رفع بوی بد پا به صورت خانگی

بوی بد پا و کفش؛ دلیل و روش‌هایی برای رفع این بو

زمانی که کل روز را در بیرون از خانه سپری کرده‌اید، درآوردن کفش های خود در پایان روز، می‌تواند حس فوق‌العاده‌ای را ایجاد کند؛ اما اگر بوی بد پا و کفش شما را آزار می‌دهد، به احتمال زیاد حس خوبی نمی‌گیرید. بوی پا یک مشکل شایع است، زیرا پاها بیشتر از سایر قسمت‌های بدن عرق می‌کنند. عرق و باکتری‌ها بوی ناخوشایندی تولید کرده و این مشکل بسیار شرم‌آور و ناراحت کننده است. ما در این مقاله قصد داریم، علت‌های این اتفاق و راه‌کارهایی برا رفع بوی بد پا و کفش را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتها با بولگانو همراه شوید.

چرا پاها بوی بدی تولید می‌کنند؟

اصلی ترین دلیل بوی بد پا، عرق کردن پاهاست که سبب تجمع و مکانی مناسب برای رشد باکتری ها بر روی کفش و پا میشود. عوامل زیادی از جلمه آب و هوا، ورزش کردن، اضافه وزن، بیماری های عفونی، هایپر هیدروزیس و … موجب افزایش تعریق پاها میشوند. در واقع عرق کردن فرایندیست که به خنک کردن پاها کمک میکند و با بالا رفتن دمای بدن سیستم عصبی غده های عرق را تحریک میکند. عرق کردن پاها هنگامی که عصبی هستید بیشتر میشود و همچین به دلیل هرمون های متفاوتی که در نوجوانان و زنان باردار وجود دارد بیشتر در معرض عرق کردن هستند. اما چه راه‌های برای بوی بد پا وجود دارد؟

برومودوز چیست؟

بوی بد پا یا برومودوز یک بیماری شایعی می‌باشد که دلیل آن تجمع عرق بوده و این امر باعث رشد باکتری‌ها بر روی پوست می‌شود. درواقع وجود باکتری‌ها و عفونت‌های قارچی این بیماری را به وجود می‌آورد. برای درمان و بو نگرفتن کفش روش های وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

هایپر هیدروزیس چیست؟

گاهی اوقات پاها و بدن به صورت غیر عادی و بیش از حد عرق میکنند. این پدیده که به عنوان هایپرهیدروزیس نیز شناخته میشود بوی بد پاها را تشدید میکند و این موضوع علاوه خجالت سبب اضطراب نیز میشود. این عارضه معمولا با دارو قابل درمان است. در صورتی که استفاده از دارو ها جوابگوی نیاز شما نبود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت های هایپر هیدروزیس:

  • دیابت
  • تیروئید
  • اختلالات سیستم عصبی
  • عفونت‌ها
  • قند خون پایین
  • گرگرفتگی یائسگی

رفع بوی بد پا و کفش با روش های خانگی

گاهی اوقات برای جلوگیری از بوی بد پا و کفش نیاز به روش های پیچیده و دوره های درمانی نیست و با چند تکنیک ساده میتوانید از شر بوی بد پاها خلاص شوید. انجام روش های زیر به صورت مکرر میتواند به کاهش و جلوگیری از بوی بد پا و کفش کمک کند.

1. پاهای خود را مرتب و تمیز نگه دارید

یکی از علت بو گرفتن پا وجود باکتری‌ها و میکروب ها در پاهای شماست. برای تمیز کردن پاها روزانه با استفاده از برس اسکراب و صابون پاهای خود را شستشو دهید و بلافاصله پاهایتان را به صورت کامل خشک نمایید. بیشترین جایی که می‌تواند رطوبت را جمع کرده و باعث رشد باکتری‌ها شود، بین انگشتان پا است. ناخن‌ها قسمت‌های دیگری از پا هستند که بایستی همیشه کوتاه و تمیز نگه داشته شوند. جورابتان را هرروز عوض کرده و بشویید.

2. پاهایتان را با روش های زیر شستشو دهید

  • پاهای خود را در مخلوطی از نمک و آب قرار دهید: نصف لیوان نمک را در یک وان یا کاسه بزرگ آب گرم حل کرده و حدود 10 تا 20 دقیقه پاهای خود را درون آن بگذارید. نمک به دلیل اینکه رطوبت را از پاهای شما بیرون میکشد و مکان نامناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم میکند میتواند به رفع بوی بد پاها کمک کند.
  • پاهایتان را در مخلوط سرکه و آب قرار دهید: برای این کار، سرکه را در یک وان یا کاسه بزرگ آب گرم ترکیب کرده و پاهای خود را یک بار در هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه درون این ترکیب بگذارید. می‌توانید از سرکه سفید یا سیب استفاده نمایید. سرکه پوست شما را برای باکتری‌ها غیرقابل تحمل می‌کند.

یک نکته مهم: اگر پاهای شما دارای زخم‌های باز، خراش یا برش هستند، روش‌های بالا را انجام ندهید.

در هنگام حمام رفتن، پاهای خود را به طور کامل بشویید و حتماً بین انگشتان را با پارچه به طور کامل خشک کنید.

3. خشک نگه داشتن پا

خشک نگه داشتن پا بعد از دوش گرفتن، شنا یا خیساندن پاهای خود فراموش نکنید. همان‌طور که می‌دانید، بوی بد پاها در کفش از رطوبت ناشی می‌شود، بنابراین مهم است که پا، کفش و جوراب را تا حد امکان خشک نگه دارید. اگر با گذشت روز پاهای شما عرق می‌کند، یک جفت جوراب اضافی را در کیف خود قرار دهید. مخصوصا اگر شما یک ورزشکار هستید و بیشتر روز خود را در باشگاه‌ها می‌گذرانید، بعد از تمرین تعویض جوراب را فراموش نکنید.

شما همچنین می‌توانید با انتخاب جوراب‌های تولید شده از پنبه و کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند چرم، به خشک نگه داشتن پاهای خود کمک کنید. این مواد طبیعی باعث می‌شود رطوبت روی پاهای شما تبخیر شود. مواد ساخته شده توسط انسان مانند نایلون رطوبت را بیشتر کرده و بوی بد پا و کفش را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

4. کفش خود را تغییر دهید

از پوشیدن یک جفت کفش، 2 روز پشت سر هم خودداری کنید و بعد از پوشیدن هر کفش 24 ساعت فرصت استراحت دهید تا خشک شوند. این کار بوی بد پا داخل کفش را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. درواقع کفش‌هایی که مرطوب هستند، باعث می‌شوند که باکتری‌ها سریع‌تر رشد کنند. همچنین از پوشیدن کفش‌ های تنگ خودداری نمایید، زیرا آن‌ها رطوبت را حفظ می‌کنند.

5. ضد عفونی کردن کفش‌ها

آیا کفش‌های شما حتی وقتی آنها را نمی‌پوشید بوی بدی می‌دهند؟ لازم نیست آنها را دور بیندازید. یک اسپری ضد عفونی کننده با هدف کلی، می‌تواند برای رفع بوی بد پا موثر باشد. به دنبال اسپری‌ای باشید که حاوی اتانول و سایر مواد ضد عفونی کننده بوده و باکتری‌ها را از بین ببرد.

در داخل کفش‌های خود را یک ماده ضدعفونی کننده مانند اتانول، اسپری کنید. اگر کفش‌های شما دارای کفی قابل جابجایی بود، آنها را بیرون آورده، ماده را اسپری کنید، بعد از این کار بهتر است به مدت 24 ساعت در خارج از کفش شما بمانند تا خشک شوند.

توجه!

بوی بد پا اتفاقی غیر عادی نیست. بسیاری از روش‌های مراقبت از خود برای کاهش یا از بین بردن و رفع بوی پاها وجود دارد، از جمله پاکیزگی بهتر پا و مراقبت‌های اضافی در خشک نگه داشتن.

اگر نگران این هستید که بوی پای شما نشانه‌ای از بیماری اساسی مانند دیابت یا وضعیت تیروئید باشد، نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید.

6. از بین بردن بوی کفش با جوش شیرین

همانطور که میدانید از جوش شیرین به عنوان یکی ماده ساده اما پر کاربرد یاد میشود که در خانه ای میتوان پیدا کرد. برای از بین بردن بوی بد پا با استفاده از جوش شیرین تنها کافیست مقداری از آن را در کفش های خود بریزید و اجازه دهید یک شبانه روز در آن باقی بماند. جوش شیرین به دلیل ترکیباتی که دارد در از بین بردن بوی بد کفش معجزه میکند.

7. استفاده از سرکه سیب

در ابتدای مقاله با چرایی بوی بد پا آشنا شدید، رطوبت و باکتری های عاملان اصلی این بوی ناخوشایند هستند. سرکه سیب به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی که دارد برای از بین بردن باکتری ها بسیار موثر است. ابتدا نصف لیوان سرکه و سیب و آب را با یکدیگر مخلوط کنید و با استفاده از یک اسپری آن را به داخل کفش تزریق کنید. سرکه سیب میتواند در عرض چند ساعت باعث از بین رفتن بوی بد پا شود اما باید در نظر داشته باشید که این یک روش کوتاه مدت میباشد و ممکن است شما بعد از استفاده دوباره از کفش ها و تعریق پاهایتان نیاز داشته باشید که این محلول را دوباره بکاربگیرید.

8 از جواب های ضد بو استفاده کنید

شاید همه افراد موافق استفاده از جوراب نباشد اما باید بدانید که استفاده نکردن از جوراب میتواند باعث افزایش بوی پا و باکتری در کفش های شما شود. بهتر است از جوراب هایی استفاده کنید که دارای خلل زیادی باشد و اجازه تهویه هوا را به پاهای شما بدهد و از مواد پشمی ساخته شده باشد. امروزه این جوراب ها با عنوان جوراب ضد بو و یا عرق گیر به فروش میرسد که میتوانید از سایت های معتبر خریداری کنید.

9. کفش ها را در معرض نور خورشید قرار دهید.

یکی دیگر از روش های ازبین بردن باکتری های کفش، قرار دادن آنها در مقابل نور مستقیم خوشید میباشد. جالب است بدانید که بخش بسیار زیادی از باکتری ها را آب تشکیل میدهد و به همین دلیل آنها از نور و گرما فراری هستند. توجه داشته باشید که کفش های خود را بیشتر از 1 ساعت در مقابل نور خورشید قرار ندهید زیرا باعث کاهش طول عمر کفش میشود.

نکته: به هیچ عنوان کفش های سفید را چه برای خشک شدن و چه از بین بردن بوی بد در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا باعث زرد شدن آنها میشود.

10. استفاده از الکل

از بین بردن بوی بد پا و کفش با الکل یکی از کاربردی ترین روش ها محسوب میشود. زیرا الکل با خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد، فوری باعث از بین رفتن بوی بد پا میشود. برای اینکار قبل از پوشیدن کفش مقداری از الکل را بر روی پاها، میان انگشتان و کف پا، داخل و روی کفش اسپری کنید و سپس کفش های خود را بپوشید.

استفاده از پوست مرکبات

یکی از روش هایی که سبب کاهش بوی بد پا و کفش میشود استفاده از مرکباتی همچون پرتقال و لیمو است. برای اینکار تنها کافیست پوست آنها را جدا کرده و به مدت یک روز درون کفش قرار دهید. توجه داشته باشید که این مرکبات به عنوان خوشبو کننده طبیعی عمل میکنند و مانند سرکه یا الکل پاها را ضد عفونی نمیکنند.

چای کیسه ای

چای کیسه یکی از روش های موثر برای از رفع بوی بد پا و کفش است که به دو روش خیس و خشک میتوانید استفاده کنید. در روش اول چای کیسه خشک را به مدت 1 روز داخل کفش بگذارید تا بوی کفش را به خود جذب کند. اما اگر به دنبال روشی کاربردی تر هستید آن را در کتری آب بجوشانید، به مدت چند دقیقه بگذارید خنک شود سپس چای کیسه ای را بین 1 تا 2 ساعت داخل کفش بگذارید. اگر کفش هایتان کثیف شدن نگران نباشید چرا که به راحتی تمیز میشوند.

نکاتی برای از بین بردن بوی بد پاها و کفش

  • پوست‌های مرده را از پاهای خود جدا کنید. این پوست‌ها هنگام عرق کردن، خیس و نرم شده و مکانی مناسب برای زندگی باکتری‌ها ایجاد می‌شود.
  • جوراب‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت را جذب نماید. این شامل جوراب‌های ضخیم و نرم ساخته شده از الیاف طبیعی یا جوراب‌های ورزشی است.
  • در هوای گرم صندل‌ بپوشید و در صورت لزوم داخل خانه پابرهنه راه بروید تا پاهای شما خشک بماند.
  • اگر نیاز دارید که به سرعت بوی پای خود را کاهش داده و از بین ببرید، به راحتی می‌توانید اسپری ضد اسپرس یا دئودورانت را روی پاهای خود بمالید.
  • انواع مختلفی از صابون‌های ضد قارچ و ضد باکتریایی را امتحان کنید تا بهترین مورد را پیدا نمایید.
  • از کفی‌های خوشبو کننده دارویی در داخل کفش‌هایتان استفاده کنید.
  • از کفش هایی با تنفس پذیری بالا استفاده کنید. اصولا کفش هایی که جنس رویه چرم دارند تنفس پذیری بیشتری نسبت به رویه های پلاستیکی برخوردار هستند.

کلام آخر

رفع بوی بد پا و کفش با روش‌های خانگی به طور معمول برای کمک به کاهش یا از بین بردن بوی پا و کفش شما بسیار مناسب هستند. با این حال، اگر درمان‌های خانگی به کاهش بوی بد پا و کفش شما کمک نمی‌کند، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

7 نظر در “بوی بد پا و کفش؛ دلیل و روش‌هایی برای رفع این بو

  1. احمد کاشانی می گوید :

    سلام ممنونم از مقاله خوبتون و روش های که معرفی کردید. ولی به نظر من بوی بد پا ژنتیکیه چونکه من هر وقت کفش میپوشم بعدش حتما باید پاها و جورابمو بشورم ولی خانومم اینطور نیست و به ندرت پیش میاد پاهاش بو بده

    • ali reza می گوید :

      سلام آقای کاشانی عزیز، مرسی از دیدگاهتون، وضعیتی وجود داره به اسم هایپر هیدرو زیس که باعث تعریق بیش از اندازه پاها میشه و دلیل اصلی بوی بد پا هم تعریق پاهاست و جالبه بدونید که در مردان هم بیشتر از خانم هاست ولی با رعایت نکات بهداشتی و شستشوی منظم پاها که براتون ذکر کردیم تا حد خیلی خوبی میتونید از بوی بد پا جلوگیری کنید. البته موارد دیگه ای مثل جنس کفش، جوراب، فعالیت روزانه و … تاثیر داره

  2. سمینا می گوید :

    شما یبار پاهاتو حنا بزار و بعد کفشاتم بشور بزار خشک خشک بشن جوراب تمیز بپوش برا همیشه از پوی بد پا راحت میشی روشای بالام بجز مورد الکل زدن بقیش کلا جواب آنچنانی نمی‌ده اگر حل شد منو دعا کنید

    • علیرضا می گوید :

      خیلی ممنونم از نظر شما

      درسته حنا هم گزینه خوبیه اما اکثرا به دلیل رنگ این کار رو نمیکنند و به دنبال روش های دیگه هستن

  3. men می گوید :

    کفش رو عوض کنید جنس بکاررفته میتونه عامل بوی بد پا باشه .امتحان کردم

    • سهیل احراری می گوید :

      کفش تاثیر بسزایی داره در بو گرفتن پا اما کل ماجرا از این نمیشه. ممکنه از سیستم بدن باشه، ممکنه از محیط زندگی باشه و ….

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.