خرید کفش ایمنی مناسب

انواع کفش ایمنی؛ راهنمای جامع خرید کفش ایمنی مناسب

پوشیدن کفش صحیح هنگام کار در مشاغلی که به میزان خاصی از ایمنی نیاز دارند بسیار ضروری است. محافظت از پا می تواند آسیب دیدگی را کاهش داده و از آن جلوگیری کند. کفش و بوت ایمنی بسیار مهم هستند و فضای کار امن تر و بهتری ایجاد می کند.

امروزه بیشتر مردم تمایل دارند که از کنار این واقعیت‌ها گذشته و کفش های ارزان و بی کیفیت خریداری کنند ، زیرا معتقدند کفش های ایمنی گران قیمت هستند. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان کفش‌های ویژه ای طراحی و ایجاد کرده‌اند که نه تنها به خوبی از پای شما محافظت می‌کنند، بلکه پوشیدن آن مقرون به صرفه و راحت است. کفش ایمنی به شما امکان می‎دهد بدون ایمن سازی، با خیال راحت کار کنید. امروز بیشتر محیط‌های کاری به رعایت اصول ایمنی نیازمندند و به همین دلیل شرکت ها به طور فزاینده‌ای موظف به رعایت ضوابطی هستند که نیاز به استفاده از کفش های ایمنی دارند!

کفش‌های ایمنی انواع مختلفی دارند که امروزه در دسترس هستند سایت بولگانو هموراه تلاش کرده است جدید ترین و مناسب ترین کفش های ایمنی زنانه و مردانه را با استاندارد های اروپایی برای شما عزیران فراهم کند.

چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟

کفش ایمنی

هنگام انتخاب کفش ایمنی باید به مقاوت آن در برابر لغزش، دوام، عایق بودن و راحتی کفش ایمنی توجه کرد. یک کفش ایمنی مناسب باید بتواند از له شدن پاهای شما هنگام برخورد با اجسام سنگین، سوراخ شدن زیره کفش توسط اجسام تیز، دمای شدید و … محافظت کند برای انتخاب بهتر، شاید بد نباشد ابتدا با انواع مختلف کفش ایمنی آشنا شوید.

انواع کفش ایمنی استاندارد

کفش‌های سرپنجه ایمن (Safety-toed shoes)

یک نوع کفش ایمنی بسیار رایج است که با پوششی خاص در اطراف قسمت انگشتان پا، از انگشتان پا در برابر حوادث خطرناک و ناگوار محافظت می‌کند. افرادی که در کارخانه‌ها  و مکان هایی که هر روز با مواد و تجهیزات سنگین صنعتی سروکار دارند، باید از این نوع کفش های ایمنی را استفاده کنند. 

کفش کفی استیل (Steel insole shoes)

استفاده از کفه استیل برای محافظت از پا به ویژه در برابر مشکلات مفصلی برای افرادی که در زمینه دوچرخه سواری، پدال زدن و رانندگی با کامیون های سنگین کار می کنند، مناسب است. این کفش ها به ثابت نگه داشتن پا کمک می‌کنند و از تغییر مکان و حرکت زیاد آن جلوگیری می‌کنند و به نوبه خود از مشکلات مفصلی و استخوانی جلوگیری می‌کنند. به علاوه، این نوع کفش‌ها، یکی از راحت ترین کفش های ایمنی است.

کفش رویه فلزی

این نوع کفش ایمنی اطمینان حاصل می‌کند که پا از هرگونه صدمات ظاهری، حوادث و سقوط اشیا محافظت شود. این نوع کفش‌های ایمنی به ویژه برای محافظت از پا در برابر اشیای تیز و برجسته مانند میخ، تکه‌های شیشه و سایر اشیای فلزی طراحی شده‌اند. افرادی که در کارخانه‌های بزرگ صنعتی کار می‌کنند و در ساخت ماشین آلات، اشیای شیشه‌ای و غیره فعالیت دارند معمولاً از این کفش های ایمنی استفاده می‌کنند.

کفش‌های ایمنی متاتارسال (Metatarsal Shoes)

این مدل کفش های ایمنی که به طور خاص برای محافظت از قسمت فوقانی پا و استخوان‌های پا طراحی و ایجاد شده اند. این کفش‌ها باعث کاهش و جلوگیری از صدمات و حوادث ناگوار ناشی از تصادفات و افتادن تجهیزات سنگین روی پاها می‌شوند. این کفش‌های ایمنی همچنین از قسمت انگشتان پا نیز محافظت می‌کنند. معمولاً در سایتهای ساختمانی یا مشاغلی که بلند کردن تجهیزات و ماشین آلات سنگین است استفاده می‌شوند.

کفش‌ ایمنی عایق برق

کفش ایمنی عایق برق

 کارکنانی که با برق، مدار، سیم‌کشی و دستگاه‌های فشار قوی کار می‌کنند، از این نوع کفش‌ها استفاده می‌کنند. این نوع کفش ایمنی، به طور خاص با یک زیره ساخته شده‌اند که به کاهش پتانسیل فردی که هنگام قرار گرفتن در معرض مدارهای ولتاژ بالا دچار شوک الکتریکی می‌شود، کمک می‌کند. خطرات الكتریكی شایع ترین علت مرگ هستند، بنابراین باید اطمینان حاصل شود كه هنگام كار با برق جریان قوی از این كفش‌های ایمنی استفاده می‌شود.

در کنار این نوع کفش ها انواع مختلفی از کفش ایمنی برای نقش های مختلف شغلی وجود دارد ، مانند کفش هایی که باید در برابر آب مقاوم باشند ، یا کفش های مقاوم در برابر حرارت برای آتش نشانان. از این رو پس از بررسی کفش‌های ایمنی مختلف، باید مشخص کنید چه کفشی برای شما مناسب است.

مشخصات کفش ایمنی استاندارد

زیره مناسب: پاها شما در هنگام انجام هر فعالیتی با زمین تماس مستقیم دارند و بیشتر از هر عضو دیگری تحت فشار قرار دارند. از این رو در هنگام خرید کفش ایمنی باید به نوع زیره آن توجه ویژه ای داشته باشید. پیشنهاد ما به شما انتخاب زیره پلی یورتان یا PU است که به صورت مستقیم به کفش تزریق میشود. این زیره از دوام بالایی برخوردار است و در برابر آب، مواد نفتی، روغن و لغزش مقاوم است.

سر پنجه: تفاوت اصلی ظاهری که کفش های ایمنی با کفش های معمولی دارند داشتن پنجه پا محکم برای محافظت از انگشتان در برابر سقوط اجسام است. سرپنجه کفش های ایمنی به دو دسته فولادی و کامپوزیتی تقسیم میشود که باید بسته به نیاز خود آنها را برگزینید. به طور کلی سر پنجه های کامپوزیتی از وزن کمتری برخوردار هستند و در برابر جریان برق عایق میباشند که اغلب در نیروگاه های برق استفاده میشود. از طرفی سرپنجه فولای مقاومت بالاتری نسبت به نمونه های کامپوزیتی دارد و وزن آن نیز بیشتر است.

وزن مناسب: بعد از در نظر گرفتن راحتی کفش وزن آن در اولویت قرار دارد. معمولا شما ساعات طولانی را از کفشهای ایمنی استفاده میکنید، از این رو اگر وزن کفش شما بیش از اندازه زیاد باشد (این مورد را در نمونه های غیر استاندارد مشاهد میکنید) تاثیر منفی بر روی بهره وری و انرژی شما میگذارد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم کفش های ایمنی که سرپنچه های کامپوزیتی دارند از وزن سکب تری برخوردار هستند که به شما توصیه میکنیم انتخاب اول شما این مدل کفش باشد.

تنفس پذیری: انجام فعالیت های سنگین در محیط های کاری باعث بالا رفتن دمای بدن میشود که تعریق پاها را به همراه دارد. رطوبت در پاها مکان مناسبی برای رشد باکتری های است که موجب بوی بد پا نیز میشود. از این جهت برند های معتبر تاکید بسیار زیادی بر تنفس پذیر بودن کفشهای خود دارند. بهترین رویه برای کفشهای ایمنی از جنس چرم بوده که به راحتی اجازه ورود و خروج هوا را به داخل پاهای شما میدهد.

استاندارد های کفش ایمنی چیست؟

جدول کلاس های کفش ایمنی

کفش‌های ایمنی باید مطابق با استاندارد EN ISO 20345 باشند که به موارد زیر نیاز دارد:

  •          مقاومت در برابر ضربه 200 ژول در جلوی کفش
  •          کف ضد لغزش در سطوح صاف و چرب در محیط‌های صنعتی (استاندارد XPS 73012 )
  •          پشت کفش بسته باشد

استاندارد ISO 20345 به دسته‌های مختلف مربوط به حفاظت های خاصی که با حروف نشان داده شده تقسیم می‌شود:

A: کفش ضد استاتیک

FO : کف مقاوم در برابر هیدروکربن

E: جذب انرژی پاشنه و کف پا

p: کفه مقاوم در برابر سوراخ شدن

:WRU  قسمت فوقانی کفش در برابر نفوذ آب و جذب آب مقاوم است

:WR  کفش های ضد آب

کفش ایمنی سازگار با استاندارد EN ISO 20345:

سطوح حفاظتی زیر در طبقه بندی بالا وارد نمی شوند ، اما توسط استاندارد EN ISO 20345 تعریف شده‌اند:

Hro:زیره های مقاوم در برابر حرارت

Hi: کف عایق حرارتی

Ci:زیره های عایق سرد

C:کفه با مقاومت الکتریکی کمتر از 100kW

CR:زیره‌های مقاوم در برابر برش

ESD:کفش‌های الکتریکی استاتیکی (استاندارد ISO 61340-4-3: 2001)

SRA:کف ضد لغزش روی کاشی و سرامیک با محلول صابون رقیق

SRB:کف ضد لغزش روی فولاد با گلیسرول

SRC:زیره‌های ضد لغزش روی کاشی و سرامیک با محلول صابون رقیق و فولاد با گلیسرول

وقتی شغل شما طوری است که خطر مربوط به سقوط اجسام سنگین شما را تهدید نمی‌کند ، می‌توانید کفش محافظ و کفش کار را انتخاب کنید که برای محافظت معادل (به جز خرد کردن قسمت جلوی پا)، راحت‌تر و ارزان‌تر از کفش‌های ایمنی هستند.

چه نوع کفشی برای محیط کارتان مناسب است؟

انتخاب کفش ایمنی مناسب باید در تمام صنایعی که خطر آسیب دیدگی پا وجود دارد استفاده شود. شما باید انواع کفش ایمنی مورد نیاز خود را برای محیط کار تعیین کنید:

–        برای کار در محیط داخلی و فضای باز، به عنوان مثال در سایت‌های ساختمانی و معادن، بهتر است کفش S3 یا  S5 را ترجیح دهید.

–        صنایع غذایی و کشاورزی، عموماً در خانه و در یک محیط خشک انجام می شود. در این حالت می‌توان در صورت وجود خطر سوراخ شدن کف، به کفش ایمنی S1 یا کفش S1P روی آورد. بسته به نوع پوشش کف، ممکن است لازم باشد از ضد لغزش مانند SRA یا SRB یا کف عایق در برابر سرما یا گرما نیز استفاده کنید.

–        در بعضی از آزمایشگاه‌ها، به ویژه برای صنایع شیمیایی، باید کفش ایمنی تهیه کنید. به عنوان مثال برای جلوگیری از خطرات مربوط به مواد شیمیایی می توانید S1 یا S2 را انتخاب کنید.

–        در سایت های ساختمانی ، اغلب کفش های S1 یا S1P محافظت لازم را ایجاد می‌کنند، اما مطمئناً باید نوع محافظت را با خطرات خاص خود تطبیق دهید.

–        برای صنعت خودرو، کفش‌ها اغلب باید خطرات خاصی مانند خطرات مربوط به جوشکاری را داشته باشند. در این حالت، می توانید به عنوان مثال به دنبال کفش های S1 باشید که در طبقه Hro نیز قرار می‌گیرند.

یکی از کمپانی‌های مطرح در زمینه کفش ایمنی، کفش کاترپیلار است. کفش‌های ایمنی کاترپیلار، در انواع مختلف برای کاربردهای مختلفی طراحی و ارائه می‌شوند. برای انتخاب و خرید کفش ایمنی مردانه و کفش ایمنی زنانه اورجینال کاترپیلار تنها کافیست کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.