راهنمای گشاد کردن کفش تنگ

راهکارهایی برای گشاد کردن کفش تنگ

امکان دارد برای هر کسی این مسئله پیش آمده باشد کفشی که خریداری کرده به پاهایش تنگ است. قطعا زمانی که آنها را در مرکز فروش امتحان می کردید سایز پای شما بوده اند ولی بعد از چندین ساعت استفاده و پیاده روی متوجه این مسئله می شوید که برای پای شما تنگ هستند و پاهایتان را اذیت می کنند و یا کفشی را به شما کادو داده‌اند اما سایز پای شما نیست. شیوه های خیلی ساده ای موجودند که می تواند به گشاد کردن کفش های تنگ کمک کند و آنها را به یک کفش راحت برای شما تبدیل کند. البته ما به هیج عنوان توصیه نمیکنیم کفش های تنگ را به امید جا باز کردن بخرید. همیشه قبل از خرید کفش وقت بگذارید و سایز مناسب پای خود را پیدا کنید.

آیا کفش تنگ جا باز میکند؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را در یک جلمه بدهیم، خیر. جمله معروف “چند بار بپوشی جا باز میکنه” تنها یک شوخی مسخره است و هیچ کفشی را نباید به امید جا باز کردن بخرید. زیرا این کفش نیست که گشاد میشود بلکه پاهای شماست که به تنگ بودن کفش عادت میکند! اما گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است کفشی داشته باشید که کمی تنگ به نظر میرسد. در این مواقع با روش های که در ادامه به شما معرفی میکنیم میتوانید مقداری در کفش کشش ایجاد کنید (حدود 0/5 تا 1 سایز).

روش های گشاد کردن کفش تنگ

گاهی اوقات ممکن است کفشی را در فروشگاه امتحان کنید که متناسب با پای شماست. اما وقتی به خانه باز میگردید احساس میکنید کفش پاهایتان را اذیت میکند. اگر در اوایل صبح کفش بخرید، در اثر انجام فعالیت های روزانه پاها متورم و یا به اصطلاح کمی بزرگ تر میشوند و به همین دلیل توصیه میشود خرید کفش را به شب موکول کنید. اما نگران نباشید بولگانو برای هر مشکل یک راه حل دارد. روش های که در ادامه بررسی میکنیم میتواند در افزایش سایز کفش به شما کمک کند.

کفش تنگ را در خانه بپوشید

این روش در عین سادگی بسیار موثر و کاربردی است. کفشی که احساس میکنید برایتان تنگ است را به همراه یک جوراب ضخیم بپوشید و راه بروید. این کار را هر روز به مدت 2 ساعت انجام دهید. پس از گذشت چند هفته متوجه تغیر سایز در کفشتان خواهید شد. اما دقت داشته باشید که اینکار را نباید پس از انجام فعالیت های ورزشی و یا در زمانی که پاهای شما متورم است انجام دهید زیرا سبب آسیب دیدن پاها میشود.

گشاد کردن کفش با جوراب و سشوار

چنانچه راه حل قبلی موثر واقع نشد بهتر است از جوراب ضخیم استفاده کنید و سپس کفش ها را بپوشید و روی کفش ها را با سشوار حرارت دهید تا کفش ها نرم شوند و بدین صورت کمی بازتر می شوند. اینکار را برای 20 تا 30 ثانیه در نواحی که احساس فشار میکنید انجام دهید. و اگر در مرحله اول نتیجه دلخواه را نگرفتید دوباره آن را تکرار کنید. اما دقت داشته باشید که حتما سشوار را به صورت متمرکز روی یک نقطه نگیرید و روی حرارت متوسط تنظیم کنیم تا بافت کفش آسیب نبیند.

قرار دادن سیب زمینی در کفش

استفاده از سیب زمینی برای کفش ها تنگ کاملا تضمینی است! یک عدد سیب زمینی بزرگ را پوست گرفته و به شکل پنجه کفش قالب بزنید. سیب زمینی را با استفاده از یک حوله و یا دستمال خشک کنید و به داخل کفش بفشارید. بگذارید سیب زمینی یک روز کامل در داخل کفش بماند و از نتیجه آن شگفت زده شوید. نگران کثیف شدن کفش خود نیز نباشید سیب زمینی علاوه بر گشادتر کردن کفش سبب رفع بوی بد پا و کفش نیز میشود.

منجمد کردن کیسه یخ داخل کفش

در زمستان با پرشدن شکاف سنگ ها توسط آب و یخ زدن آنها، منبسط شده و حجمشان افزایش میابد که سبب خرد شدن سنگ میشود! این پدیده در زمین شناسی هوازدگی نام دارد. نگران باشید قرار نیست که کفش شما پاره و یا خرد شود. یک عدد کیسه زیپ دار را پر از آب کنید و در داخل کفش قرار دهید. به طوری کیسه را تنظیم کنید که نواحی تنگ را بیشتر پوشش دهد. کفش را به مدت یک شب در فریزر قرار دهید و شاهد افزایش سایز کفش باشید. این روش برای کفش اسپرت مردانه و زنانه و کفش های غیر چرمی نتیجه بهتری دارد. برای کفش ها چرم سایر روش ها را تست کنید.

استفاده از جو

گاوچران ها این راهکار را جهت گشاد کردن کفش چرم بکار می بردند. جو یا هر دانه ای که توسط آب متورم می شود را داخل کفش بگذارید و روی آنها آب بریزید. بعد از گذشت یک شب و بعد از آنکه دانه بزرگ شدند آنها را از کفش بیرون آورده و بپوشید تا با اندازه پا شما هماهنگ شود.

اسپری گشاد کننده کفش

استفاده از اسپری باز کننده کفش یکی از روش های رایج برای گشاد کردن کفش تنگ به شمار میرود. اسپری را بر روی نواحی تنگ بزنید و با آن کمی راه بروید و کشش کفش را مشاهده کنید. همچنین میتوانید پس از اسپری کردن از قالب کفش نیز کمک بگیرید و آن را داخل کفش قرار دهید. این روش برای گشاد کردن عرض کفش بسیار کاربردی است.

با قالب کفش های خود را گشاد کنید.

گشاد کردن کفش با قالب

یکی دیگر از راه حل های کفش های تنگ استفاده از قالب می باشد. با این راهکار طول و عرض کفش خود را می توانید به راحتی تغییر دهید. گشاد و باز کردن کفش با این روش معمولا چند روز طول می کشد. در این مدت زمان بایستی کفش ها را استفاده ‌کنید تا از میزان باز شدن آنها اطمینان حاصل نمایید.

نکته: روش های که در رابطه با جا باز کردن کفش چرم گفته شد، باید با احتیاط کامل انجام شود زیرا میتواند به کفش های شما آسیب برساند. همانطور که در بالا به آن اشاره شد شما با خرید کفش چرم مردانه از فروشگاه بولگانو تا 12 روز در صورت مناسب نبود سایز کفش فرصت بازگشت کالا را دارید.

به متخصص تعمیر کفش مراجعه کنید

اگر در محله و خیابان نزدیک خانه تان یک تعمیر کار کفش فعالیت میکند، تبریک میگوییم شما جز افراد خوش شانس جامعه هستید. زیرا در طول سال چندین بار گذرتان به یک تعمیر کار تخصصی کفش می‌افتد. یک کفاش علاوه بر ایجاد کشش در کفش شما با استفاده از دستگاه های تخصصی میتواند کفش شما را تعمیر و تازه کند تا کفشتان دوام بیشتری داشته باشد.

علائم و نشانه های کفش تنگ

مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید کفش حائز اهمیت است راحتی میباشد و این عامل رابطه مستقیم با سایز کفش دارد. در هنگام انتخاب کفش مردانه مناسب و یا زنانه توصیه میشود که آنها را در فروشگاه بپوشید و راحتی آن را بسنجید. استفاده از کفش نامناسب و تنگ اسیب هایی زیادی مانند کبودی ناخن ها، تاول، انگشت چکشی، بونیون پا و کمر درد به همراه داشته باشد.

افتادن یا کبود شدن ناخن ها

یکی از ویژگی هایی که باید در هنگام انتخاب سایز کفش در نظر داشته باشید، فضای کافی برای انگشتان پا میباشد. حتما دقت داشته باشید که اگر قصد خرید کفش رانینگ و پیاده روی را دارید باید به طراحی آنها توجه کنید. اصولا کفش های رانینگ تخصصی دارای یک پنجه پای پهن هستند. تحقیقات و تجربه نشان میدهد بیشترین فشار در هنگام استفاده از کفش تنگ به انگشتان پا وارد میشود که سبب کبود شدن ناخن ها میشود که گاها با درد همراه است.

سوزش پا

یکی دیگر از نشانه های کفش تنگ سوزش پا می باشد. زمانی که شما به وسیله کفش های دوچرخه سواری با زیره سفت و محکم رکاب می زنید، نیروی پی در پی بر زیر پنجه پا سبب می شود اعصاب آن قسمت تحریک شود و منتهی به سوزش پا شود. در این صورت بهتر است در پی کفش هایی باشید که کمی نرم و ضربه گیری داشته باشد تا انگشتان پا را دستخوش آسیب نکند. این کفش ها را می توان از بولگانو خریداری کنید.

تاول زدن

آیا پای شما مستعد تاول زدن می باشد؟ تاول زدن انگشتان پا می تواند دلایل عمده ای داشته باشد که یکی از آنها جوراب نامناسب می باشد. اما یک کفش که با پای شما به شکل غیر صحیحی اصطکاک پیدا می کند می تواند سبب ایجاد تاول در پا شود.

انگشت چکشی

این عارضه زمانی رخ میدهد که شما از کفش تنگ استفاده کنید و فشار بیش از اندازه به انگشتان شما وارد شود. در این حالت انگشتی که تحت فشار قرار دارد از ناحیه مفصل میانی خم میشود. افرادی که از کفش های غیر استاندارد و پاشنه بلند استفاده میکنند بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.

عوارض استفاده از کفش تنگ

  • میخچه: اگر ساعات طولانی را در معرض ایستادن و یا مشغول انجام کار هایی هستید که پاهای شما در تحت فشار هستند به هیچ وجه از کفش های تنگ استفاده نکنید. میخچه پا یکی از بیماری های شایعی میباشد که در اثر ایستادن زیاد به وجود می‌آید و میتواند بسیار دردناک باشد. اگر از درد میخچه رنج میبرید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله درمان میخچه پا را در بولگانو مطالعه کنید.
  • تغییر فرم انگشتان: در هنگام خرید کفش، اولین نکته ای که در رابطه با سایز کفش باید چک کنید قسمت پنچه پا میباشد. اگر انگشتان شما در هنگام راه رفتن و یا دویدن فضای کافی برای حرکت نداشته باشند دچار تغییر شکل میشوند و ممکن است بیماری انگشت چکشی نیز برای شما به وجود بیایید. ساده ترین راه برای درمان این مشکل استفاده از کفش مناسب است اما در صورت عدم رفع مشکل ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
  • درد پاشنه پا: اگر پس از بیدار شدن در قدم های اولیه احساس درد در ناحیه پاشنه پا حس کردید ممکن است شما به عارضه خار پاشنه دچار شده باشید. در اکثر مواقع این بیماری با روش های خانگی درمان میشود اما در نمونه های جدی تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. ما در مقاله کفش مناسب خار پاشنه انواع کفش های استاندارد که متناسب با این بیماری طراحی شده اند را به شما معرفی کردیم.

جمع بندی:

همانطور که میدانید در این مقاله در خصوص کفش های تنگ، نشانه های آن، راهکار هایی جهت جا باز کردن کفش مطالب مفیدی را در اختیار شما گذاشتیم. راه حل های موثری که امکان دارد به درد هر یک از شما بخورد. برای هر کسی امکان دارد پیش آید که کفشی را خریداری یا هدیه گرفته باشد که تنگ باشد در این صورت با راهکار هایی می توان این مشکل را رفع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.