آشنایی با زیره ویبرام

زیره کفش ویبرام چیست و چه کاربردی دارد؟

زیره یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده در ساختار کفش‌های اورجینال محسوب می‌شود که کیفیت بالای آن بسیار مدنظر است. زیره ویبرام یکی از اصلی‌ترین و قدرتمندترین زیره‌های موجود در بازار بوده که عموماً در ساختار کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مشخصات و ویژگی های زیره ویبرام چیست؟ که سبب شده است برای کفش کوهنوردی مردانه و زنانه بهترین گزینه باشد؟ اگر یک جفت کفش کوهنوردی با زیره‌های ویبرام داشته باشید و به کف آن نگاه کنید، متوجه تفاوت و خاص بودن این زیره با سایر کفش‌هایی که تا به امروز پوشیده‌اید خواهید شد! در ادامه این راهنما ضمن معرفی این زیره قدرتمند، به بررسی تفاوت آن با زیره رابر نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

زیره ویبرام چیست؟

زیره‌های ویبرام یکی از انواع زیره کفش است که توسط یک شرکت ایتالیایی به همین نام تولید شده و در ساختار اکثر کفش‌های کوهنوردی و مناسب شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیره‌های ویبرام از لاستیک تولید می‌شوند اما به خودی خود لاستیک نیستند! در واقع در فرآیند تولید این محصول از ترکیباتی حاوی لاستیک بهره‌گیری می‌شود. کفش‌هایی که دارای زیره ویبرام هستند برای مسیرهای کوهستانی و صخره‌ای و دماهای پایین و یخبندان گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آیند.

مقایسه زیره ویبرام با رابر (لاستیک)

مقایسه زیره ویبرام با زیره رابر

در فرآیند تولید زیره Vibram از لاستیک استفاده می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که زیره ویبرام و زیره رابر باهم دیگر تفاوتی ندارند. در واقع سازندگان زیره‌های ویبرام با استفاده از لاستیک آن را سخت یا نرم خواهند کرد. چکمه‌های کوهنوردی که با استفاده از لاستیک ولکانیزه تولید می‌شوند برای شرایط سخت مسیرهای صخره‌ای و دماهای پایین و یخبندان مناسب هستند. در حالی که کفش کوهنوردی زنانه و مردانه تولید شده با کفی ویبرام نه تنها در چنین مسیرهایی مقاومت خوبی دارند، بلکه پوسته پوسته نشده و در سطوح سنگی میزان انعطاف‌پذیری مورد نیاز را از خود نشان می‌دهند.

مزایای زیره ویبرام

تست مقاومت زیره ویبرام

ضد سایش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زیره‌های ویبرام، ضد سایش بودن آن‌ها است. البته باید گفت که هر زیره‌ای پس از مدت طولانی استفاده و در اثر قرارگیری در شرایط مختلف جاده‌ای تا حدی دچار سایش می‌شود. زیره ویبرام نیز از این قاعده جدا نیست اما خوشبختانه ساختار این محصول به گونه‌ای بوده که میزان سایش در آن بسیار پایین می‌باشد.

ضد آب

طبیعتاً کفشی که برای کوهنوردی تولید شده است باید آمادگی رویارویی با هرگونه شرایط آب و هوایی را داشته باشد! کفش‌های کوهنوردی تولید شده با زیره‌های ویبرام ضد آب هستند و می‌توان از آن‌ها به راحتی در آب و هوای بارانی و مه بدون این که پاها خیس شده و بوی بدی بگیرد استفاده نمود.

کشش عالی

در فرآیند تولید زیره‌های ویبرام از لاستیک بهره‌گیری می‌شود؛ بنابراین این زیره از کشش فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و در برابر لغزش نیز مقاوم است. علاوه بر این، زیره‌های ویبرام دارای گیره می‌‌باشند؛ به این معنا که هر اندازه گیره ویبرام عمیق‌تر باشد به همان نسبت کشش زیره بالاتر خواهد بود.

برخورداری از قابلیت شست‌وشو

زیره‌های ویبرام به گونه‌ای طراحی می‌شوند که حین حرکت کردن بخش زیادی از گرد و خاک را از خود جدا می‌کنند؛ در حقیقت می‌توان گفت که این نوع از زیره‌ها به صورت خودکار خود را تمیز خواهند کرد! علاوه بر این، زیره‌های ویبرام از قابلیت شست‌وشو نیز برخوردار بوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی شست و تمیز کرد.

راحتی فوق‌العاده

همان‌طور که گفته شد در ساختار این نوع از زیره‌ها از لاستیک استفاده می‌شود؛ به همین خاطر زیره‌های ویبرام ضمن این که انعطاف‌پذیر هستند برای پاها نیز راحتی بی‌نظیری تأمین خواهند کرد.

زیره ویبرام مناسب چه کفش‌هایی است؟

زیره ویبرام در کفش کوهنوردی

همان‌طور که گفته شد، عمده‌ترین کاربرد زیره‌های ویبرام در کفش‌های کوهنوردی است. این زیره در اکثر کفش‌هایی که مناسب طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستند در مدل‌های ساق بلند و ساق کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کاربرد این محصول تنها محدود به کفش‌های کوهنوردی و شکار نمی‌شود، بلکه این کفی در مدل‌های مختلف کفش رانینگ نیز کاربرد دارد. به طور کل می‌توان گفت که این زیره در انواع کفش‌ها از تفریح در فضای باز گرفته تا کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. چکمه‌های مناسب پیاده‌روی، کفش‌های آتش‌نشانی، چکمه‌ها و کفش‌های کار در شرایط سخت و کفش‌های مناسب برای دویدن روزانه از جمله محصولاتی هستند که از این زیره بهره‌گیری می‌کنند.

سخن پایانی

در این راهنما از فروشگاه بولگانو به معرفی زیره ویبرام و مزایا و مشخصات این محصول پرداختیم. زیره‌های ویبرام نوعی از قدرتمندترین و بهترین زیره‌های مصرفی در انواع مختلف کفش‌ها به ویژه کفش‌های کوهنوردی و شکار هستند که از میزان انعطاف‌پذیری و کشش بسیار خوبی برخوردار می‌باشند. با پوشیدن کفش‌هایی که دارای کفی ویبرام هستند، می‌توانید با خاطری آسوده در مسیرهای کوهستانی و سنگی با شرایط آب و هوایی بارانی و حتی یخبندان قدم بزنید و از کوهنوردی با حفظ سلامت پاهای خود لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.