تشخیص چرم اصل

روش های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده قصد خرید محصولی با چرم طبیعی را داشته باشید اما به اشتباه چرم مصنوعی را خریداری کنید؟ در چنین شرایطی علاوه بر این که پول شما هدر می‌رود، بسیار ناراحت و ناامید نیز خواهید شد. اگر جزو طرفداران چرم طبیعی هستید و دوست دارید از چرم های شیک و تنفس پذیر استفاده کنید، قبل از خرید لازم است که با ویژگی های چرم اصل آشنا شوید زیرا شناخت کافی چرم و آشنایی با شکل ظاهری آن کمک بسیار زیادی در تشخیص چرم اصل به شما میکند. با ما همراه باشید تا روش های تشخیص چرم اصل از تقلبی را به شما بگوئیم!

آشنایی ابتدایی با چرم طبیعی و مصنوعی

چرم طبیعی به صورت مستقیم از پوست حیوانات به دست می‌اید و سپس جهت مقاوم سازی به دباغ خانه ارسال میشود و عملیات دباغی بر روی آن صورت میگیرد. در صورتی که چرم مصنوعی از جنس پلاسیتک بوده و از موادی همچون PVC و PU ساخته میشود. چرم صنعتی دو روش تر و خشک صورت میگیرد که هر کدام شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند.

روش های تشخیص چرم طبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی هر دو نوعی متریال هستند که در تولید لوازمی همچون کیف، کفش، کمربند و … به کار گرفته میشوند. امروزه استفاده از این دو نوع چرم رایج است و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. اما چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی به مراتب ارزان تر است. به همین دلیل ممکن است در دام افراد سودجو بی‌افتید و چرم مصنوعی را به جای چرم طبیعی به شما قالب کنند. نگران نباشید تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بسیار ساده است و تنها با شناخت برخی ویژگی های چرم طبیعی مانند بو، طرح، واکنش چرم در برابر فشار، حرارت و گرما به راحتی میتوانید از اصل بودن آن مطمئن شوید. در ادامه برخی از تکنیک های کاربردی را مرور میکنیم. با ما همراه باشید.

1- شناسه چرم را بررسی کنید

تمامی محصولات چرمی باید از نشان و شناسه معتبر برخوردار باشند. اگر کفش چرم مردانه خود را از برند های معتبر خریداری کنید معمولا همان اول به شما برچسب، نشان، شناسنامه ای به شما ارائه میدهد که مشخص کننده اصل بودن چرم است. این اولین قدم برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است. از کفش هایی که دارای هیچ نمادی نیستند خود داری کنید.

2- شکل ظاهری چرم را بررسی کنید.

می‌گویند که آدم‌ها را نباید از ظاهر قضاوت کرد، اما ما به شما می‌گوئيم که چرمِ آدم ها را از روی ظاهر قضاوت کنید! همیشه قبل از خرید چرم، سطح مورد نظر را به دقت مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که بدن حیوان در اکثر مواقع دارای رگ و خطوط طبیعی است؛ از این رو چرم طبیعی به‌کار رفته در این نوع از محصولات نیز دارای خطوط غیریکنواختی بوده که گاهاً با چین و چروک همراه می‌باشد. درواقع می‌توان گفت که چرم طبیعی طرح غیرتکراری دارد؛ در نتیجه اگر در چرم موردنظر طرح منظم و تکراری مشاهده کردید، احتمالا توسط ماشین های ساخته شده و باید به اصل بودن آن شک کنید.

3- چرم طبیعی سطح نرم و لطیفی دارد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی این است که از حس لامسه خود استفاده نمائيد. دقت فرمائيد که چرم طبیعی برخلاف چرم صنعتی دارای سطحی نرم و لطیف می‌باشد. جالب است بدانید که انواع چرم طبیعی بر اساس نرمی و مقاومتی که از خود نشان می‌دهد به سه دسته اصلی سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود. چنانچه پس از لمس کردن سطح چرم متوجه جنس سفت و خشن شدید، بدانید که اصلی نمیباشد.

4- بو کردن چرم

روش بعدی شناسایی چرم اصلی از مصنوعی بو کردن آن است. بو کردن چرم یکی از رایج‌ترین روش‌ها به منظور اثبات اصالت کالا محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که چرم طبیعی بوی بدن حیوان (بوی شبیه به کپک) را می‌دهد. در صورتی که چرم مصنوعی از پلاستیک تولید شده و غیراصل بودن آن مشخص است. برای اینکار میتوانید یک بار کفش چرم اصل را از فروشگاه بولگانو خریداری کنید و بوی چرم واقعی را به خاطر بسپارید.

5- پشت چرم را مورد بررسی قرار دهید.

از دیگر تفاوت کفش چرم طبیعی و مصنوعی آستر آن است. برای انجام این کار لازم است که پشت چرم طبیعی را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که پشت چرم طبیعی پرزدار بوده، در حالی که آستر چرم مصنوعی با استفاده از نخ دوخته می‌شود. اما در رابطه با کیف و کفش چرم نمی‌توان چرم را شکافت تا آستر آن را بررسی کرد؛‌ پس چه کنیم؟ برای این محصولات تنها کافی است که لبه‌های چرم را مورد بررسی قرار دهید. اگر در لبه چرم بافت پرز مانند قابل مشاهده بود، جنس مورد نظر از چرم طبیعی تولید شده است.

6- واکنش چرم در برابر فشار

یکی از ویژگی های چرم طبیعی که می‌توانید به راحتی آن را در هر فروشگاهی بدون این که فروشنده متوجه شود تست کنید، فشار دادن قسمتی از چرم با انگشت است. اگر چرم در برابر فشار کمی چروک شد بدانید که اصل است. توجه داشته باشید که فشار دادن قسمتی از چرم مصنوعی تنها باعث خم شدن آن می‌شود و پس از مدتی به حالت قبلی خود باز میگردد.

 7- قیمت و ارزش واقعی چرم را بپذیرید!

مسلماً محصولاتی که از چرم طبیعی و اصل تولید می‌شوند در مقایسه با سایر محصولات قیمت بالاتری دارند. دلیل این تفاوت قیمت مقاومت زیاد چرم، دوخت منحصربه‌فرد آن و جنس مرغوب و دوام بالای آن است. در مقابل، محصولاتی که از جنس چرم مصنوعی تولید می‌شوند جنس نامرغوبی داشته و به طور معمول قیمت ارزانی دارند. اما دوستان نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قیمت بالای هر چرم به معنای اصل بودن آن نیست؛ در نتیجه بهتر است قبل از خرید در درجه اول یک فروشگاه قابل اعتماد پیدا کرده و از روش هایی که در بالا ارائه شد استفاده کنید.

8- رنگ چرم ملاک تقلبی بودن نیست

برخی افراد ادعا دارند که میتواند اصل بودن چرم را از روی رنگ تشخیص دهند، اما آیا این ممکن است؟ قطعا خیر. چرم در تنوع رنگی بالایی عرضه میشود و در طیف های رنگی مشکی، قهوه ای، زرد روشن و … یافت میشود. فارغ از اینها شرکت های چرم سازی میتوانند چرم های خود را رنگ کنند و این موضوع نه تنها هیچ اسیبی به چرم وارد نمیکند بلکه باعث زیبایی، تنوع و مقاوت چرم نیز میشود.

تست اصل بودن چرم در خانه

دو روش کاربردی برای تشخیص چرم اصل روش حرارت دادن و خیس کردن است. اصولا نمیتوانید اینکار را در فروشگاه انجام دهید و صرفا جهت اطلاع از اصل بودن چرمی که قبلا خریداری کرده‌اید به کار گرفته میشود. توجه داشته باشید که روش ها ممکن است به چرم شما آسیب برساند پس بهتر از بر روی قسمت های که قابل مشاهده نیست آنها را پیاده سازی کنید.

 10- حرارت دادن چرم

یکی از تفاوت اصلی چرم طبیعی و مصنوعی، مقاوت آنها در برابر حرارت میباشد. چرم مصنوعی برخلاف چرم طبیعی زمانی که در معرض آتش قرار می‌گیرد به سرعت جمع شده، دود سیاه رنگی ایجاد کرده و خاکستر باقی‌مانده از آن خشک و سفت خواهد بود. در صورتی که اگر چرم طبیعی را در برابر آتش قرار دهید خیلی دیرتر جمع می‌شود و هنگامی که در حال سوختن است بویی مشابه سوختگی موی بدن به مشام می‌رسد. همچنین دود حاصل از سوختن چرم طبیعی سفید بوده و خاکستر باقی‌مانده از آن نیز نرم است. در این روش تنها کافیست با استفاده از یک فندک حدود 15 ثانیه چرم را در معرض آن قرار دهید.

11- خیس کردن چرم

در رابطه با خیس کردن چرم باید بدانید که تماس زیاد چرم طبیعی با آب سبب ایجاد لکه بر روی آن می‌شود، اما می‌توان با استفاده از چند قطره آب اصالت آن را تشخیص داد. چرم طبیعی قدرت جذب آب بالایی دارد، از این رو می‌توان چند قطره آب روی سطح آن ریخت و منتظر ماند. چنانچه آب روی چرم باقی ماند، به احتمال زیاد چرم مورد نظر اصل نمی‌باشد. چرمی طبیعی به سرعت آب را جذب خود میکند و سبب ایجاد لکه میشود

13- گرمای چرم را احساس کنید

احتمالا این خاصیت چرم را حدس زده‌اید که بسیار گرم و نرم است. در واقع بهترین روش برای تشخیص چرم اصل دنبال کردن ویژگی های چرم طبیعی است. در صورتی که با دست گرفتن چرم انتقال گرما را احساس کردید توانستید با سطح نرم چرم ارتباط برقرار کنید احتمالا محصول شما از چرم طبیعی ساخته شده. چرم های ماشینی که از جنس پلاستیک هستند عموما سرد و سخت هستند.

ویژگی های چرم طبیعی

انعطاف بالا

به منظور تشخیص چرم اصل لازم است تا با مشخصات چرم واقعی آشنا باشید. در واقع می‌توان گفت که ساده‌ترین روش شناسایی چرم اصل از همین طریق می‌باشد! تنها کافی است که چرم را کمی خم کنید، اگر طبیعی باشد به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و چین و چروک آن از بین خواهد رفت. میزان انعطاف‌پذیری چرم طبیعی بسیار بالا است؛ از این رو در برابر فشار تمایل به تغییر شکل دارد.

تنفس پذیری

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم چرم طبیعی که باعث می‌شود این ماده برای تولید کفش مردانه و زنانه گزینه مناسبی به شمار رود، این است که چرم طبیعی از خاصیت تنفس‌پذیری برخوردار می‌باشد. به این معنا که به هوا اجازه نفوذ می‌دهد و به لطف همین ویژگی‌ پاها در کفش‌های چرمی دچار تعریق و بوگرفتگی نشده و خشک می‌مانند.

بوی خوب

بوییدن چرم یکی از روش‌های شناسایی چرم اصل نیز به حساب می‌آید. عطر چرم طبیعی آن قدر خاص و طبیعی است که اگر جزو علاقمندان واقعی چرم باشید، قطعاً می‌توانید بوی آن را از عطرهای مصنوعی اضافه شده به چرم مصنوعی که معمولاً بویی مشابه با پلاستیک یا چسب دارند شناسایی کنید.

چگونه محصولات چرمی را با خیال راحت بخریم؟

تا اینجا با چرم طبیعی و مصنوعی، تشخیص آنها از یکدیگر و ویژگی های چرم طبیعی آشنا شدید و میتوانید به صورت تخصصی چرم اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. اما گاهی اوقات چرم های ماشینی به قدری شبیه به چرم اصلی هستند که تشخیص آنها سخت است. در این مواقع بهتر است چرمی که با مشخصات بالا سازگار نیست را به فروشنده های چرم واقعی معرفی کنید و از تجربه آنها استفاده کنید. اما بهترین راه برای خرید کفش مردانه و زنانه چرم، مراجعه فروشگاه های معتبر همچون بولگانو است که تمامی کفش های خود را به همراه ضمانت عرضه میکند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم روش های تشخیص چرم اصل از مصنوعی را به طور جامع به شما عزیزان ارائه دهیم. چرم یکی از محبوب‌ترین متریال مصرفی در تولید کفش زنانه و مردانه محسوب می‌شود که با ارائه ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم‌چون تنفس‌پذیری، مقاومت بالا در برابر فاسد شدن، انعطاف‌پذیری بالا و… توانسته است طرفداران بسیار زیادی به دست آورد. قبل از خرید محصولات چرمی بهتر است که موارد ذکر شده در این راهنما را مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید یک چرم باکیفیت و اصل با قیمت مناسب و منطقی خریداری نمائيد.

2 نظر در “روش های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.