تفاوت کفش پیاده روی و دویدن

مهم ترین تفاوت های کفش پیاده روی و دویدن چیست؟

کفش های پیاده روی با دویدن هر چند از لحاظ ظاهری با یکدیگر مثل هم باشند اما در واقعیت تفاوت بسیاری داردند به طوری که کفش های پیاده روی با کفی راحتتر و انعطاف پذیرتر شکل گرفته اند و کفش های مخصوص دویدن یا به اصطلاح رانینگ با بالشتک اضافی خود باعث حفاظت از پاها در هنگام دویدن می شود. یکی ازشرایط حائز اهیمت تفاوت کفش پیاده روی و دویدن این است که کفش های پیاده روی در جهت تناسب اندام مناسب نیستند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با کتانی‌های رانینگ و کتانی‌های پیاده‌روی و خصوصیاتی که هر کدام از این کفش‌ها دارند با شما صحبت کنیم. که در هنگام خرید کفش رانینگ و کفش پیاده روی با دید باز تری بتوانید خرید خود را انجام دهید. پس از مطالعه این مطلب تا انتها به خوبی می‌توانید تفاوت بین این دو کفش را تشخیص دهید!

مقایسه ویژگی های کفش پیاده روی و رانینگ

قبل از هرچیزی بیایید با هم تفاوت بین کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ را به صورت کلی با هم مقایسه کنیم. این کفش‌ها می‌توانند از جنبه‌های مختلفی مثل اندازه، پهنای پاشنه، نوع بالشتک، از لحاظ انعطاف‌پذیری و مواردی از این قبیل با یک‌دیگر تفاوت داشته باشند. کسانی که به دنبال کفش‌های مناسب دویدن می‌گردند نباید کفش پیاده‌روی بخرند! چرا که کفش‌های پیاده‌روی برای قدم زدن طراحی شده‌اند، نه برای دویدن!

در نتیجه می‌توان گفت که کفش‌های پیاده‌روی از انعطاف‌پذیری لازم برای دویدن برخوردار نیستند. اما جالب است بدانید که این قضیه برای کسانی که به دنبال کفش مناسب برای پیاده‌روی هستند برعکس عمل می‌کند! درواقع کفش‌های رانینگ برای کسی که قصد دارد فقط با آن‌ها قدم بزند، نیازش را بیشتر از کفش‌های مناسب پیاده‌روی برآورده خواهد کرد!

اما با این حال بهتر است که تفاوت بین این دو کفش را با هم بدانیم تا بتوانیم یک خرید درست و اصولی داشته باشیم. در ادامه مشخصات بهترین کفش های رانینگ و پیاده روی را از جنبه‌های مختلف با یک‌دیگر مقایسه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل های کفش پیاده روی مردانه و زنانه

1 بالشتک

بالشتک کفش

کفش های مناسب رانینگ دارای بالشتک در بخش میانه زیره کفش هستند؛ چرا که بالشتک در این بخش مقدار فشار وارده از سطح زمین به پای فرد را جذب می‌کند. در حالی که کفش‌های پیاد‌روی به بالشتک در بخش جلوی پا نیازی ندارند و در این کفش‌ها تنها در قسمت پاشنه پا بالشتک در نظر گرفته می‌شود. دوستان توجه داشته باشید که فرد دونده با هر قدمی که بر می‌دارد ۳ برابر وزن خود را به پاها منتقل می‌کند، در حالی که این عدد در افرادی که فقط پیاده‌روی می‌کنند ۱.۵ برابر وزنشان است؛ در نتیجه دونده‌ها باید کفشی را تهیه کنند که بتواند از پاهای آنان در هنگام دویدن به خوبی محافظت کند.

2 پاشنه

پاشنه کفش

معمولاً هنگام دویدن قسمت‌های مختلفی از پا بسته به نوع دویدن شما به روی زمین فرود می‌آید. کفش‌های مناسب دویدن به نحوی طراحی و تولید می‌شوند که با داشتن یک پاشنه داخلی ثبات را برای فرد دونده فراهم می‌کنند. در حالی که کفش‌های مناسب پیاده‌روی کمترین تفاوت ارتفاعی از پاشنه تا انگشتان پا را دارند. به گفته Lobkova متخصص جراحی پا، ارتفاع مناسب برای کفش های پیاده روی 4-8 میلی متر است که سبب ایجاد کمترین فشار بر روی تاندون آشیل و انتقال موثر انرژی را از طریق بلند کردن پاها فراهم میکند. اما در کفش های رانینگ ارتفاع مناسب برای پاشنه پا حدود 10 میلی متر است که همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، بسته به نوع دویدن شما متغیر است.

3 میزان انعطاف پذیری

انعطاف پذیری کفش

انعطاف‌پذیری یک ویژگی مشترک بین کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ است که باید در هر دو نوع آن‌ها وجود داشته باشد. اما معمولاً کفش‌های رانینگ در قسمت قوس یا خط میانی خود انعطاف‌پذیرتر هستند. در مقابل، کفش‌های پیاده‌روی در قسمت جلویی یا همان پنجه کفش از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار می‌باشند؛ چرا که در هنگام پیاده‌روی هر قدم با انگشتان پا شروع می‌شود. دوستان توجه داشته باشید که کفش‌های رانینگ و پیاده‌روی باید حتماً از یک میزان انعطاف‌پذیری مشخص برخوردار باشند. کفش‌های سفتی که اصلاً منعطف نیستند برای دویدن که هیچ، برای قدم زدن هم گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند!

وزن

وزن کفش رانینگ

تصور کنید که در حال دویدن هستید و بعد از طی کردن مسیر کوتاهی پاهایتان خسته می‌شود. به نظر شما دلیل این خستگی چیست؟ اگر کفش شما از وزن سنگینی برخوردار باشد پاهایتان پس از دویدن یک مسیر کوتاه خسته می‌شود. به طور معمول کفش‌های مناسب رانینگ در مقایسه با کفش‌های پیاده‌روی سبک‌تر بوده و انجام حرکات سریع با آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

پنچه پای پهن

بیشترین فشار در هنگام دویدن به انگشتان پا تحمیل میشود و سبب بروز انواع مشکلات از جمله فرورفتگی ناخن، کبودی انگشتان و تاول میشود که در ادامه با آنها آشنا میشویم. اگر تجربه استفاده از کفش های تخصصی رانینگ را داشته باشید احتمالا به این تفاوت پی برده اید که قسمت جلویی آنها پهن تر است یا به اصطلاح داری یک پنجه پای پهن تر هستند. این طراحی به این دلیل است که انگشتان پای شما در هنگام دویدن از فضای کافی برخوردار باشند.

 آیا می‌توان از کفش‌های پیاده‌روی برای رانینگ استفاده کرد؟

اکنون که با تفاوت کفش پیاده روی و دویدن تا حدودی آشنا شدیم، به نظر شما می‌توان از کفش‌های پیاده‌روی برای دویدن استفاده کرد؟! مسلماً جواب بله است! برای دویدن می‌توان از کفش‌های پیاده‌روی هم استفاده کرد اما به نظر شما آیا انجام این کار به حفظ سلامت پاهایتان کمکی می‌کند؟ قطعاً پاسخ خیر می‌باشد!

همان‌طور که گفته شد، کفش‌های پیاده‌روی در مقایسه با کفش‌های رانینگ کمی سنگین‌تر هستند و بیشتر حرکات آهسته و ثابت را پشتیبانی می‌کنند. به طور کل طراحی کفش‌های پیاده‌روی به گونه‌ای است که می‌توان از آن‌ها برای قدم‌های آهسته و پیاده‌روی‌های طولانی مدت بدون این که به پا کوچک‌ترین آسیبی وارد شود استفاده کرد؛ در نتیجه پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از کفش رانینگ برای دویدن استفاده کنید.

مقایسه کفش پیاده‌روی و دویدن

  • قابلیت تنفس‌پذیری

یکی از ویژگی‌های مهمی که انتظار می‌رود کفش‌های رانینگ و پیاده‌روی از آن برخوردار باشند، قابلیت تنفس است. درصد تنفس‌پذیری کفش‌های رانینگ باید بیشتر از کفش‌های پیاده‌روی باشد؛ چرا که میزان گردش خود در بدن فرد در هنگام دویدن افزایش پیدا کرده و در نتیجه دمای پاهای او بالاتر می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که قابلیت تنفس‌پذیری جزو ویژگی‌های حیاتی کفش‌های رانینگ محسوب می‌شود. از برند معتبر تولید کننده کفش رانینگ میتوان به نایکی، آدیداس و کفش آلترا اشاره کرد که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند.

  • زیره کفش
زیره کفش

در بحث تفاوت کفش های پیاده روی و دویدن لازم است که به زیره این کفش‌ها نیز اشاره‌ای داشته باشیم. شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین تفاوت این کفش‌ها با هم در زیره آن‌ها است. به طور معمول زیره کفش‌های رانینگ در مقایسه با زیره کفش‌های پیاده‌روی محکم‌تر بوده و ضربه‌های وارده را بهتر جذب می‌کند.

  • کنترل حرکت

ویژگی کنترل حرکت یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که انتظار می‌رود در تمامی کفش‌های رانینگ وجود داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید هنگام دویدن احتمال چرخش پا بیشتر وجود دارد؛ در نتیجه کفش‌های رانینگ با بهره‌گیری از این ویژگی پاها را از هرگونه آسیب دور نگه‌ می‌دارند. لازم به ذکر است که ویژگی کنترل حرکت در کفش‌های پیاده‌روی کمتر وجود دارد؛ چرا که گام‌ها آهسته بوده و فرد می‌تواند به راحتی قدم‌های خود را مدیریت کند.  

آسیب های استفاده از کفش نامناسب برای پیاده روی و دویدن

اگر تا این بخش از مقاله ما را همراهی کرده باشید، با فرق کفش پیاده روی و رانینگ آشنا شده‌اید. همان‌طور که گفته شد، استفاده از کفش پیاده روی به‌جای کفش دویدن یک حرکت اشتباه است که تنها به پاهای شما آسیب می‌رساند و عوارضی را برای فرد به دنبال دارد. این عوارض می‌توانند در کوتاه‌مدت یا بلندمدت ظاهر شوند و سلامتی فرد را به خطر بیاندازند. در ادامه با آسیب‌های ناشی از استفاده از کفش نامناسب آشنا خواهیم شد:

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش دویدن

صاف شدن قوس پا

اولین مشکلی که در اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب برای پاها ایجاد می‌شود، صاف شدن قوس پا است. در واقع کفش‌هایی که حمایت لازم را برای پاها تأمین نمی‌کنند سبب سفت شدن عضلات پشت پا و تاندون آشیل در هنگام راه رفتن شده و در نتیجه سبب کشیدگی رباط‌ها، تاندون عضلات و پلانتر فاسیا خواهند شد.

میخچه پا

میخچه پا

یکی دیگر از معایب استفاده از کفش نامناسب نمایان شدن میخچه در پاها و بین انگشتان شماست. میخچه پا در اثر فشار بیش از حد استخوان و ایجاد اصطکاک در یک نقطه ای پای شما به وجود می‌آید که میتواند بسیار دردناک باشد. اگر دچار این عاضه هستید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله روش های درمان میخچه پا را فروشگاه بولگانو مطالعه کنید تا با روش های خانگی و ساده بتوانید آن را درمان کنید.

دردهای مفصلی

عدم توجه به تفاوت کفش پیاده روی و دویدن و پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند سبب ایجاد دردهای مفصلی نیز شود. کفشی که برای پای شما مناسب نباشد می‌تواند به ماهیچه‌ها و مفاصل پای شما آسیب‌های جدی وارد کند. درد کمر و درد در مفصل زانو نیز از جمله عوارض ناشی از پوشیدن کفش‌های نامناسب محسوب می‌شوند.

بروز مشکلات ناخن

اسیب های ناخن

مورد بعدی که در اثر عدم توجه به تفاوت کفش پیاده روی و دویدن رخ می‌دهد، بروز مشکلات مختلف در ناخن پاها و قارچ است. کفشی که بیش از اندازه برای پاهای فرد تنگ باشد یا این که به طور کل برای پا مناسب نباشد به پا فشار وارد کرده و در نهایت سبب رشد ناخن پا به درون پوست می‌شود. ناگفته نماند که پوشیدن کفش‌های تنگ علاوه بر بروز این مشکل سبب عفونت‌های قارچی در ناخن نیز می‌شوند.

خار پاشنه

خار پاشنه

یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام استفاده از کفش پیاده روی به جای دویدن استفاده میشود خار پاشنه است. معمولا پوشین کفش نامناسب که هیج گونه قوسی ندارند سبب این عارضه میشود که میتواند بسیار دردناک باشد. اگر قصد خرید کفش پیاده روی مناسب را دارید به شما پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی بیشتر با ویژگی های کفش پیاده روی و انواع آنها مقاله راهنمای خرید کفش پیاده روی را در وبسایت بولگانو مطالعه کنید

تاول

پوشیدن کفش نامناسب در هنگام دویدن یا پیاده‌روی کردن می‌تواند سبب ایجاد تاول نیز شود. خرید کفشی که از همه نظر مناسب پای شما باشد می‌تواند از بروز تاول جلوگیری کند.

سخن پایانی

در این مقاله با تفاوت کفش پیاده روی و دویدن به طور مفصل آشنا شدیم. هر کدام از کفش‌های مذکور دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که با تکیه بر این قابلیت‌ها می‌توانند یا برای دویدن و یا برای پیاده‌روی کردن مناسب باشند فروشگاه بولگانو یکی از معتبرترین و بهترین مراکز فروش انواع کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ زنانه و مردانه در ایران می‌باشد. پیش از خرید کفش بهتر است که به ویژگی‌های آن دقت کنید تا بتوانید کفشی ایده‌آل با ظاهری جذاب و خاص برای خود خریداری نمائید!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.