درمان میخچه پا

روش های درمان میخچه پا روش های جلوگیری از آن

میخچه پا یکی از مشکلات رایج است که میتواند دردناک و ناخوشایند باشد. اما با بکارگیری روش های صحیح درمان، میتوانید از شر آن خلاص شوید. اولین قدم برای رفع میخچه پا شناسایی نوع میخچه و دلیل بروز آن است. به طور کلی میخچه پا به دو شکل نرم و سخت وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم. اما علت اصلی پیدایش میخچه چیست؟ در واقع میخچه به بخشی از پوست میگویند که تحت فشار، سایش و اصطکاک سفت شده است. میخچه پا میتواند در اثر استفاده از کفش نامناسب از جمله کفش های تنگ، پاشنه بلند و صندل، ایستادن طولانی مدت، نپوشیدن جوراب و هر حالتی از بدن که راحتی را پاها سلب میکند، به وجود بیاید. اما جای نگرانی نیست روش های مختلفی مانند استفاده از کرم ها، ژل ها، پد های دارویی، جراحی‌ها و انواع روش های خانگی برای درمان میخچه موثر هستند. توصیه میکنیم حتما قبل از دستکاری کردن میخچه با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما معرفی کند.

میخچه پا چیست؟

درمان میخچه پا

میخچه قسمت های از پوست هستند که به دلیل فشار مکرر و اصطحکاک به وجود می‌آیند. میخچه پا اغلب توده های سفت و دردناکی هستند که برای محافظت از قسمت های که تحت فشار به وجود می‌آیند. آنها میتوانند بسیار دردناک باشند و در بعضی مواقع منجر به عفونت میشوند. در نظر داشته باشید که تنها زمانی اقدام به درمان میخچه پا کنید که احساس ناراحتی و درد میکنید زیرا در اکثر مواقع با کم کردن فشار میخچه از بین میرود.

نکته: اگر دچار بیماری های قلبی، دیابت یا مشکلات گردش خون هستید حتما به یک پزشک متخصص برای درمان میخچه مراجعه کنید.

تفاوت های میخچه و پینه

تفاوت میخچه و پینه
  • میخچه پا دارای یک مرکز سخت میباشد که باعث تشخیص آن از پینه میشود. میخچه اغلب دلیل فشار استخوان بر روی پوست به وجود می‌آیند که بیشتر در نواحی بالا و کناره انگشتان پا ظاهر میشوند. اگر با فشار دادن آن قسمت ها از پوست احساس درد میکنید، احتمالا شما دچار میخچه پا هستید.
  • پینه برخلاف میخچه ها به ندرت دردناک است و معمولا در کف پاها به ویژه در زیر پاشنه، کف دست یا روی زانو ایجاد می‌شود. پینه ها از نظر اندازه بزرگ تر از میخچه ها هستند و به راحتی میتوان آنها را از هم تشخیص داد.

آشنایی با انواع میخچه

میخچه‌های پا را می‌توان به دو دسته کلی از نظر سختی و نرمی تقسیم‌بندی کرد:

میخچه سخت

میخچه‌های سخت عموماً به صورت یک توده سفت و خشک بوده که در مفاصل خارجی انگشتان و به ویژه در انگشت پنجم به وجود می‌آیند.

میخچه نرم

این نوع از میخچه‌ها به علت جذب مقدار زیادی رطوبت از طریق تعریق دارای حالت نرم و کوبیده هستند و به طور معمول بین انگشتان پا دیده می‌شوند.

علائم بروز میخچه پا

علائم بروز میخچه پا

اگر با انجام کارهای که در پایان مقاله به شما معرفی میکنیم پوست خود را در معرض آسیب و فشار قرار میدهید، ممکن است در معرض ایجاد میخچه قرار بگیرید. معمولا قبل از ایجاد میخچه پا شما با عائم و نشانه هایی روبه رو میشوید که میتوانید با پیشگیری به موقع تا حد زیادی از رشد میخچه پا جلوگیری کنید.

  • مشاهده ناحیه ضخیم از پوست
  • توده های برآمده و سفت
  • حساسیت یا درد زیر پوست
  • پوسته پوسته شدن

روش های درمان میخچه پا

جدا کردن میخچه با استفاده از سنگ پا

درمان میخچه پا با سنگ پا

یکی از بهترین روش های درمان میخچه پا با روش های خانگی از بین بردن میخچه با سنگ پا است. این کار در 3 مرحله انجام میشود:

  • ناحیه‌ای از پا که در معرض میخچه است را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم بگذارید تا خیس و نرم شود.
  • درحالی که پاهای شما هنوز خیس هستند سنگ پا را به آرامی در یک جهت بر روی میخچه پا بکشید تا به آرامی سلول های مرده پوست جدا شوند. مراقب باشید اینکار را بیش از حد انجام ندهید زیرا ممکن است منجر به خونریزی شود.
  • هر روز از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده پوست بر روی میخچه، پینه و قسمت های مرده پوست بمالید. به مرور زمان و با نرم شدن پوست میخچه از بین میرود.

از روغن کرچک و پد میخچه استفاده کنید

درمان میخچه پا با روغن کرچک

اگر ترجیح می‌دهید میخچه را دور نریزید، روش‌های دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید هر روز پاهای خود را همانطور که در بالا توضیح داده شد خیس کنید و سپس مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • پاهای خود را خشک کنید و روغن کرچک بزنید. این یک روغن گیاهی است که می‌توانید آن را از داروخانه بخرید.
  • بعد از اینکه میخچه را با روغن کرچک مرطوب کردید، از آن با چسب میخچه که می‌توانید در داروخانه پیدا کنید، محافظت نمایید. چسب میخچه به کاهش فشار بر ناحیه کمک می‌کند تا میخچه بتواند التیام یابد.

پس از استفاده، مطمئن شوید که جوراب‌هایی بپوشید که خیلی تنگ نیستند و برایتان مهم نیست که خراب شوند زیرا روغن کرچک می‌تواند جوراب را لکه‌دار کند. روند بهبود یافتن میخچه ممکن است چندین هفته طول بکشد.

استفاده از سیر برای درمان میخچه پا

درمان میخچه پا با سیر

یکی از روش های موثر درمان میخچه پا استفاده از سیر میباشد. سیر با خاصیت هایی که دارد میتواند به راحتی بافت میخچه را از بین ببرد. برای اینکار ابتدا سیر را از وسط نصف کنید و روی میخچه بمالید و نصف دیگر سیر را با استفاده از یک پارچه تمیز روی میخچه پا نگه دارید و بگذارید یک شب باقی بماند. این کار را برای یک هفته تکرار کنید.

عمل جراحی

در صورتی که روش های بالا کمکی در جهت رفع میخچه پا نکرد میتوانید برای خلاص شدن از میخچه پا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با عمل جراحی آن را درمان کنید. در این پزشک با استفاده از یک چاقو میخچه را از پاهای شما جدا میکند. معمولا بعد از عمل درد شما کاهش درد را در ناحیه میخچه احساس میکنید. اما باید با استفاده از کفش مناسب از پاهای خود مراقبت کنید تا دوباره شاهد بازگشت میخچه نباشید.

جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری آب و در صورت در دسترس بودن یک قاشق چای خوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. سپس آن را روی میخچه بمالید و اجازه دهید یک شب روی میخچه باقی بماند. توجه داشته باشید که این خمیر اگر با نواحی سالم پا در تماس باشد سبب خشکی خواهد شد؛ در نتیجه فقط روی میخچه بمالید.

سرکه سیب

در ابتدا پاها را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید، سپس پاها را بیرون آورده و مقداری سرکه سیب به پنبه آغشته کنید و آن را روی پاهای خود بمالید. بعد پنبه‌ای که آغشته به سرکه سیب است را به مدت پنج دقیقه و محکم روی میخچه نگه دارید.

لیمو ترش

لیمو دارای خاصیت اسیدی بوده و برای درمان میخچه مفید است. پیش از خواب یک تکه پوست لیمو ترش را روی میخچه قرار داده و آن را با کمک یک باند بپوشانید. اجازه دهید که باند تا صبح روی پا باقی بماند.

استفاده از چسب میخچه

چسب میخچه مشابه با چسب زخم بوده و دارای سالیسیلیک اسید 40 درصد می‌باشد. استفاده از این چسب بسیار راحت است اما پیشنهاد می‌شود برای برداشتن آن نزد پزشک بروید تا از هرگونه زخم و عفونت جلوگیری کند. بهتر است قبل از استفاده از چسب میخچه از سوهان ناخن‌گیر یا سنگ‌پا نیز استفاده کنید.

چه عواملی می‌توانند منجر به ایجاد میخچه در پا شوند؟

چه عواملی سبب میخچه میشوند

فشار و اصطکاک ناشی از اعمال تکراری باعث رشد میخچه و پینه می‌شود. این عارضه میتواند برای انگشتان نوازنده گیتار یا یک وزنه بردار در صورت استفاده نکردن از دستکش های ورزشی به وجود بیایند. در اینجا با دلایلی که بیشترین تاثیر را در به وجود آمدن میخچه دارند آشنا میشویم:

پوشیدن کفش‌های نامناسب

یکی از معایب استفاده از کفش نامناسب تحت فشار قرار دادن پاهای شما و ایجاد میخچه پا میباشد. هنگامی که کفش خیلی گشاد باشد، پای شما به طور مکرر سر می‌خورد و به کفش ساییده می‌شود. همچنین ممکن است پای شما به درز یا بخیه داخل کفش ساییده شود که میتواند باعث تقویت میخچه پا شود. توصیه میکنیم قبل از خرید آنلاین کفش راهنمای اندازه گیری سایز پا را مطالعه کنید.

جوراب نپوشیدن

پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب باعث ایجاد اصطکاک در پاها می‌شود. جوراب‌هایی که اندازه پاهایتان نیستند نیز می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

نواختن ساز یا استفاده از ابزار دستی

پینه روی دستان شما ممکن است در اثر فشار مکرر نواختن آلات موسیقی، استفاده از ابزار دستی یا حتی نوشتن ایجاد شود.

سایر ناهنجاری های پا

با برخورد استخوان پا در نواحی از پوست که تحمل اضافه وزن را ندارند، موجب ایجاد میخچه پا میشود. ناهنجاری هایی مانند خار استخوان میتواند باعث مالش مدام به پوست شما شود و تحریک میخچه اثر گذار باشد.

عدم محافظت از دستان

دستان شما نیز مانند پاها نیاز به مراقبت دارند و استفاده نکردن از دست کش در حین انجام کارهایی مانند: وزنه برداری، کار های ساختمانی، نوازندگی و میکانیکی که پوست شما در معرض فشار و اصطحکاک قرار میگیرد میتواند باعث به وجود آمدن میخچه در دست ها شود.

میخچه پا کجا رشد می‌کند؟

با توجه به سبک زندگی و کار هایی که انجام میدهید میخچه پا میتواند در نوک انگشان، میان انگشتان، کف پا و بالای انگشان ظاهر شوند که همانطور که گفته شد عوامل زیادی در به وجود آمدن میخچه پا دخیل هستند.

کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از میخچه و پینه انجام دهید

مراقبت از پاها و انتخاب کفش مناسب کمک زیادی به پیشگیری از میخچه پا و پینه می‌کند. شما باید از ایجاد پوست سخت رو پایتان جلوگیری کنید و ما پیشنهاد می‌کنیم که:

شستشو پاها

۱- پاهایتان را مرطوب نگه دارید

پاها را بعد از شستن کاملا خشک کنید و از کرم مرطوب‌کننده پا استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود پوستتان نرم و لطیف شود.

۲- هر از گاهی پاهایتان را لایه‌برداری کنید

اگر نواحی روی پای خود پیدا کردید که در آن‌ها پوست کمی سفت شده است، به آرامی از سنگ پا یا سوهان پا برای جدا کردن پوست سخت استفاده کنید.

۳- از کفش پاشنه بلند اجتناب کنید

ما می‌دانیم که این کار همیشه امکان‌پذیر نیست، اما بهتر است از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید زیرا فشار روی جلوی پای شما را افزایش می‌دهند.

تاثیر کفش مناسب برای درمان میخچه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ایجاد میخچه پا و همچنین درمان آن تأثیرگذار بوده، کفش مناسب است. عموماً کفش‌هایی که دارای فضای کافی برای انگشتان نیستند، باعث ایجاد میخچه در پا می‌شوند. در نتیجه هنگام خرید کفش لازم است مدلی را خریداری کنید که کاملاً اندازه پاهایتان است. بسیاری از افراد بر این موضوع آگاه نیستند که پاها در ساعات پایانی روز در متورم‌ترین حالت ممکن خود قرار می‌گیرند؛ در واقع این بازه زمانی بهترین موقع برای خرید کفش است.

زمانی که پاها در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارند می‌توانید کفشی را بخرید که از لحاظ اندازه با پاها کاملاً سازگاری دارد. اگر در ساعات دیگر روز قصد خرید کفش دارید، توصیه می‌شود حتماً از جوراب استفاده کنید. علاوه بر موارد مذکور، خرید و استفاده از کفش‌هایی که دارای کفی طبی نیز هستند می‌تواند از ایجاد میخچه یا بزرگ‌تر و زیادتر شدن آن جلوگیری کند. لازم به ذکر است که متخصصان پا یا پدیاتریست‌ها نیز توصیه می‌کنند کفی طبی و پد های مناسب به جلوگیری از بروز میخچه پا کمک میکند پیشنهاد می‌شود ضمن توجه به سایز کفش، از پوشیدن کفش‌هایی که به پاها فشار وارد کرده و سبب ساییدگی پا می‌شوند نیز جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به میخچه پا از جمله نحوه شکل‌گیری آن، روش‌های درمان و پیشگیری و علائم بروز میخچه را بازگو کنیم. همانطور که گفتیم پوشیدن کفش مناسب یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از بروز میخچه در پاهاست. اگر می‌خواهید با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله یک کفش مناسب و راحت بخرید، بولگانو میتواند یکی مناسب ترین گزینه ها به شمار بیاید که ارائه خدمات با کیفیت و فروش کفش های اورجینال همیشه تلاش کرده است رضایت شما مشتریان عزیز را به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.