روش های تمیز کردن کفش سفید

روش های تمیز کردن کفش سفید با جنس های مختلف

امروزه کفش‌های سفید یکی از ملزومات کمد لباس هر مرد و زنی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این کفش با هر استایلی به راحتی ست می شوند و انتخاب ایده آلی برای استفاده روزمره به حساب می آید. اما یک مشکل اساسی وجود دارد که پوشیدن این کفش‌ها را برایمان سخت می‌کند، لکه‌ها و کثیفی‌ها می‌توانند به سرعت کفش‌ها را کثیف کرده و حس بدی را منتقل کنندو ظاهر نامرتبی به خود بگیرد. هنگامی که انتخاب شما کفش سفید می شود، تمیز کردن آن جزو یکی از دغدغه های شما می شود. شما نیز از کثیف شدن کفش‌هایتان کلافه شده‌اید؟ متأسفانه تمیز کردن کفش سفید به سادگی انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی و خشک‌کن نیست، زیرا می‌تواند به کفش‌های شما آسیب برساند. ما در این مقاله روش های تمیز کردن کفش سفید را به طور مفصل آورده‌ایم، شما می‌توانید ازین پس با خیالی آسوده و با صرف وقت کمی، دقت و حوصله کفش های شما در تمیزی و سفیدی دست کمی از کفش نخواهند داشت بدین ترتیب کفش‌های سفید رنگ خود را در همه محیط‌ها و آب‌وهوای گوناگون بپوشید و نگرانی بابت کثیف شدنشان نداشته باشید.

نکات مهم، قبل از تمیز کردن کفش سفید

نگهداری از کفش سفید کار بسیار ساده‌یست اما لازمه آن رعایت نکاتی است که تنها در فروشگاه بولگانو پیدا میکنید:

  • پس از مشاهده هر نوع لکه اقدام به تمیز کردن کفش کنید تا کثیفی درون بافت کفش نفوذ نکند!
  • بهترین راه برای تمیز کردن کفش سفید، شستشو آن با دست است
  • به هیچ عنوان حتی بند کفش هایتان را درون ماشین لباسشویی نیندازید زیرا عمر مفید کفش را کاهش میدهد
  • استفاده از اسپری های تمیز کننده را جایگزین شستن و آبکشی مکرر کفش کنید.
  • اگر در محیط های بارانی و مرطوب زندگی میکنید حتما یک اسپری ضد آب کننده کفش تهیه کنید.

نحوه تمیز کردن کفش اسپرت سفید

کفش اسپرت سفید

از این روش برای تمیز کردن کفش اسپرت مانند کفش‌های Converse All Stars، Vans، Skechers و… استفاده کنید و آنها را بدون لک نگه دارید.

موارد مورد نیاز: 

  • مسواک
  • 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • پارچه نرم یا دستمال کاغذی
  • در صورت نیاز قلم سفید کننده
  • اسفنج 

مرحله 1: کثیفی‌هایی که روی کفش قرار دارند را پاک کنید 

بند کفشتان را باز کرده و درآورید تا بتوانید به راحتی به تمام قسمت‌های کفش دسترسی داشته باشید. برای از بین بردن تکه‌های بزرگ کثیفی یا گلی، کف کفش‌ها را به هم بکوبید سپس از یک مسواک خشک یا یک برس کوچک با پرزهای نرم برای شستن کفش سفید خود استفاده کنید تا کثیفی‌های باقی مانده را پاک کنید. توجه داشته باشید که در امتداد کف لاستیکی و لبه‌های خارجی مسواک بکشید.

مرحله 2: تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین و سرکه 

تمیز کردن کفش اسپرت سفید با جوش شیرین یکی از بهترین روش های شستن کفش است برای اینکار ابتدا جوش شیرین و سرکه سفید را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. مسواک را به مخلوط آغشته کرده و خمیر را روی تمام کفش بمالید و به آرامی آن را بشویید تا کثیفی و لکه از بین برود. لازم است، مخلوط روی کفش سفت شود. بعد از اینکه کاملا خشک شد، لکه های بزرگ‌تر را پاک کرده و باقیمانده آنها را با استفاده از یک پارچه نرم یا حوله تمیز کنید. برای لکه‌های سرسختی که تکان نمی‌خورند (مثل علف یا خون)، از یک قلم سفیدکننده روی لکه‌ها استفاده کنید و بعد از پنج دقیقه محلول را با آب داغ و مایع شوینده بشویید. 

مرحله 3: تمیز کردن زیره کفش سفید

با استفاده از اسفنج آثار خراشیدگی یا رگه‌های کثیفی را تمیز کنید. پاک کن اسفنجی را با آب خیس کرده و دور تا دور قسمت پایینی بمالید. یک پارچه یا حوله کاغذی تمیز را با آب خیس کرده و کفش را پاک کنید. کفش‌های خود را قبل از پوشیدن حتما خشک کنید. با این روش شما یک کفش سفید نو دارید.

نحوه تمیز کردن کفش سفید چرم  

خوشبختانه تمیز کردن کفش چرم نسبت به سایر کفش ها راحتر است زیرا کفش های چرمی آب و لکه ها را کمتر به خود جذب میکنند. اما هرگز نگذارید لکه ها برای مدت طولانی روی کفشتان بماند چون باعث میشود جذب کفش شوند.

مواد مورد نیاز: 

  • مسواک 
  • صابون ظرفشویی مایع 
  • 1 فنجان آب گرم 
  • اسفنج پاک کن 
  • پارچه نرم 
  • دستمال کاغذی سفید 

مرحله 1: کفش‌ها را با آب و صابون تمیز کنید 

پس از برداشتن بند کفش، از یک مسواک خشک برای پاک کردن تمام کثیفی‌های روی کفش استفاده کنید. چند قطره مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و مسواک را در آن فرو ببرید و به آرامی روی تمام قسمت‌های کفش بکشید. 

مرحله 2: کف کفش را تمیز کرده و بگذارید خشک شود 

با استفاده از یک اسفنج (مطابق دستورالعمل بالا) هرگونه لک را در آن قسمت پاک کنید. از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کفشتان استفاده کرده و بعد از تمام شدن کارتان آن‌ها را با دستمال کاغذی سفید پر کنید تا رطوبت داخل آن جذب شده و در حین خشک شدن، شکل کفشها حفظ شود. حتما قبل از پوشیدن کفش مطمئن شوید که کاملا خشک شده‌اند. 

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن کفش چرم

روش تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ای

یکی از سریع ترین روش تمیز کردن کفش سفید پارچه ای انداختن آنها در ماشین لباسشویی میباشد که باید به شما بگوییم هرگز اینکار را نکنید زیرا به کفش های خود آسیب میرسانید. برای تمیز کردن این نوع کفش ها بهتر است با مایع لباسشویی و دست آنها را تمیز کنید.

وسیله‌های مورد نیاز: 

  • مسواک 
  • 1 قاشق غذاخوری مایع لباسشویی 
  • آب گرم 
  • پارچه نرم 
  • قلم سفید کننده 
  • اسفنج پاک کن 
  • دستمال کاغذی سفید 

مرحله 1: آلودگی و خاک‌ها را پاک کنید. 

مش پارچه ظریفی است که به راحتی گیر کرده و یا آسیب می‌بیند. هنگام تمیز کردن کفش مشبک سفید، به آرامی مسواک را روی آن بکشید. (یک مسواک خشک با موهای نرم استفاده کنید تا به آرامی هرگونه آلودگی اضافی در قسمت بیرونی کفش را پاک کند) 

مرحله 2: کفش‌ها را با آب صابون تمیز کنید 

مقدار کمی مایع لباسشویی را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید تا محلول تمیز کننده صابونی ایجاد شود. با حرکات دایره‌ای، محلول تمیز کننده را با استفاده از یک پارچه نرم روی کفش بمالید. برای جلوگیری از پخش شدن کثیفی یا لکه روی کفش، به طور دوره‌ای پارچه را با آب گرم بشویید. برای لکه‌های سرسخت مانند لکه‌های چمن یا کثیفی روی زمین، از مسواک و آب صابون یا یک قلم سفید کننده استفاده کنید تا به آرامی پارچه مشبک شسته شود. 

مرحله 3: کفش‌ها را بشویید و منتظر بمانید تا خشک شود 

هنگام شستشوی کفش‌های مشبک خود، از فرو بردن آنها در آب خودداری کنید، زیرا می‌تواند به فضای داخلی یا بر شکل آنها تأثیر بگذارد. در عوض، از یک پارچه مرطوب تمیز برای پاک کردن قسمت بیرونی کفش استفاده کرده و آنها را با دستمال کاغذی سفید یا روزنامه پر کنید تا کفش‌ها شکل خود را حفظ نمایند.

راه تمیز کردن کفش سفید جیر

تمیز کردن کفش جیر چالش برانگیزترین می‌باشد، بنابراین تمیز کردن مرتب آنها ضروری است. بهترین راه برای این کار، شامل موارد زیر است: 

ابتدا یک پارچه نرم بردارید و کفش را پاک کرده و رطوبت را از بین ببرید. سپس پارچه‌ای آغشته به سرکه بر روی کفش بمالید، اما مطمئن شوید که بلافاصله پس از تمیز کردن، از یک پارچه خشک استفاده کنید تا رطوبت به داخل جیر نفوذ نکند.

روش های کاربردی برای تمیز کردن کفش سفید

  1. از لاک ناخن سفید در جهت پوشاندن خراش و لکه ها استفاده کنید.
  2. برای تمیز کردن بند کفش ، از چند قطره مایع ظرفشویی در آب گرم استفاده کنید.
  3. بعد از انجام تمیز کردن کفش، کفش ها را با گلوله کاغذ پر کنید و و در معرض هوای آزاد قرار دهید.
  4. کفش های سفید را در معرض مستقیم نورخورشید قرار ندهید.
  5. برای پاک کردن لکه های روغنی از شامپوی رقیق شده در آب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن کفش جیر

تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین

مواد لازم:

  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • مسواک قدیمی

احتمالا با کاربرد های جوش شیرین آشنا هستید. این ماده کاربردی که به سدیم بی‌کربنات نیز معروف است در شیرین پزی ها استفاده میشود. اما میتواند گاهی اوقات در تمیزی نیز به کمک شما بیاید. روش تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین و سرکه بسیار ساده است و در چند مرحله میتوانید آن را انجام دهید. در مرحله اول باید مقداری جوش شیرین، سرکه سفید و آب گرم را با یکدیگر ترکیب کنید (همه این مواد به اندازه یک قاشق غدا خوری کافیست). در نهایت ما نیاز به یک ترکیب خمیر مانند داریم که با مسواک کهنه بر روی لکه ها و کثیفی های کفش سفید به صورت حرکات ترجیها دایره وار بکشیم. پس از قرار دادن کفش ها در معرض نور خوشید آنها را بتکانید و کفش ها تمیز خود را تحویل بگیرید.

تمیز کردن کفش سفید با خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان بسیار گسترده تر از انچه فکر میکنید است. و جالب است بدانید یکی از محبوب ترین روش ها برای تمیز کردن کفش استفاده از این ماده شگفت انگیز است. خمیر دندان ها دارای مقداری مواد ساینده مانند سدیم بی کربنات، کلسیم هیدراته و کلسیم سولفات است که نقش مهمی در از بین بردن لکه ها دارند. دقت داشته باشید که باید از خمیر دندان های سفید و غیر ژله ای برای انجام این کار استفاده کنید تا سبب ایجاد لکه های بیشتر و آسیب به بافت کفش نشود. همانطور که گفته شد، محبوبیت این روش به دلیل سادگی آن است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید کمی خمیر دندان با شرایط فوق را با مسواک بر روی لکه ها بمالید و پس از گذشت 7 دقیقه با یک حوله آنها را تمیز کنید. برای گرفتن نتیجه دلخواه آن را چندبار تکرار کنید.

تمیز کردن کفش سفید با مایع سفید کننده

شاید تعجب کنید که آیا استفاده از سدیم هیدروکسید یا همان مایع سفید کننده برای تمیز کردن کفش های سفید موثر است یا خیر؟ قطعا بله اما این آخرین روشی است که باید به آن پناه ببرید زیرا نسبت به سایر محلول ها و روش های که به شما معرفی کردیم از ریسک بیشتری برخوردار است و امکان آسیب دیدن و تغیر رنگ کفش وجود دارد.

اولین قدم حفظ ایمنی است! سعی کنید اینکار را در فضای بسته و با دستکش انجام دهید و از برخورد مایع با دست و صورت اکیدا جلوگیری کنید. نسبت مناسبی که معمولا پیشنهاد میشود 1 به 5 است یعنی به نسبت سفید کننده، 5 برابر آب استفاده کنید. سپس با استفاده از یک مسواک یا پارچه مواد را بر روی کفش بکشید و بگذارید در هوای آزاد، کفش خشک شود. پس از خشک شدن کفش بهتر است یک بار دیگر کفش را آبکشی کنید تا باقی مانده سفید کننده بر روی بافت کفش نماند.

نکته: تنها در صورتی از این روش استفاده کنید که سایر روش های تمیز کردن کفش سفید جوابگوی نیاز شما نبودند و مطمئن شوید که مایع سفید کننده کاملا رقیق است زیرا ریسک زرد شدن کفش وجود دارد.

نحوه تمیز کردن بند کفش سفید 

وسایل مورد نیاز: 

  • دستکش 
  • کیف مشبک سفید 
  • 3 قاشق غذاخوری ماده سفید کننده 
  • پودر لباس‌شویی 

برای بند کفش کاملا سفید، می‌توانید مایع سفیدکننده به کار ببرید. به خاطر داشته باشید که برای محافظت از دستان خود در هنگام کار با سفید کننده از دستکش استفاده کنید. بند کفش‌ها را در یک کیف مشبک سفید قرار دهید. کیسه را به مدت پنج دقیقه در محلول سفید کننده قرار دهید. بندها را از محلول جدا کرده و با استفاده از مواد شوینده معمولی در ماشین لباسشویی بشویید. بگذارید بند کفش در هوای آزاد خشک شود.

تمیز کردن لایه میانی کفش با خمیر دندان

معمولا پس از هر بار استفاده از کفش هایتان شاهد کثیف شدن لایه میانی آنها هستید که در کفش های سفید این مورد بیشتر به چشم می‌آید. یکی از روش های تضمین شده برای از بین بردن لکه های این قسمت استفاده از خمیر دندان سفید غیر ژله ای است که مانند یک سفید کننده قوی عمل میکند. برای اینکار ابتدا مقداری کمی خمیر دندان بر روی کفش بمالید و سپس با یک مسواک قدیمی شروع به تمیز کردن آن کنید. از آنجایی که جنس این قسمت از کفش ها از فوم و یا لاستیک میباشد خمیر دندان جذب آنها نمیشود و با خیال راحت میتوانید این کار را انجام دهید.

تمیز کردن کفش سفید زرد شده

زرد شدن کفش های سفید یکی از مشکلات و دغدغه های اساسی هنگام خرید کفش سفید میباشد اما دیگر نگران این مسئله نباشید در ادامه شما را با روش های آشنا میکنیم که به راحتی زردی کفشهایتان را از بین ببرید.

  • استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن کفش سفید یکی از بهترین روش ها برای پاک کردی زردی کفش میباشد. برای اینکار از یک مقداری خمیر دندان را بر روی یک مسواک قدیمی بریزید و با آن شروع به از بین بردن لکه های زرد کفش‌تان کنید. پس شستشو آنها را با دستمال کاغذی بپوشانید و زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شود.
  • جوش شیرین یک روش فوق العاده برای از بین بردن فوری لکه های زرد رنگ کفش سفید است. اگر کفش های شما جنس پارچه ای دارند جوش شیرین میتواند مناسب ترین روش برای تمیز کردن آنها باشد. در واقع تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین بسیار ساده میباشد که در مرحله اول باید آن را با آب مخلوط کنید و با براش بر روی کفش بکشید.

تمیز کردن لژ سفید کفش  

اگر لژ سفید کفش‌های شما زرد می‌شود، می‌توانید با استفاده از مسواک این مشکل را حل کنید. مسواک را به محلول آب ولرم و صابون آغشته کرده و روی لژ کفش‌ها بکشید.  

یکی دیگر از مشکلاتی که کفش‌های سفید مورد علاقه شما می تواند با آن مواجه شود، بوی بد پا است. خوشبختانه، با استفاده از جوش شیرین می‌توانید بوها را از بین ببرید.

چگونه کفش های خود را سفید نگه داریم؟

  • پیشگیری: همانطور که میدانید کفش های سفید بیشتر در معرض لکه ها و کثیفی ها قرار میگیرند. به همین دلیل توصیه میکنیم حتما به همراه کفش سفید یک عدد اسپری ضد لک و ضد آب خریداری کنید. معمولا میتوانید از این محصولات 2 روز در هفته بسته به محل زندگی شما استفاده کنید.
  • تمیز کردن در لحظه: ممکن است شما نیز برای تمیز کردن کفش های سفید روتین مشخص کنید و هر هفته در زمان مشخص بخواهید آنها را تمیز کنید. اما اینکار یک اشتباه محض میباشد و شما به محض مشاهده لکه باید برای تمیز کردن آنها اقدام کنید.
  • ماشین لباس شویی: استفاده از کردن از ماشین لباس شویی برای شستشویی کفش سفید یک ریسک محسوب میشود و ممکن است به کفش های شما آسیب برساند. همانطور که در بالا به آن اشاره شد بهترین راه برای تمیز کردن کفش سفید شستن آنها به دست میباشد. ما توصیه نمیکنیم حتی بند کفش خود را با ماشین لباسشویی شستشو دهید

کلام آخر 

ما در اینجا سعی داشتیم راه تمیز کردن کفش سفید در جنس‌های مختلف را بررسی کنیم. در حالت کلی لازم است که از کفش‌هایی که رنگ سفید دارند، بیشتر از بقیه کفش‌هایتان مراقبت کنید. زیرا بیشتر در معرض خاک و کثیفی قرار می‌گیرند. همچنین بعد از دیدن هر لکه بلافاصله اقدام به تمیز کردن کنید. اگر به بهانه خستگی و کار زیاد این کار را در روزهای بعد انجام دهید، بهتر است با کفش‌های سفیدتان خدافظی کنید. اگر همه روش هایی که در بالا در رابطه با تمیز کردن انواع کفش سفید برای شما مطرح کردیم جواب نداد، شاید بهترست به دنبال خرید کفش جدید باشید که در اینجا فروشگاه بولگانو یک مرجع معتبر خرید انواع کفش های چرم، اسپرت، کفش های تخصصی رانینگ، کوهنوردی و کفش روزمره مردانه و زنانه اورجینال در انواع طرح و رنگ های مختلف میباشد که میتواند انتخاب بعدی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.