها استفاده میکنند. برای مثال به کفش اسکیچرز میتوان به عنوان یکی از برند های محبوب در زمینه تولید کفش پیاده روی اشاره کرد. التبه طبیعی است که قیمت کفش های اورجینال نسبت به کفش های غیر استاندارد که تنها ظاهر کفش پیاده روی را دارند بیشتر است. اما اگر بخواهیم از دید بلند مدت به این قضیه نگاه کنیم شما با داشتن یک کفش پیاده روی اصلی سال های زیادی ازخرید کفش بی نیاز خواهید بود در صورتی که کفش های فیک تنها برای مدت کوتاهی قابل استفاده هستند.

2. کفش پیاده روی باید سبک باشد!

از مهم ترین ویژگی کفش پیاده روی میتوان به سبک بودن آن اشاره کرد. زیرا کفش های که وزن زیادی دارند راحتی را در هنگام پیاده روی از شما سلب میکنند و باعث خستگی زود هنگام پاها میشوند. معمولا وزنی که برای کفش های پیاده روی در نظر گرفته شده بین 200 تا 300 گرم است. برند های معتبر عرضه کننده کفش پیاده روی وزن مناسبی را برای کفش های خود در نظر میگیرند. خرید کفش سالامون، اسکیچرز، اسیکس، کاترپیلار و ادیداس انتخاب های مناسب به شمار میروند.

3. انتخاب سایز مناسب

احتمالاً تا کنون متوجه شده ­اید که هر دو پای انسان، هم ­اندازه نیستند و معمولاً یکی از پاها بزرگتر از پای دیگر می‌­باشد. اگر می­‌خواهید کفش پیاده روی مناسب تهیه کنید باید آن را متناسب با اندازه­ پای بزرگتر خود انتخاب کنید. شکی نیست که تناسب اندازه کفش با پا تاثیر مستقیم بر سلامت ما میگذارد و می‌تواند پیاده روی را برای شما دلپذیر یا طاقت فرسا کند. پس هنگام خرید کفش پیاده روی، به وجود فضای کافی در قسمت پنجه پا توجه کنید. باید حدود یک سانتیمتر بین انگشتان پا تا سر کفش فاصله وجود داشته باشد. همچنین عرض کفش باید آن قدر باشد که به انگشتان شما اجازه دهد تا آزادانه حرکت کنند.

4. ضربه گیر کفش

هنگام راه رفتن 1/5 برابر وزن شما، بر روی پاهایتان است پس وجود ضربه گیر در کفش های مناسب پیاده روی یکی از خصوصیات کفش پیاده روی به حساب می‌آید که وجود آن بسیار ضروری میباشد. معمولا ضربه گیر های برای راحتی پاهای شما طراحی میشوند و وجود یک ضربه گیر در کفش رانینگ و دویدن نکته ای است که تولید کننده های معتبر کفش به آن توجه میکنند.

5. زمان مناسب برای خرید کفش پیاده ­روی

معمولا زمان خاصی برای خرید کفش پیاده روی وجود ندارد اما به صورت کلی بهتر است قبل از خرید کفش پیاده ­روی کمی راه بروید و به طور کلی خرید کفش را به ساعات پایانی روز موکول کنید چون در این زمان پای شما به علت انجام فعالیت ­های روزانه کمی باد کرده است و در نتیجه پس از خرید کفش و استفاده از آن احساس نمی­کنید که کفش برایتان کوچک باشد. البته نکته دیگری که قبل از خرید کفش باید به یاد داشته باشید این است که بهتر است یک جوراب ضخیم به پا کنید. این کار تأثیر چشمگیری بر اندازه پا و تصمیم گیری برای انتخاب سایز کفش می­گذارد.

6. کفی استاندارد

کفی کفش همان لایه ای است که مستقیماً زیر پای شما قرار می­گیرد معمولاً از فومی با تراکم بالا در ساخت آن استفاده می‌­شود که می‌­تواند به راحتی فاصله میان زمین و کف پای شما را پر کند. البته کفی کفش ­ها با یکدیگر متفاوت هستند و با جنس و ضخامت مختلفی ساخته می­‌شوند. برای انتخاب کفش پیاده روی بهتر است دقت کنید و کفشی را انتخاب کنید که کفی آن نقش محافظتی داشته باشد چون در غیر این صورت باید آن را تعویض و متحمل هزینه‌های دیگری شوید. همچنین ممکن است سلامت پای شما نیز به خطر بیفتد. البته اگر کف پای تختی دارید، بهتر است قبل از خرید با پزشک متخصص مشورت کنید و کفی مخصوص خود را دریافت کنید.

نکاتی که در هنگام خرید کفش پیاده روی باید در نظر بگیرید.

به فرم پاها دقت کنید

در هنگام خرید کفش پیاده روی علاوه بر داشتن ویژگی های استاندارد محصول باید به مشخصات پای خود نیز توجه داشته باشید. همانطور که میدانید فرم پاها در همه افراد یکسان نیست و گاها ممکن است پاها دچار ناهنجاری هایی مانند: گودی بیش از حد کف پا، پرونشین، پای صاف و عارضه های دیگر باشد. اگر آگاهی کاملی از پاهای خود دارید میتوانید آن را فروشگاه ها و یا سایت های اینترنتی خریداری کنید در غیر این صورت باید بعد از قالب گیری کفش مناسب پای خود را سفارش دهید.

از کفش رانینگ برای پیاده روی استفاده نکنید!

امروزه دیگر داشتن یک کفش نمیتواند جوابگویی تمام نیاز هایی شما باشد. به طور مثال شما نمیتوانید از کفش کوهنوردی برای محیط های باشگاهی استفاده کنید زیرا کاربری آنها متفاوت است. کفش های پیاده روی و دویدن نیز به همین صورت است و از نظر فناوری، طراحی، وزن، پاشنه و انعطاف پذیری و … تفاوت های زیادی با به هم دارند. برای آشنایی بیشتر به مقاله تفاوت کفش پیاده روی و دویدن در فروشگاه بولگانو مراجعه کنید.

انعطاف پذیری کفش پیاده روی را تست کنید.

قطعا هیچ کس دوست ندارد که از کفش هایی با زیره سفت برای پیاده روی استفاده کند زیرا موجب آسیب رساندن به کمر، پاها، زانو ها و فشار بیش از حد به ستون فقرات میشود. حتما در هنگام خرید هر نوع کفشی در فروشگاه انعطاف پذیری آن را چک کنید. برای اینکار باید پنجه کفش مورد نظر را به پاشنه برسانید و پس از رها کردن کفش به حالت عادی خود برگردد. در صورت منعطف نبودن کفش که عموما در کفش های غیر اصل رخ میدهد. زیره کفش ترک برمیدارد که نشان میدهد این کفش اصلا مناسب پیاده روی نیست.

همیشه کفش اورجینال بخرید

در نگاه اول شاید این حرف جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما به گفته پزشکان و متخصصان پا استفاده از کفش های نامناسب آسیب های جبران ناپذیری را به پاهای شما میرساند و این امر طبیعی‌ست.! زیره تولید کننده های کفش تقلبی تنها میتواند ظاهر کفش های اورجینال را کپی کنند نه تکنولوژی و فناوری آنها. به طور کلی میتوان گفت تمام موارد که در رابطه با مشخصات و ویژگی های کفش پیاده روی مناسب به آن اشاره کردیم تنها در کفش های اورجینال میتوانید پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی: روش تشخیص کفش اسیکس اصل از فیک

اشباهاتی رایج در هنگام خرید کفش پیاده روی

1) خرید کفش در زمان نامناسب

احتمالا شما نیز خرید کفش را مانند خرید لوازم اشپز خانه میدانید و هر موقع که سرتان خلوت شد به بازار رفته و کفش مورد نظر خود را خریداری میکنید در صورتی که اینکار شما را برای اندازه گیری سایز پا به اشتباه می‌اندازد. بعد از بیدار شدن، پاهای شما بر اثر انجام فعالیت های روزانه کمی متورم میشود. در نتیجه بهترین زمان برای انتخاب کفش پیاده روی مناسب در ساعات پایانی روز است زیرا پاهای شما در بزرگ ترین حالت خود قرار دارند

2) هرگز به امید جا باز کردن کفشی را نخرید

چند بار بپوشی جا باز میکنه…! احتمالا این جمله شما را به یاد فروشگاهای حراجی کفش می‌اندازد. دوستان عزیز هیچ چیز ارزش این را ندارد که راحتی از پاهای شما بگیرد. حتی اگر این فرضیه درست باشد و پس استفاده کفش شما کمی گشاد تر شود نه تنها باعث کاهش عمر کفش میشود بلکه در طی این فرایند شما دچار مشکلاتی همچون انگشت چکشی، تاول و کبوی ناخن خواهید بود. در صورتی که گاهی اوقات به هر دلیل قادر به تعویض کفش نیستید مانند زمانی که کفشی را هدیه گرفته باشید، میتوانید با روش های که در مقاله گشاد کردن کفش تنگ برای شما آورده‌ایم، 1 تا 0.5 سایز کفش های خود را گشاد تر کنید.

3) تفاوت سایز بندی برند های مختلف

همانطور که میدانید کفش های برند های مختلف از نظر سایز بندی و قالب با یک دیگر متفاوت هستند. به طور مثال کفش های فوتسال نایکی با کفش های کوهنوردی نورث فیس، طراحی و قالب متفاوتی دارند. از این رو شما اگر از سایز 38 برند نایکی استفاده میکنید قطعا کفش های نورث فیس برای شما اندازه نخواهند بود. حتما قبل از خرید کفش جدول سایز بندی آن را مطالعه کنید.

4) در نظر گرفتن زیبایی

پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که راحتی در کفش های پیاده روی چه نقش مهمی دارد و یک کفش پیاده روی مناسب باید از چه ویژگی های برخوردار باشد. اگر تنها ظاهر را معیار خرید کفش در نظر بگیرید احتمالا پس از چند وقت از خرید خود پشیمان خواهید شد. به یاد داشته باشید که شما مجبور هستید ساعات طولانی را از کفش هایتان استفاده کنید و پوشیدن کفش تنگ و بی کیفیت پیاده روی کردن را برای شما عذاب آور میکند.

5) اندازه گیری سایز دو پا

جالب است بدانید برخی افراد به دلایل ژنتیکی یا انجام فعالیت های روزانه، سایز پای چپ و راست آنها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل حتما برای خرید کفش پیاده روی دقت کنید که هر دوپا را اندازه گیری کنید و اولویت را با پای بزرگ تر قرار دهید.

طول عمر مناسب کفش پیاده روی چقدر است؟

کفش های پیاده روی نیز مانند هر وسیله دیگری از عمر مشخصی برخوردار هستند و پس از مدت استفاده کارایی قبلی خود را از دست خواهند داد. عواملی که در طول عمر کفش پیاده روی دخیل هستند شامل جنس کفش، وزن کاربر، میزان استفاده روزانه، مسیر پیاده روی و … است. از این جهت نمیتوان طول عمر مشخصی را برای کفش های پیاده روی در نظر گرفت. بهتر است هر زمان که احساس کردید کفش های شما فرسوده شده اند آنها را تعویض کنید. اما طبق تجربه ای که فروشگاه بولگانو در زمینه فروش کفش دارد، اگر از کفش‌های خود به صورت روزانه به مدت 30 استفاده میکند، پس از هر 6 تا 8 ماه باید کفش های خود را تعویض کنید.

بهترین کفش های پیاده روی در فروشگاه بولگانو

در این مقاله با خصوصیات کفش پیاده روی آشنا شدید و برند ها مطرح این سبک ورزشی را به شما معرفی کردیم. ویژگی کفش پیاده روی سبب شده که از راحتی بالای برخوردار باشند و افراد از آنها حتی برای استفاده روزانه نیز بهره ببرند. اگر قصد خرید کفش پیاده روی مناسب را دارید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید کفش پیاده روی را در فروشگاه بولگانو مطاله کنید تا با انواع کفش پیاده روی، روش های مراقبت از کفش پیاده روی و نکاتی که هنگام خرید باید در نظر بگیرید آشنا شوید.

2 نظر در “ویژگی های کلیدی کفش پیاده روی

  1. حجت سالک می گوید :

    ببخشید شما واسه خار پاشنه چه کفشی را پیشنهاد می کنید؟من 40 سالمه و خیلی دلم می خواد پیاده روی کنم ولی خار پاشنه دارم و اذیت میشم.

    • علیرضا می گوید :

      درود
      بهتره از کفش هایی استفاده کنید که زیره خیلی راحتی دارن و همزمان از قطره مخصوص استفاده کنید
      بهترین برندهایی که میتونید استفاده کنید نایکی و اسیکس هستن

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.